vervangen 15" velgen
- AudiFanSedert1971
- Audi A2 clublid
- Berichten: 2325
- Lid geworden op: 04 okt 2013, 12:09
- Locatie: Almere
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Sloten soms handig maar soms kun je pech hebben....
En meestal zijn wielbouten niet al te vast met moment sleutel ...
Heb eens problemen gehad met zo'n slot met lekke band....
Garage had hem blijkbaar behoorlijk vast gezet.
Niet los te krijgen met de bij de auto geleverde onhandige haakse wiel sleutel en bij losdraaien draaide slotsleutel van de bout af...
Gelukkig op parkeerplaats had een timmerman die broodje zat te eten een accu slagboormachine bij zich en daar ging het wel mee.
Vaak tikken ze het vaak los met bijtteltje los...doen ze al te vaak bij sloperijen waar sloten zonder die speciale slotbout sleutel in de auto ligt.
Voortaan stevige kruissleutel bij mij....
Grt
Rolf
En meestal zijn wielbouten niet al te vast met moment sleutel ...
Heb eens problemen gehad met zo'n slot met lekke band....
Garage had hem blijkbaar behoorlijk vast gezet.
Niet los te krijgen met de bij de auto geleverde onhandige haakse wiel sleutel en bij losdraaien draaide slotsleutel van de bout af...
Gelukkig op parkeerplaats had een timmerman die broodje zat te eten een accu slagboormachine bij zich en daar ging het wel mee.
Vaak tikken ze het vaak los met bijtteltje los...doen ze al te vaak bij sloperijen waar sloten zonder die speciale slotbout sleutel in de auto ligt.
Voortaan stevige kruissleutel bij mij....
Grt
Rolf
"Stilstand is achteruitgang"
A2 1.4 BBY '02,
522.630.km, juli '13 161.600.km
A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
A2 1.4 BBY '02,

A2 1e 1.6 FSI '04, 294.000.km ,mrt'20 238.300.km
A2 2e 1.6 FSI '04, 302.345km ,dec '21 261.100.km lid Audiclub.nl
ik heb er eens een foto van gemaakt.
vind het wel vreemd, ben bij de buren gaan horen (rijden A6 en TT) en zelfs in hun nieuwe wagens zit er ook niet zo'n sleutel in. wordt een beetje zot aangezien ik gisteren ook een nagel in mijn andere wagen kreeg en om het helemaal af te maken reed mijn vrouw ook met haar fiets een lekke band. het was niet makkelijk om op het werk te geraken vanmorgen...
vind het wel vreemd, ben bij de buren gaan horen (rijden A6 en TT) en zelfs in hun nieuwe wagens zit er ook niet zo'n sleutel in. wordt een beetje zot aangezien ik gisteren ook een nagel in mijn andere wagen kreeg en om het helemaal af te maken reed mijn vrouw ook met haar fiets een lekke band. het was niet makkelijk om op het werk te geraken vanmorgen...
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Op de A2 zaten die dingen toch standaard? In het gereedschapblok zit er zelfs een uitsparing voor de "sleutel" van die bouten. Ik heb twee van die "sleutels".
Op de andere auto's zitten geen velgen sloten, en dat wil ik ook niet. Een keer gehad dat de bandenboer, de sleutel kapot maakte. Was zo'n sleutel met vier pinnetjes, die dan weer in de bout vielen. Die braken dus af. Toen moesten die wielbouten uitgeboord worden (alle vier de wielen, dus) De auto heeft dar toen zo'n beetje de gehele dag op de brug gestaan.
Op de andere auto's zitten geen velgen sloten, en dat wil ik ook niet. Een keer gehad dat de bandenboer, de sleutel kapot maakte. Was zo'n sleutel met vier pinnetjes, die dan weer in de bout vielen. Die braken dus af. Toen moesten die wielbouten uitgeboord worden (alle vier de wielen, dus) De auto heeft dar toen zo'n beetje de gehele dag op de brug gestaan.
- Rinus
- Berichten: 1661
- Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
- Locatie: Alblasserdam
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
[quote="rolf"]Zeker een luchtsleutel gebruikt?[/quote]
Rolf, jij mag nooit meer raden
En het ergste was, dat ze 1 velg ok nog eens onherstelbaar gemold hadden. Daar was ik, op z'n zachtst gezegd, niet blij mee.
hock: Nou kwam ik daar toch voor vier nieuwe velgen, maar de oude wilde ik voor wintersloffen gebruiken. En dat kon dus niet meer. Als tegenprestatie heb ik de nieuwe velgen en banden 30 procent goedkoper gekregen. Ze moesten wat...... :twisted:
Rolf, jij mag nooit meer raden


- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
die met die 4 pinnetjes zijn ook ¨K¨ dingen, sorry dat ik het zeg op dit oh zo vrome forum....
die pennetjes gaan na een paar keer los vast er los in zitten of breken. elke keer weer, deze werden vroeger ook door vw audi geleverd in de ter ziele gegaande ¨auto plus¨ accessoire lijn. maar dit waren rampe dingen.
de originele van onze A2 zijn super en niet stuk te krijgen, als je dit lukt krijg je van mij een prijs! (voor dombo van het jaar! :mrgreen: )
die van de A2 mag je gewoon met luchtsleutel los halen als je ze uiteraard maar weer met de 120 Nm vast zet (bij de 5 gats velgen, de 4 gats is 100 Nm)
tip! als je ooit toch een slotbout verrot hebt, geen paniek!
wat heel goed werkt is een centerpunt in het midden er in meppen en dan met een klein boortje boren, ongeveer de lengte van de boutkop, daarna met een dikke boor (die nog wel kleiner is dan de bout diameter, bij ons dus M 12 bout = met M 10 boren) dezelfde diepte boren, je haalt hiermee de spanning uit de bout omdat je hem verzwakt, daarna is hij meestal wel met een beiteltje er uit te tikken of met een dop die je eroverheen slaat er uit te draaien.
dit werkt alleen als hij niet al jaren vast gerot zit op het schroefdraad.... dan heb je pech en word het heel lomp doen en hopen dat je de velg niet te veel beschadigd, afplakken met ducktape.
die pennetjes gaan na een paar keer los vast er los in zitten of breken. elke keer weer, deze werden vroeger ook door vw audi geleverd in de ter ziele gegaande ¨auto plus¨ accessoire lijn. maar dit waren rampe dingen.
de originele van onze A2 zijn super en niet stuk te krijgen, als je dit lukt krijg je van mij een prijs! (voor dombo van het jaar! :mrgreen: )
die van de A2 mag je gewoon met luchtsleutel los halen als je ze uiteraard maar weer met de 120 Nm vast zet (bij de 5 gats velgen, de 4 gats is 100 Nm)
tip! als je ooit toch een slotbout verrot hebt, geen paniek!
wat heel goed werkt is een centerpunt in het midden er in meppen en dan met een klein boortje boren, ongeveer de lengte van de boutkop, daarna met een dikke boor (die nog wel kleiner is dan de bout diameter, bij ons dus M 12 bout = met M 10 boren) dezelfde diepte boren, je haalt hiermee de spanning uit de bout omdat je hem verzwakt, daarna is hij meestal wel met een beiteltje er uit te tikken of met een dop die je eroverheen slaat er uit te draaien.
dit werkt alleen als hij niet al jaren vast gerot zit op het schroefdraad.... dan heb je pech en word het heel lomp doen en hopen dat je de velg niet te veel beschadigd, afplakken met ducktape.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
buddski
als je nou even, als het lukt, een foto alleen van de slot bout maakt en daar een zo groot mogelijke foto van plaatst of deze naar mij stuurt kan ik er denk ik wel achter komen welke je nodig hebt.
als het nog niet is geregeld....
als je nou even, als het lukt, een foto alleen van de slot bout maakt en daar een zo groot mogelijke foto van plaatst of deze naar mij stuurt kan ik er denk ik wel achter komen welke je nodig hebt.
als het nog niet is geregeld....
Hi guys,
bedankt voor alle goede tips en geboden hulp. Ondertussen heb ik een Skoda rijder gevonden die exact dat stukje gereedschap wél in zijn auto heeft liggen. Bijgevolg heb ik zonder probleem mijn band losgekregen en morgen staan er 4 nieuwe banden op mijn wagen te pronken.
Heeft me behoorlijk wat tijde en moeite gekost, beide wagens platte band, beide fietsen platte band, het leek even dat er met onze voertuigen werd geknoeid.
Bij de Audi garage waren ze ook wel grappig: 'Ja meneer, u zal toch met de wagen naar hier moeten komen. Wij kunnen zo niet zeggen welk stuk gereedschap u nodig heeft.' - 'Euhm, wel deel van Ik ben geïmobiliseerd heeft u niet verstaan beste dealer??'
Anyway, eind goed al goed.
Thanks
Buddski
bedankt voor alle goede tips en geboden hulp. Ondertussen heb ik een Skoda rijder gevonden die exact dat stukje gereedschap wél in zijn auto heeft liggen. Bijgevolg heb ik zonder probleem mijn band losgekregen en morgen staan er 4 nieuwe banden op mijn wagen te pronken.
Heeft me behoorlijk wat tijde en moeite gekost, beide wagens platte band, beide fietsen platte band, het leek even dat er met onze voertuigen werd geknoeid.
Bij de Audi garage waren ze ook wel grappig: 'Ja meneer, u zal toch met de wagen naar hier moeten komen. Wij kunnen zo niet zeggen welk stuk gereedschap u nodig heeft.' - 'Euhm, wel deel van Ik ben geïmobiliseerd heeft u niet verstaan beste dealer??'
Anyway, eind goed al goed.
Thanks
Buddski
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Mooi dat het opgelost is @buddski, maar wil je je nog wel even voorstellen?
audi-a2-even-voorstellen.html
audi-a2-even-voorstellen.html