A2 audio upgrade

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jun 2021, 10:35 0 x

Compriband is prima advies werkt uitstekend als vervanging voor het originele schuim. Nog overwogen om het ook op de randen van de alu binnenplaat toe te passen als water afdichting, maar daar heb ik toch maar butylkit voor gebruikt.

Nog steeds op zoek naar een set goede speakers. Ik weet inmiddels dat het bose typenummer van de deurspeakers is 8Z0035411A, (de A geeft de bose toevoeging, zonder A is het de standaard). De 8Z0035411A's zijn tweedehands nog wel te vinden.

Maar wat is het typenummer van de bose tweeter : is dat hetzelfde als standaard (8Z0035399), of is daar ook een ander type toegepast ? Voor de hand ligt natuurlijk typenr 8Z0035399A, maar daar geeft google weinig resultaten. En ik weet dat de condenstator van de BOSE tweeter anders is, als dat het enige verschil is, kan ik er zelf wel een andere condensator in solderen.
Iemand daar evaringsdeskundige in ?
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6174
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jun 2021, 10:44 0 x

Recent is deze vraag nog voorbij gekomen, zie viewtopic.php?p=91494#p91494.

Zoekfunctie van het forum werkt echt mits je de Google variant gebruikt ;)
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jun 2021, 11:12 0 x

Ah, inderdaad al vaker onderzoek naar gedaan. Nou ja, dat wordt nog een zoektocht naar de beste betaalbare oplossing.
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jun 2021, 12:40 0 x

Net een paar 2e hands tweeters besteld met rode sticker, (helaas waren er geen 4), maar het blaupunt typenummer is identiek. Dus bij blaupunkt de vraag gesteld of er onderscheid in zit. Bovendien als ik ze heb ontvangen, kan ik beide typen (standaard en bose) even doormeten om te bekijken of er inderdaad verschil in zit, behalve de condensator. Ik vermoed dat de condensator het enige verschil is.
In dat geval heb alleen nog de woofer en de 4 deurspeakers nodig, en uiteraard versterker. Een bose versterker is mij te duur dus de radio zelf en de versterker wordt een afwijkende installatie, maar dat zou al veel beter moeten zijn dan standaard, en dan past het gewoon goed.
Gebruikersavatar
Rein
Audi A2 clublid
Berichten: 420
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:15
Locatie: Leidschendam-Voorburg
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jun 2021, 13:14 0 x

@tkosa2 ik heb eventueel nog een Bose versterker en woofer liggen, beide zijn niet origineel A2. De combi met een Concert beviel me erg goed, tot de drang naar "nog beter" toesloeg en ik een andere upgrade geplaatst heb.

Zie eventueel hier viewtopic.php?f=40&t=9358
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

09 jun 2021, 13:43 0 x

Dank je voor het aanbod, maar ik wil de woofer graag origineel houden, ivm de originele montage, en de frequentie karakteristieke afstemming op de rest van de originele A2 speakers. Ik neem aan dat er een verschil zit in de A2 bose en de A4 bose installatie. Mocht het identiek zijn, heb ik wel interesse voor overname.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

09 jun 2021, 21:29 1 x

Ik denk niet dat je verschil hoort tussennde versterkers. De verschillen zijn heel subtiel. Op het duitse forum heeft een lid een vergelijking gemaakt en met metingen onderbouwd een beschouwing gepost. De versterker van de A2 heefr iets minder vermogen als die van de a4 en a6. Toepassing van deze versterkers is het wisselen van de voor- en achterkanalen op de versterker en uiteraard de luidsprekers aansluitingen wisselen geeft een krachtig en helder geluid, ook op wat hoger volume. Daarnaast wordt eigenlijk de standaard tweeter gekozen boven de bose tweeter. Deze laatste wordt wat scherp/ schel op volume. De standaard tweeter pas hoger/ later in het frequentiebereik. Kwestie van voorkeur.

Ik zou de A4 versterker proberen . 👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 jun 2021, 08:29 0 x

Ik neem het nog even in overweging. Het idee was eigenlijk om een DAB head unit erin te zetten van VDO, qua uiterlijk past die goed bij de rest, en die heeft een ingebouwde versterker, en dan zou ik alleen nog een versterkertje nodig hebben voor de subwoofer. Maar een ingebouwde versterker in de radio geeft misschien niet zo'n goed geluid als de originele bose versterker, die een stuk groter is, betere koeling etc, en qua kanaal aansturing ook op de A2 is afgestemd. Dus misschien dat ik eerst optie 1 probeer, en als dat goed bevalt laat ik het daarbij. En ik zoek ook nog de bose deur speakers, wel een paar aanbieders gevonden, maar even kijken wat dat oplevert en de originele sub woofer. Kortom, wordt nog een beetje zoeken en afwegen van opties.

Hier zijn trouwens de pins te vinden van de stekkerverbindingen
https://a2-freun.de/forum/forums/topic/ ... C3%BCstet/
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

10 jun 2021, 10:24 1 x

Overweeg anders de bose luidsprekers van de A6 4B in de behuizing van de a2 luidspreker te maken. Die zijn makkelijker te verkrijgen en goedkoper.
Je neemt een standaard luispreker van de A2 en verwijdert het binnenwerk, zodanig dat je alleen de buitenzijde over houdt. Vervolgens plaats je luchtdicht de Bose A6 luidspreker in de zojuist leeg gehaalde behuizing en voilà, Bob 's your uncle. Bose luidsprekers uit die tijd van de a2 en a6 zijn verder nagenoeg gelijk.

Ik ken de VDO niet, maar heb diverse aftermarket (DAB+) radio's, ook voor leden, in het verleden ingebouwd met goede resultaat. De combinatie van aftermarket met Bose gaat ook prima👍
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
tkosa2
Berichten: 68
Lid geworden op: 28 nov 2018, 18:21
Locatie: Leiderdorp
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

10 jun 2021, 10:35 0 x

Dat is ook nog een goed idee. Heb je toevallig ook het onderdeelnummer van deze A6-B4 bose speakers ?
Plaats reactie