Reservewiel A2

Discussie over banden en velgen
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

11 jul 2009, 22:48 0 x

Hallo,

Ik had/heb in de beide A2'n ook zo'n setje zitten, maar ben daar niet zo van gecharmeerd. Je zult zien dat de band altijd op een onmogelijk moment ('s nachts) defect raakt en dan misschien ook nog een scheurtje erin, dan kun je dus helemaal niets met dat reparatiesetje.
Bovendien moet je die speciale vloeistof ook nog eens om de zoveel tijd vervangen.

Voor mijn 1e A2 had ik dan ook een origineel reservewiel kunnen bemachtigen (z.g "spacewiel" van Audi, dit is een velg waar de band (zonder lucht) omheen zit gevouwen (met de wangen vast aan de velg). Het nam dus heel weinig ruimte in. Je hoefde dit na montage alleen op te pompen met het aanwezige pompje(prachtig systeem maar dat wiel met band was onbeschofd duur).

Nu (voor mijn huidige A2) heb ik (via Marktplaats) een 'thuiskomertje" van 15 inch met een steek van 5x 100 op de kop getikt(onder het kopje 'reservewielen" gezocht (ook zeer klein) en deze ligt keurig onder het dubbele laadvloertje verstopt.

Wel zo'n fijn gevoel bij het rijden m.n. 's avonds en in het buitenland.

Thck
lemoi

13 jul 2009, 00:07 0 x

ach, voor de A2 hadden we een VW. Kregen in Oostenrijk 's avonds laat een lekke band. De VW service bracht ons een andere band zodat we verder konden. Dus viel ook wel mee en geen vieze handen ;)
@lf

16 jul 2009, 11:39 0 x

Ik kwam er gisteren achter dat er zelfs een 12 Volt compressortje bij de A2 zit. Die zat verstopt in het schuimblok onderin de kelder zeg maar. Ook trof ik daar het gereedschapje aan waarmee ik het kapje van mijn RS4 velg er af kan halen. Zo ontdek ik af en toe nog weer verassende dingen aan mijn A2.
lemoi

16 jul 2009, 15:25 0 x

of de handleiding eens doorlezen ;)
@lf

16 jul 2009, 23:05 0 x

Dat bedacht ik zelf ook toen ik die spullen tegenkwam. :geek:
Bob

18 jul 2009, 21:54 0 x

Ow ... dan ga ik ook eens onder de dubbele laadvloer rommelen ... :lol:

Qua reservewiel ... sja ... dat risico neem ik dan maar ... dat spuitbusje gebruik ik liever ook niet ...
@lf

13 sep 2009, 00:02 0 x

Gisteren lekke band en niet zo'n beetje ook. Wang gescheurd! Spuitbusje hielp niet, compressor evenmin. 's Avonds en geen bandenservice in de buurt die je kan helpen. De auto heb ik laten staan (was 5 km van mijn woonplaats op carpoolplaats) en vandaag met wiel en band naar de bandenservice. Gelukkig had hij een paar bandjes voor mij. Nu denk ik er sterk over om een thuisbrengertje te kopen :lol:
j.hoeben1

13 sep 2009, 14:01 0 x

Ik vind dat reparatie setje niks. Ik heb ook een set winterbanden voor mijn A2 en heb 1 wiel daarvan in het koffer liggen. Het kan wel zijn dat ik 2 wielen moet wisselen in verband met de looprichting van de winterband maar dat neem ik maar goed. Je hebt dan wel minder koffer maar dat is voor ons niet zo van belang omdat wij maar met z'n tweetjes zijn!

Jos
candadas

14 sep 2009, 02:01 0 x

Hi,

zonder reserverband naar Turkije gereden en terug 7000 km in totaal.... we hebben toch 24 uurs audi mobiliteitsgarantie service?

Thck wat kost zo een originele reserveband wat is voor jou onbeschoft duur?

Thanks,
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

14 sep 2009, 12:29 0 x

Het originele reservewiel is een z.g. "spacewiel" van Audi, dit is een kleine velg (soort thuiskomer) met daarop vastgevulcaniseerd aan de velgrand een bandje (zeer plat). Doordat de band aan de velgrand is gevulcaniseerd hoeft er tijdens het opslaan geen lucht in te zitten, je kunt deze n.l. ter plekke op het moment dat het nodig is oppompen met het bekende pompje. Hij neemt door deze constructie uiteraard weinig ruimte in.
Ik heb deze toentertijd via Marktplaats gekocht nadat ik eerst bij de dealer had geïnformeerd en deze mededeelde dat de band met wiel tussen de € 350, en € 400 kostte!.
Een enkle keer wordt er op de Duitse A2 site (zie link op dit forum) wel eens een aangeboden.

Op dit moment heb ik een "gewoon" thuiskomertje erin (15"/5x100/Et 28) deze heb ik ook via Marktplaats (banden en velgen/zoeken op reservewielen). Is ook redelijk klein en past heel goed onde mijn dubbele bodem. (waarschijnlijk van een VW-Polo of Golf geweest, maar dat maakt natuurlijk niet uit het gaat om de maten), de Et waarde mag overigens tot 5 mm afwijken.
Worden best regelmatig aangboden.

Succes met de zoektocht,

Theo
Plaats reactie