Achteraf centrale deurvergrendeling met afstandsbediening?

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 apr 2021, 11:51 1 x

Peter_Maathuis schreef:
28 apr 2021, 09:42
Ik constateer nog steeds veel verwarring...

- elke A2 heeft startonderbreking dus elk A2-contactslot heeft de antenne (zwarte plastic ring om de bovenzijde van het contactslot met 2 polige aansluiting) waarmee het instrumentenpaneel gegevens uitwisselt met de ID48-chip; dit heeft NIETS te maken met cv of afstandsbediening

- elke A2 heeft cv, maar niet elke A2 is af fabriek voorzien radiografische afstandsbediening, dus die antenne (die aan de comfort module zit) moet achteraf geplaatst worden als je achteraf afstandsbediening inbouwt; dit heeft NIETS te maken met startonderbreking

- de afstandsbediening MOET dezelfde frequentie gebruiken als de comfort module, anders zien ze elkaar niet; er zijn verschillende frequenties mogelijk: 433,92 MHz en 315 MHz
- op de comfort module staat een code voor de cv: 5D0 = geen radiografische afstandsbediening, 5D1 = 433,92 MHz, 5D2 of hoger = 315 MHz
- op de afstandsbediening staat een onderdeelnummer 8Z0 837 231 al of niet gevolgd door D; die zijn niet uitwisselbaar
- courant in Europa is 5D1 / 433,92 MHz en afstandsbediening met D

Meer details over de comfort module: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... .C3.BCssel

Waar gaat 't om Peter? Inderdaad, de chip heeft niks met de comfort module te maken.
Wat gaan we doen? Topic starter wil een AB in klapsleutel........ Dan hoort de chip daar toch ook bij, of niet?
Anders moeten we zeggen dat ie lekker een klapsleutel set moet nemen zonder de sleutel baard en met z'n originele sleutel moet starten, zoals je bij VW vroeger een "druppel AB" aan je sleutelbos kon hangen.

Over die antenne op de comfortmodule; zoals ik al zei, dit zijn draden die tot onder de achterbumper lopen. Je kan deze ook in een krul in de dubbele bodem leggen. Samen met Timmus hebben ik gekeken of dit ging want het scheelt een hoop interieur delen de- en monteren......en ja, dit werkt uitstekend.

Ik krijg het idee dat ik wat geks gezegd heb in dit onderwerp, maar tot nu toe lees ik niks raars in mijn berichten.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 16:37 1 x

Ik probeer enige structuur in de discussie aan te brengen c.q. te houden. "Contactslot vervangen" is niet nodig en leidt af van het topic. "Sleutel in contactslot steken" leidt niet tot aanmelden bij instrumentenpaneel en/of comfort module, maar heeft wel een andere functie: hersynchroniseren van een reeds geregistreerde afstandsbediening.

Als je nog geen afstandsbediening had, zul je simpele sleutels hebben zonder afstandsbediening, de "fob" met 3 knoppen.
Dan kun je, na het installeren van de nieuwe comfort module, kiezen voor een losse afstandsbediening en die aanmelden bij de comfort module. Dat kan een tweedehands klapsleutel zijn, die je dus niet kunt gebruiken om te starten of een deur mechanisch van slot te draaien.
Of je schaft een nieuwe klapsleutel aan en dan moet je de afstandsbediening aanmelden bij de comfort module, de startonderbreker(ID48)-chip aanmelden bij het instrumentenpaneel en de baard correct laten slijpen zodat ie in contact- en portiersloten past.
In dat geval blijven je oude sleutels bruikbaar als reservesleutel en je hoeft dus maar één relatief dure klapsleutel aan te schaffen.

Ter aanvulling: een 8Z0 959 433 AF is op eBay vanaf ca € 65 ($ 70 incl. verzending) te vinden: https://www.ebay.nl/itm/273705312980?ha ... SwMnZcaC5~
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

28 apr 2021, 17:10 2 x

Nou, dan geloof ik dat we het eens kunnen zijn ............ maar dan in een andere bewoording (?).
Zal mij verder onthouden te reageren, want wat ik zeker niet wil is dat er geen structuur en orde gehandhaafd kan worden.

Tchussssssss.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

28 apr 2021, 23:35 1 x

Peter_Maathuis schreef:
28 apr 2021, 16:37
Als je nog geen afstandsbediening had, zul je simpele sleutels hebben zonder afstandsbediening, de "fob" met 3 knoppen.
Dan kun je, na het installeren van de nieuwe comfort module, kiezen voor een losse afstandsbediening en die aanmelden bij de comfort module. Dat kan een tweedehands klapsleutel zijn, die je dus niet kunt gebruiken om te starten of een deur mechanisch van slot te draaien.
Of je schaft een nieuwe klapsleutel aan en dan moet je de afstandsbediening aanmelden bij de comfort module, de startonderbreker(ID48)-chip aanmelden bij het instrumentenpaneel en de baard correct laten slijpen zodat ie in contact- en portiersloten past.
In dat geval blijven je oude sleutels bruikbaar als reservesleutel en je hoeft dus maar één relatief dure klapsleutel aan te schaffen.

Ter aanvulling: een 8Z0 959 433 AF is op eBay vanaf ca € 65 ($ 70 incl. verzending) te vinden: https://www.ebay.nl/itm/273705312980?ha ... SwMnZcaC5~
Klopt, in dit geval zijn er twee normale sleutels aanwezig bij de auto.
Een met knopje die een ledje laat oplichten. Functioneert inmiddels niet meer. Batterij is nog goed, dus het ledje zal wel overleden zijn. Doet er verder ook niet toe. En dan nog een kale sleutel zonder ledje o.i.d.

Wat je verder beschrijft komt eigenlijk vrijwel overeen met hoe ik het in eerste instantie in gedachte had, alleen wilde ik zeker zijn dat mijn logica ook correct zou zijn en had ik eigenlijk verwacht dat er meer bij zou komen kijken of dat het complexer zou zijn.
Valt mij alles mee dus!

Wat betreft de comfort module:
Dank voor het linkje!
Ik had ‘m al voorbij zien komen, maar ik twijfel wel een beetje.
Hij is goed geprijsd, maar verzending duurt wel even...

Tot slot:
Ik heb elders hier op het forum gelezen dat sommigen gewoon plug & play deden met hun nieuwe comfort module en deze niet hebben ingeleerd in vcds.
Kan dat gewoon of is het na installeren toch echt noodzakelijk om de ‘nieuwe’ comfort module in te leren voordat deze pas 100% goed zal functioneren op de betreffende auto?
Even ervan uitgaande dat er nog niet meteen een nieuwe klapsleutel aangemeld hoeft te worden.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jul 2021, 23:01 1 x

Topickick!

Vandaag een AF comfort module geïnstalleerd en gecodeerd in de blauwe AUA van mijn ouders.
Het ding werkt perfect voor die € 43,-!
Als test even een van mijn eigen afstandsbedieningen aangemeld en dit werkt ook goed.
Grappig genoeg werkt deze afstandsbediening nu op beide A2’s al is dat natuurlijk niet helemaal de bedoeling. :joy:
Ik heb dan ook twee vragen.
Vraag 1. Hoe kan ik mijn afstandsbediening weer ontkoppelen van deze CM?
Vraag 2. Op welke connector en pin kan ik een draadje aansluiten die als antenne kan dienen?
De ontvangst is nu namelijk om te huilen…

EDIT:
Inmiddels het antwoord gevonden op vraag 2, namelijk: Connector 5, pin 15 (ground) pin 16 (signal).
CB8A4053-51CB-4B9D-AFAB-A88BBB1375E4.jpeg
CB8A4053-51CB-4B9D-AFAB-A88BBB1375E4.jpeg (3.06 MiB) 1804 keer bekeken
0B5365EA-7D73-413D-8490-10579560AE94.jpeg
0B5365EA-7D73-413D-8490-10579560AE94.jpeg (3.46 MiB) 1804 keer bekeken
05AD6C02-2217-4D06-9E22-E365B4A0754C.jpeg
05AD6C02-2217-4D06-9E22-E365B4A0754C.jpeg (2.95 MiB) 1804 keer bekeken
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2021, 19:57 1 x

Met dank aan @Spits voor de zeer bruikbare informatie, @Peter_Maathuis voor het stukje antennekabel en het Duitse en Engelse A2 forum voor nog wat uitgebreidere informatie is het gelukt retro-fit origineel Audi CV met afstandsbediening te realiseren op de A2 van mijn ouders!

Wat komt daar allemaal bij kijken?

Een comfort module die de functie voor cv met afstandsbediening ondersteunt.
Volgens forumlid Spits is de AF de meest stabiele qua storingsgevoeligheid en tot op heden kan ik dat beamen.
Naast de AF schijnt de AC ook wel betrouwbaar te zijn.
Hoe dan ook, de AF, AC, T en N zijn sowieso standaard uitgerust met deze functionaliteit en werken met de 433 MHZ frequentie.
Er zijn ook comfort module die een andere frequentie ondersteunen, dus let daar goed op!

(Gekloonde) VCDS (VAGCOM) met OBD kabel om de comfort module te kunnen coderen en de afstandsbediening aan te leren.

Omdat de A2 vanuit de fabriek niet is uitgerust met op afstand bedienbare CV mist er ook een antennekabel in de auto voor het signaal van de afstandsbediening.
Deze blijkt toch wel onmisbaar te zijn, omdat je anders letterlijk met de klapsleutel bij het raam van het linker voorportier moet staan wil de afstandsbediening functioneren. Dat schiet dus niet op.
Na veel speurwerk erachter gekomen wat voor soort kabel dit moet zijn, waar deze normaliter naar toe loopt en op welke pinnen en connector deze aangesloten zit op de comfort module.
De antenne loopt normaal gezien naar de B-stijl en zit aangesloten op connector 5, pin 15 (ground) en pin 16 (signal)
Via forumlid Peter Maathuis voor een tientje de gele connector met bijbehorende kabelboom kunnen kopen waar dus ook circa 50 cm antennekabel aanzat.
De antennekabel met pinnetjes losgehaald en overgezet op de connector van de blauwe A2.
Daarna nog even zoekende geweest naar een goede positie voor het beste bereik.
Met 50 cm kabel kun je niet veel en ik had geen zin om te solderen.
Daarnaast weet ik ook niet wat er aan het uiteinde van de kabel hoort te zitten.
Uiteindelijk na veel testen een goede positie gevonden voor de kabel (alsof het ervoor gemaakt waardoor ik een bereik heb van toch wel 10+ meter.
Het best haalbare.
Op het Engelse A2 forum gezien dat bij retro-fit de mantel van de kabel aan het uiteinde wordt gestript, dus dat heb ik ook gedaan.

Uiteraard kan een klapsleutel niet ontbreken voor deze modificatie. Ook gelijk het duurste onderdeel.
Voor het testen heb ik nu even een van de klapsleutels van mijn eigen A2 tijdelijk aangeleerd.
Dat levert nog best een grappig resultaat op, want beide A2’s reageren nu op dezelfde klapsleutel. :joy:

Al met al is deze modificatie, als je goed je best doet en het zelf kan uitvoeren, voor nog geen € 200,- te realiseren, inclusief op maat gemaakte klapsleutel.

Voor verdere informatie:
https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php ... teuergerät

Dan nu wat foto’s en een filmpje:
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2021, 20:00 1 x

12F846A8-40BB-4222-B2D1-75999B01A827.jpeg
12F846A8-40BB-4222-B2D1-75999B01A827.jpeg (2.33 MiB) 1754 keer bekeken
776D5901-15E2-4C8B-9C72-9F00C68B435F.jpeg
776D5901-15E2-4C8B-9C72-9F00C68B435F.jpeg (2.48 MiB) 1754 keer bekeken
0703D160-E560-4C96-8F63-F36C78BC4706.jpeg
0703D160-E560-4C96-8F63-F36C78BC4706.jpeg (3.55 MiB) 1754 keer bekeken
E309B620-7714-49C2-B762-012C05302A29.jpeg
E309B620-7714-49C2-B762-012C05302A29.jpeg (2.65 MiB) 1754 keer bekeken
D856061D-A4CD-4C69-8AA7-0BC94F5E467A.jpeg
D856061D-A4CD-4C69-8AA7-0BC94F5E467A.jpeg (3.57 MiB) 1754 keer bekeken
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2021, 20:02 0 x

4990D38B-EDF2-42D2-9E8D-777484CB3AFF.png
4990D38B-EDF2-42D2-9E8D-777484CB3AFF.png (1.86 MiB) 1754 keer bekeken
75A2D1B8-8814-4F61-A2A8-14D4DB4BECD1.jpeg
75A2D1B8-8814-4F61-A2A8-14D4DB4BECD1.jpeg (1.25 MiB) 1754 keer bekeken
6ADB6C79-9AA2-4803-A57F-2B5D6F8701E4.jpeg
6ADB6C79-9AA2-4803-A57F-2B5D6F8701E4.jpeg (3.96 MiB) 1754 keer bekeken
ADB5B8AD-F55F-41BA-B019-23932B3F348D.jpeg
ADB5B8AD-F55F-41BA-B019-23932B3F348D.jpeg (2.69 MiB) 1754 keer bekeken
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2021, 20:13 0 x

Filmpje:
Het best haalbare qua afstand. Toch wel meer dan 10 meter. Het beeld kan wat vertekenend zijn qua afstand.
FullSizeRender.mov
(5.85 MiB) 69 keer gedownload
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2021, 20:35 0 x

Heel mooi te lezen dat het gelukt is!
Heb je behalve de buitenmantel ook de afscherming van de antennekabel teruggevouwen / afgeknipt? De binnenader moet vrij zijn om signaal op te pikken.
En 10 meter is een keurig bereik!
Plaats reactie