Geen A2, maar TT project.

Projecten, modificaties en accessoires.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 feb 2022, 22:40 5 x

Ik ga hier even verder aangezien ik het can-bus (EV project) Van @Peter_Maathuis niet wil vervuilen.

Ik heb het idee de Audi TT, die vanaf 2009 als 2.0TDI door het leven gaat te voorzien van een E-turbo uit de Audi SQ7. Na een zo'n auto getuned te hebben en onder indruk van de prestaties van deze 4liter eens in de techniek van deze turbo modificatie. Dromen mag, dus droomde ik ervan deze turbo te gaan gebruiken in de TT om van onderuit meer kracht, en geen rook te genereren. De motor doet het nu erg goed, maar aangezien de turbo erg groot is ontwikkeld deze eerst wat rook.
Peter was/is bezig met een A2EV die ook aangestuurd wordt door een can-bus systeem.
Affijn, paar turbo's aangeschaft, en eens gekeken hoe dit mechanisch erin te proppen. Dit is goed te doen, er is ruimte en met behulp van een terugslagklep van een 3.0Bitdi allemaal te realiseren.
Nu is zo'n turbo voorzien van een eigen ecu, en dat maakt het wat spannender, namelijk doordat de aansturing via een can-bus systeem geregeld is. Dit laatste heeft een kameraad en zijn vriendin aan de gang gekregen. Ik probeer deze Hex/Decimale wereld enigszins te begrijpen, valt voor mij niet mee....... :gek:
Maar goed, hier zijn we nu dus mee bezig dit stabiel en pratend met de auto ecu te krijgen, ook via de can-bus. Ook moeten we een fatsoenlijk voeding maken aangezien deze E-turbo op 48volt draait en 7kw is.......
Hier draaide die met een paar toerentallen,

https://www.youtube.com/watch?v=vvm1IudBFec

We gaan hem toch maar voeden met 4 accu's en een 48v dynamo.
8776f1bc-be0b-4168-8619-71def3ab4d28.jpg
8776f1bc-be0b-4168-8619-71def3ab4d28.jpg (124.5 KiB) 884 keer bekeken
41eb0875-257b-4c3c-b75b-1c8e58a5f795.jpg
41eb0875-257b-4c3c-b75b-1c8e58a5f795.jpg (225.91 KiB) 884 keer bekeken
c6ae81ea-4cec-436f-ad56-49a677e6f87a.jpg
c6ae81ea-4cec-436f-ad56-49a677e6f87a.jpg (225.28 KiB) 884 keer bekeken
Inmiddels is het leidingwerk onderaan de turbo ook gerealiseerd, er is werkelijk geen ruimte meer over.....
Nu nog even de dynamo, accu's en bedrading in orde maken

Jos.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 feb 2022, 22:23 1 x

Mooie uitdaging! Elektronisch en mechanisch...

Je zou in plaats van een 48 volt dynamo te monteren de 48 Volt accu ook kunnen bijladen met een DC/DC converter vanaf het 12 Volt systeem. Die kun je overal plaatsen, bijv. bij de 48 Volt accu, ipv in de motorruimte. Kennelijk heeft Audi daarvoor gekozen.

Ik lees dat Audi een 48V 0,47 kWh accu toepast, dat is dus 10 Ah. Een LiFePO4 accu kan kortstondig (enkele seconden per minuut) wel 30C (dus 300 Ampère = 14,4 kW) leveren. Na een paar seconden komen de "gewone" turbo's wel in en kan de E-turbo het rustiger aan doen.

De DC/DC-converter heeft, na 10 seconden 300 Ampère verbruik op 48 Volt door de E-turbo, gedurende 1 minuut 200 Ampère nodig van het 12 Volt systeem en dat klinkt als haalbaar. Hoewel een converter die 12 Volt 200 Ampere omzet in 48 Volt 50 Ampère niet op elke hoek van de straat te koop zal zijn. Een dynamo die (minstens) 50 Ampère bij 48 Volt kan leveren, is makkelijker te vinden...

Ik snap overigens nog even niet dat een turbo zoveel vermogen kan / moet trekken. Met 14 kW kan ik 80 km/u rijden in een A2. Dan verplaats ik ca 30 m3 lucht per seconde... Maar hoe sneller je op snelheid wilt zijn, hoe meer vermogen je nodig hebt.
Gebruikersavatar
jos_br
Berichten: 330
Lid geworden op: 08 aug 2010, 01:20
Locatie: Midden-Drenthe
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 feb 2022, 23:12 1 x

Ik heb zitten denken een aantal van deze te koppelen, ofwel een accu hiervan te maken.
Batterijenbom.jpg
Batterijenbom.jpg (227.76 KiB) 767 keer bekeken
Gegevens,

Materiaal: Aluminium
Grootte: ongeveer 216x69x3 8mm/8.5x2.7x15inch
Serie Verbinding Nominale spanning (V): 16
Serie Verbinding Nominale capaciteit (F): 83

1x6 Stuks 2.7V 500F Farad Super Condensator

Jos.
Plaats reactie