Dat comfort was ik juist een beetje bang voor, door de XL dacht ik juist dat ze wat minder comfort hebben? Maar 65 blijft een hoge band dus zal inderdaad nog wel aardig comfortabel zijn. Sowieso vind ik de A2 voor zo een compacte auto vrij comfy.
Ik had het inderdaad uitgerekend qua hoogte, dat valt wel mee maar toch, alle beetjes helpen dacht ik danTiccie schreef: ↑24 nov 2021, 08:56Volgens mij is 175/60/15 de standaardmaat. Dan is de rolomtrek vd 185/60/15 2% groter. De 175/65/15 doet daar nog 1% bovenop. Die laatste procent is geen drama, maar 2% is beter.
Qua vullen van je wielkast: die 65 wordt berekend tov de breedte van je band, dus 65% keer 175. Dat maakt weinig uit met 60% van 185.
Een XL band heeft een stuggere zijwang, waardoor je korte oneffenheden ed wat duidelijker voelt.
Alles bijelkaar genomen zou ik voor de 185/60/15 gaan.

Ik heb vandaag toevallig op de GPS gekeken (Flitsmeister) toen ik naar het werk reed. Met 100km/h op de teller rijd ik 92/93km/h op de GPS. Dus dan lijkt me de 175/65 toch wel handig omdat het dan meer richting de werkelijke snelheid gaat. Ik neigde voordat ik de vraag hier plaatste (met wat autocorrect foutjes via de telefoon zag ik net, sorry daarvoor) al een beetje naar de 175/65 dus denk dat het die gaan worden. Goedkoper, smaller (klein beetje beter ook in sneeuw dus), millimeters meer gevulde wielkasteneekhoorntje schreef: ↑24 nov 2021, 09:59De 3% grotere 175 heeft minder teller afwijking, kijk eens op Navigatie hoeveel je BBY teller afwijkt?
Ook zal met nieuwe banden dus meer rubber die afwijking nog ietsje minder worden.
Zelf rij ik met ander merk 185/65/15 en daar is 100km op teller nu ook 100½ km op navigatie bij nieuwe, met slijtage weer 100 = 100 en straks als je net aan APK hebt dus 2 mm 100=98 km.
De 175/65/15 zijn smaller, zuiniger en sturen strakker dan de 185/60 en ik zou voor 175 gaan in dit geval.

De 165/65 net even bekeken maar die kan ik alleen als CrossClimate + vinden, het oudere type dus. Ik wil echt de nieuwste nu. Heb ik het verleden toen de eerste CrossClimate uit was deze direct gekocht en geprobeerd. Reed daarvoor altijd op zomer- en winterbanden en ik was er in de zomer heel positief over, ook met de regen, maar met de sneeuw vielen ze erg tegen in vergelijking met de Michelin Alpin's die ik daarvoor reed. De CrossClimate 2 schijnt daar flinke stappen in gemaakt te hebben. Al ga ik waarschijnlijk niet met de A2 op wintersport, ik wil wel de mogelijkheid hebben om naar Duitsland te gaan. Ook begin ik met werk vaak zo vroeg dat er nog niet gestrooid is.
Nogmaals, mijn dank is groot! Ik hak deze week de knoop door, maar voor nu neig ik dus sterk naar de 175/65.