14 inch velg?

Discussie over banden en velgen
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

08 nov 2012, 09:11 0 x

Zal wel meevallen met de hoogte. Kleinere inch maat qua velg, dan betekend dat, dat de wanghoogte hoger moet worden om de wielomtrek plm hetzelfde te houden. Dus naar een 70 serie band. Grondspeling blijft dus hetzelfde.
Pieter454

08 nov 2012, 09:18 0 x

Een kleine aanvulling op het diameter verhaal: ik begreep van mijn bandenboer dat een afwijking naar boven/beneden van 7% rolomtrek acceptabel is bij een aanschaf van een andere set wielen.

Op internet zijn inderdaad meerdere tabellen te vinden waarop goed te zien is wat de standaard maat vervangen kan qua rolomtrek. Zo'n tabel zegt natuurlijk niets over ET waardes, aanlopende schijven etc.
Drenthe

08 nov 2012, 14:07 0 x

Zal wel meevallen met de hoogte. Kleinere inch maat qua velg, dan betekend dat, dat de wanghoogte hoger moet worden om de wielomtrek plm hetzelfde te houden. Dus naar een 70 serie band. Grondspeling blijft dus hetzelfde.

Het verschil is idd klein, maar als je bij de tyre calculator beide gegevens ingeeft krijg je andere waarden m.b.t. de wielomtrek. Naar mijn weten geeft een kleinere wielomtrek een lagere grondspeling.

Groet
Plaats reactie