Wat is de toegevoegde waarde van FIS?

Projecten, modificaties en accessoires.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2021, 10:40 1 x

TJT schreef:
07 dec 2021, 09:29
...
@Peter_Maathuis
Dus als ik het goed begrijp wordt dan de huidige ECU vervangen?
Ik meen mij te herinneren dat Lukas eens zei dat dat niet nodig was, dus vandaar dat ik nu even confused ben.
...
Neen - ik heb het woord ECU niet in mijn posts gelezen - de boordcomputer-functies zitten in het instrumentenpaneel met FIS.

Nuttige link: https://wiki.a2-freun.de/wiki/index.php/Kombiinstrument

Voor de verschillende uitvoeringen van het instrumentenpaneel is onder meer de soort brandstof en de inhoud van de brandstoftank anders. De vlotter die door middel van een variabele weerstand de tankinhoud doorgeeft is op een gegeven moment gewijzigd (en de latere vlotter werkt net andersom vergeleken met de eerdere)
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 dec 2021, 11:40 0 x

Ik had na montage nieuwe vlotter een auto waarbij je na tanken tot randje de Tank moest vol rijden!
Zowel bij Benzine als LPG tanks komt dit voor.

En van 34 naar 42 liters, of andersom, dan weet je meter niet meer de juiste waarde aan te geven.
Ik vind een Fis of Color Fis erg mooi maar kijk er zelden op.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2021, 11:50 0 x

Mijn excuus, ik dacht dat de boordcomputer de ECU is. Dat is namelijk wat Jan Eenink mij eens vertelde.
Hij had het erover dat met die modificatie dan ook de ECU vervangen moest worden en hij verwees mij door naar Morris.
Zodoende is dus de verwarring ontstaan.
Ik ben geen pro op dit gebied, dus je kan mij alles wijsmaken. 😅

Dank voor de link!
Morris had het er al over dat de vlotter van een BBY inderdaad andersom werkt dan bij een AUA en dat de tankinhoud dan ook niet meer klopt.
Ik had gehoopt dat dit met coderen zou zijn aan te passen, maar ik vrees dat dat dan niet gaat.

Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2021, 12:48 1 x

De ECU is een van de vele computers aan boord :joy:

En Jan Eenink heeft wel een beetje gelijk: de ECU en het instrumentenpaneel zijn aan elkaar gekoppeld met een 5-cijferige code. Morris programmeert de juiste code in je nieuwe instrumentenpaneel. Als je dat niet kunt, zou je inderdaad de ECU uit de auto waar het instrumentenpaneel uit komt ook moeten overzetten.
A2 1.4 AUA 2001 - OSS, leer, stoelverw, RNS-E nav, 9-sp 17", pdc, LED, alarm, koplampspr, DRL, 6 airbags
A3 cabrio 1.8 TFSI 2010 - S-edition, RNS-E nav, 5x2-sp 18", afn.trekhaak
BMW i3 42kWh 2019 - full options
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

07 dec 2021, 13:29 1 x

Ah, helder!
Dan denk ik dat Jan van die stelling is uitgegaan.
Het is ook niet zijn expertise, dus ook wel begrijpelijk dat hij het niet precies weet.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

07 dec 2021, 16:44 0 x

Jan Eenink? Hij denkt dat hij deskundige is en ik ook....

Maar een defecte vlotter gewisseld.....
Een Tank vol rijden en Leeg Tanken... best een leuk foutje!
Heb er 3 maanden mee gereden tot ik de juiste weer had. :mrgreen:
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
advanced
Berichten: 482
Lid geworden op: 11 nov 2012, 13:38

07 dec 2021, 20:42 1 x

als je een Audi bluetooth module hebt en stuurbediening kan je door je adresboek bladeren in je FIS met de knoppen op je stuur. Met een RNS-E zie je ook de navigatie pijlen en de straatnaam in je FIS. Voor alleen de zender, temperatuur en verbruik vind ik het een dure optie om het nader hand in te laten bouwen.
Plaats reactie