Momentsleutel nodig bij velgen wisselen?

Discussie over banden en velgen
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

16 nov 2012, 18:56 0 x

Ik gebruik zelf de boordsleutel, onder het mom als ik een lekke band heb, zal ik hem hiermee ook los moeten krijgen. ;)

Ik doe het als volgt:

Eerst alle bouten een slag los, daarna stuk voor stuk opkrikken, wiel verwisselen, wielbouten handvast aandraaien met een klein beetje kopervet erop en weer op de grond zetten.

Daarna met de boordsleutel wiel voor wiel kruislings vastzetten. De kracht die ik nodig heb om ze los te krijgen, houd ik
aan voor het vastzetten. Ik ga dan niet boven op een sleutel staan of zo iets ... :roll:

Vervolgens rijd ik even naar het benzinestation om de bandenspanning te controleren, vervolgens
trek ik ze nog een keer kruislings na en doe vervolgens de wiel/naafdoppen er weer op.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
MN-NL

16 nov 2012, 20:18 0 x

[quote="Pet"]Ps een bande boer gebruikt een luchtsleutel die is afgesteld[/quote]

Ik wil je niet ongerust maken maar een luchtsleutel is NOOIT nauwkeurig. Een bandenboer die zijn vak verstaat zal de wielen met de luchtsleutel handvast zetten en, na het weer op zijn pootjes zetten, natrekken met een goede momentsleutel. Dan nog is dat beperkt nauwkeurig maar het komt tenminste in de richting.

De slechte bandenboer knalt de wielen vast met dezelfde luchtsleutel waarmee hij je wielen ook losgekregen heeft. Dat hij dezelfde sleutel weer pakt zegt al dat het moment dat de sleutel levert te hoog is, immers je hebt altijd een wat hoger moment nodig om een vaste bout los te draaien. Vervolgens doet hij voor de vorm nog even de momentsleutel erop en laat die 4 keer klikken per wiel. Maar dat zegt niets, immers dat wiel zat al vastgeknald.

Marc

(en wat doe ik: 1 kant van de auto wielmoeren lossen met de kruissleutel, hele zijkant omhoogkrikken met een garagekrik, met de accuboor met dop de moeren eraf tollen, wielen wisselen, met dezelfde accuboor de moeren weer vasttollen (kan je ze nog steeds met de hand losdraaien hoor :mrgreen: ), auto laten zakken, natrekken met de kruissleutel. Andere kant idem. Bandenspanning controleren. De net gedemonteerde wielen soppen enzovoorts :lol: )
Woco

16 nov 2012, 21:39 0 x

Kun je de winterwielen monteren met dezelfde bouten als de zomervelgjes???
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

16 nov 2012, 22:04 0 x

Voor origineel VAG-lichtmetaal en orgineel VAG-staal kun je dezelfde wielbouten gebruiken.

Voor aftermarket velgen de bijgeleverde wielbouten gebruiken.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Ben_3L

17 nov 2012, 09:44 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Voor origineel VAG-lichtmetaal en orgineel VAG-staal kun je dezelfde wielbouten gebruiken.

Voor aftermarket velgen de bijgeleverde wielbouten gebruiken.[/quote]

Weet je dat zeker? Is het niet zo dat lichtmetalen velgen met bolconische wielbouten vast moeten zitten en stalen met conische?

Ik heb voor mijn 1.2 TDI twee exact dezelfde velgensets, dus ik heb het makkelijk 8-)

Ikzelf gebruik ook een momentsleutel. Heb er eentje van Conrad van een paar tientjes en die bevalt goed. Iemand had de nauwkeurigheid gemeten van dat ding op een testbank en hij bleek maar een hele kleine afwijking te hebben (iets van 2%). Veel nauwkeuriger dan een onervaren iemand met een kruissleutel op de gok velgen vast te laten zetten.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

17 nov 2012, 10:03 0 x

@Ben_3L,

De orginele fabrieksvelgen van Audi en Volkswagen (zowel lichtmetaal als staal) worden altijd met bolkonische bouten vastgezet. De originele velgen zijn te herkennen aan een ingestanst (bij staal) of gegoten (bij lichtmetaal) merklogo in de buurt van de boutbevestigingsgaten.

Bij mijn vorige auto (golf 3 cabrio) had ik aftermarket aluminium velgen met konische bouten en stalen VW-velgen met
bolkonische bouten. Dat was dus goed opletten bij het wisselen van de wielen.

mvg Peter_Audi_A2
quattronl

19 nov 2012, 17:27 0 x

[quote="zeurpiet"][quote="MN-NL"][quote="Pet"]Ps een bande boer gebruikt een luchtsleutel die is afgesteld[/quote]

Ik wil je niet ongerust maken maar een luchtsleutel is NOOIT nauwkeurig. . [/quote]

Die gebruiken doppen met een moment. Die zijn geijkt en dus ALTIJD nauwkeurig. Het is dus niet de luchtsleutel die het moment bepaald maar de slip in de dop zelf. Wat betreft de goedkope moment sleutels, die mogen een maximale afwijking van 5% hebben dus voor velgen geen probleem.[/quote]
Slip in de dop??
Ik heb er natuurlijk geen verstand van maar de doppen die erop zitten zien er uit als gewone doppen die ik thuis ook heb (simpel setje dus).
Op de luchttol kan je diverse dingen instellen, waaronder het moment.
Tenminste, zo is het mij altijd uitgelegd :roll:

Mijn bandentoko zet de wielen vast met de luchtsleutel (na de bouten er eerst enkele slagen met de hand in gedraaid te hebben ;) ) en trekt ze daarna, met de wielen op de grond, met een momentsleutel na.
rolf

19 nov 2012, 19:09 0 x

[quote="zeurpiet"][quote="MN-NL"][quote="Pet"]Ps een bande boer gebruikt een luchtsleutel die is afgesteld[/quote]

Ik wil je niet ongerust maken maar een luchtsleutel is NOOIT nauwkeurig. . [/quote]

Die gebruiken doppen met een moment. Die zijn geijkt en dus ALTIJD nauwkeurig. Het is dus niet de luchtsleutel die het moment bepaald maar de slip in de dop zelf. Wat betreft de goedkope moment sleutels, die mogen een maximale afwijking van 5% hebben dus voor velgen geen probleem.[/quote]

Die zijn er inderdaad: http://www.biltema.no/no/Bil---MC/Verkt ... tk-191331/

Staat wel geadviseerd na gebruik de bouten te controleren op het juiste moment met een momentsleutel.
Maximaal moment van de doppen is nl 100Nm en wielbouten zitten tussen de 120 en 130 Nm (check instuctie boekje)
Zijn ter voorkoming van een te hoog moment van een luchtsleutel.
Plaats reactie