A2 audio upgrade

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

30 mei 2021, 22:24 0 x

Nu ik mijn blauwe A2 aan de achterportieren van speakers moet voorzien, omdat de audi fabriek dat heeft verzuimd, is mijn oog hierop gevallen :
https://mbcaraudio.nl/autospecifieke-pa ... w-165.html
Volgens de site moet het in een A2 passen. Er is ook een versie waarin de tweeter in de speaker zelf zit, dus niet los, maar aangezien de deur plek heeft voor een tweeter, zou het moeten kunnen.
De vraag is natuurlijk of het echt past, wat soldeerwerk is niet erg, wat dremel en lijmwerk zou ik graag vermijden.
Nou ja, maar eens bestellen, als het niet past weer retour, dan wordt het de standaard A2 speakerset.
Of iemand moet nu al kunnen vertellen dat het niet past.


Dan zou je ook nog kunnen denken om in elk geval de tweeters een upgrade te geven door er een paar goede in te zetten, met een echt scheidingsfilter, deze bijvoorbeeld https://www.amazon.nl/Audison-AP-1-AP-1 ... merReviews
Tweeters zijn in verhouding tot complete speakersystemen wel erg duur valt mij op.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

30 mei 2021, 23:06 2 x

Helaas maar dat gaat niet passen.
Probleem met de A2 is de innovatieve constructie van oa de deurvangers voor en achter. Die lopen vlak langs de luidsprekers en daar is dus rekening mee gehouden bij de originele luidsprekers. Ronde adapters zitten de deurvangers simpelweg in de weg.

Succes
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

31 mei 2021, 22:45 0 x

tkosa2 schreef:
30 mei 2021, 22:24
...Of iemand moet nu al kunnen vertellen dat het niet past.
...
De leverancier vertelt je al, dat ze in de voorportieren van een A2 passen...

Als je de standaard speakers hebt beluisterd (met je eigen muziek) in een A2 waarin ze alle vier af fabriek zitten en ze niet goed genoeg vindt, zou je de Bose versie (8 betere speakers + subwoofer) kunnen proberen. Die past in elk geval in je auto.

Ik denk dat de meeste A2-rijders overigens goed te spreken zijn over het geluid in de A2, zelfs met de (8) standaard speakers)
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 jun 2021, 00:52 0 x

Peter_Maathuis schreef:
31 mei 2021, 22:45
tkosa2 schreef:
30 mei 2021, 22:24
...Of iemand moet nu al kunnen vertellen dat het niet past.
...
Ik denk dat de meeste A2-rijders overigens goed te spreken zijn over het geluid in de A2, zelfs met de (8) standaard speakers)
Ik ben zeer te spreken over het geluid dat uit de 8 standaard blaupunkt speakers komt!
Beide A2’s zijn uitgerust met 8 speakers en ik vind het geluid fenomenaal!
Maar ja, dat is ook niet zo moeilijk als je van een Hyundai Atos komt. :mrgreen:
Ik heb overigens wel gemerkt dat ondanks dezelfde installatie er toch wel verschillen zitten in de klank tussen de AUA uit 2000 en de BBY uit 2005.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

01 jun 2021, 12:47 1 x

Ja leverancier vermeld inderdaad "voordeuren", mijn aanname was dat de speakers in de voordeuren ook in de achterdeuren passen, maar bij retrofit hoeft dat natuurlijk niet zo te zijn.
Bose speakers is ook een optie, ik heb het schema van de Bose installatie eens bekeken, dat is nog tamelijk complex, maar behalve dat, zit er in de bose speakers ook geen scheidingsfilter, althans staat niet in het schema, en dat is voor een high-end toch wel merkwaardig.
Maar ik neem het nog in overweging, speakers zullen beter zijn. In elk geval bedankt voor de tips, nu ik toch al de deuren open heb liggen zet ik er dempingsmatten in, en ik trek ook een paar kabels naar de kofferruimte, mocht ik er toch nog een subwoofertje in willen zetten.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

01 jun 2021, 15:57 1 x

Goed bezig👍.
In de kabelboom zitten geen scheidigsfilters omdat deze zijn opgenomen in de versterker. Hier worden de frequenties afgestemd per luidspreker. Wat wel uitmaakt is de elco voor de standaard tweeter en de bose tweeter. Die zijn anders volgens mij.
Wat betreft de inbouw, desondanks is het redelijk recht toe recht aan. Je hebt mn de juiste stekkers met connectors nodig. Los bij de dealer zeer duur, dus als je een bose retrofit uitvoert zorg dan dat je iig een stuk kabelboom erbij hebt.
Daarnaast is de bose gevoelig voor aardloops.
Gebruik daarom altijd een afgeschermde kabel van radio naar versterker voor de signaal overdracht.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 jun 2021, 10:52 0 x

De kabelboom naar de deuren voor een BOSE en standaard is dacht ik dezelfde, maw de speakers naar de deur worden door 2 draden aangestuurd LSP+ en LSP-.
Als de tweeters apart worden aangestuurd (4 draden naar de deur) is er sprake van actieve scheiding in de versterker, maar dat is dacht ik niet zo.
Het enige scheidingsfilter bij de tweeters is dacht ik inderdaad een condensator, maar dat is in feite een heel basale frequentie scheiding. Een echt scheidingsfilter heeft een spoel en een condensator, waarbij de frequentiescheiding veel beter is, en die vindt je vaak terug focal, infinity, etc. Dus ik had eigenlijk verwacht dat BOSE dat ook wel zou hebben. Zie de tekening voor wat ik bedoel.
Maar ik heb nog nooit BOSE ingebouwd, dus misschien zit ik er helemaal naast.
speakerfilter-schema.jpg
speakerfilter-schema.jpg (109.59 KiB) 2312 keer bekeken
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

02 jun 2021, 11:02 0 x

Nog een andere vraag : bij het demonteren van de alu binnenplaten van de deur zit er halverwege een schuimrand die nogal stevig vast zit, en je ahw moet lostrekken voor demontage van het alu paneel.
Wat doe je met die schuimrand bij de montage ? Randje kit erop, nieuwe schuimrand, niks aan doen ...?
Ik denk dat deze schuimrand voor de waterafdichting geen functie heeft, alleen om rammelen te voorkomen, in dat geval kan het er denk ik gewoon weer op, het schuim zit er nog wel, is alleen gescheurd.

Aan de binnekant van de deuren zet ik dempingsmatten, moeten aan de binnenkant van het alu paneel ook dempingsmatten ?

Graag jullie ervaring.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

02 jun 2021, 15:40 0 x

tkosa2 schreef:
02 jun 2021, 10:52
De kabelboom naar de deuren voor een BOSE en standaard is dacht ik dezelfde, maw de speakers naar de deur worden door 2 draden aangestuurd LSP+ en LSP-.
Als de tweeters apart worden aangestuurd (4 draden naar de deur) is er sprake van actieve scheiding in de versterker, maar dat is dacht ik niet zo.
Het enige scheidingsfilter bij de tweeters is dacht ik inderdaad een condensator, maar dat is in feite een heel basale frequentie scheiding. Een echt scheidingsfilter heeft een spoel en een condensator, waarbij de frequentiescheiding veel beter is, en die vindt je vaak terug focal, infinity, etc. Dus ik had eigenlijk verwacht dat BOSE dat ook wel zou hebben. Zie de tekening voor wat ik bedoel.
Maar ik heb nog nooit BOSE ingebouwd, dus misschien zit ik er helemaal naast.

speakerfilter-schema.jpg
We bedoelen hetzelfde, allen zeggen het anders. Scheidingsfilter of filtering vindt plaats in de bose versterker. Mid en hoog worden niet gescheiden aangestuurd, alleen wat krachtiger en zuiverder mer bose. De elco is verschillend volgens mij tussen standaard en bose en dus ook qua karakteristiek.

Wat betreft de schuimrubber rand. Dat is een verbruiksartikel, die ip na demontage alu paneel vernieuwd moet worden, maar niemand doet dat. 1. Omdat ze bijna niet meer te krijgen zijn en
2. Omdat het verder niet heel veel bijdraagt.
Je kunt er idd wat kit op smeren, maar dat is het dan ook.

Gewoon doorgaan met het project👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

02 jun 2021, 17:15 0 x

Compri band van bouwmarkt, dunne rol kopen en dan heel veel uitdelen!

Heb al vele gedaan, en dat paste altijd, plakte 1 kant dus gaat langer mee.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Plaats reactie