Winterbanden op de A2 - zin of onzin?

Discussie over banden en velgen
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 jan 2013, 19:05 0 x

en hier de michelins.
rolf
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2013, 19:48 0 x

@koop9: Google maar eens op contactoppervlak brede band versus smalle band.
rolf

21 jan 2013, 19:52 0 x

[quote="duitse degelijkheid"]Voor mijn werk Rotterdam/Botlek/Europoort/ Maasvlakte - vice versa - rij ik 100 k.m. per dag op perfekt sneeuwvrij gemaakte snelwegen...geen centje pijn met (goed) zomerrubber !
Altijd hartstikkte druk...dus scheuren gaat sowieso niet ! en het zout wordt door de vele auto,s perfect in gereden....
Complimenten voor rijkswaterstaat !![/quote]

Dan kom jij er goed mee weg dat je in de randstad woont,.
Forumlid op het audiforum met zijn A6 op nieuwe zomerbanden zit in de zelfde situatie, die schoof z'n A6 vlak voor de deur bij de baas op een paal, daar was niet zo goed geveegd en gezouten..............auwwww.
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 jan 2013, 20:25 0 x

rolf je hebt gelijk! (heb mijn tegenspreken in mijn vorige post ook even weggehaald)

[*]frage von pcpanik : Was ist sinnvoller? Den schmalen oder den breiten Winterreifen zu wählen, sofern man die Wahl in den Fahrzeugpapieren/Herstellerfreigaben hat?!

(Conti-Experte) @pcpanik : Früher hat man eher die schmalen Reifen empfohlen – mit „althergebrachter“ Profiltechnologie haben die breiteren Reifen im Schnee nicht mithalten können. Diese Zeiten sind mit den neuen Profilen und Mischungen vorbei. Breite Reifen bieten ebenso viel Sicherheit auf Schnee, und dazu ein Plus an Handling-Performance auf trockener Straße. Und die gibt es ja auch schon mal im Winter: Da spielt man mit breiten Reifen dann auch in der ersten Liga. Grundsätzlich ist empfehlenswert, im Winter die gleiche Reifendimension wie im Sommer zu fahren. Der breitere Winterreifen bietet in den überwiegenden Fahrsituationen wie festgefahrene Schneedecke, Nässe, Eis und Trockenheit klare Vorteile gegenüber dem schmaleren Reifen. In der Regel sind die eingetragenen Reifendimensionen sowohl für Sommer- als auch für Winterreifen zugelassen, sofern es keine detaillierten Einschränkungen gibt.

ergo; vroeger was alles..... anders!! :mrgreen:
duitse degelijkheid

21 jan 2013, 20:43 0 x

Zal ook niet ontkennen dat tijdens deze periode winterbanden beter zijn dan zomerbanden ! :ugeek:
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

21 jan 2013, 23:06 0 x

Iedereen bedankt voor de opbouwende input zover.

Hierbij nog een voorbeeld van een klassiek bandenprofiel van ca. 35 jaar geleden:

Afbeelding

Dit was een normale gangbare zomerband, zou nu met enige aanpassingen door kunnen gaan voor een winterband.
Dit is uit de tijd dat een topsnelheid van 140 km/h gangbaar was en 180 km/h al GT(i) snelheden waren ...

edit: vanmorgen weer profijt gehad van mijn winterbanden om het dorp uit te kunnen komen, de rest van de
wegen waren al redelijk schoon.
Morgen als het meezit weer met de fiets naar het werk (met zomerbanden .... ;) )

@Rolf, winterbanden met studs, mag dat wel in Nederland op de openbare weg?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Audi_gekkie

21 jan 2013, 23:40 0 x

Winterbanden met studs mogen zeker niet op de openbare weg evenzo mag er in dit land niet gebruik worden gemaakt van sneeuwkettingen.
rolf

21 jan 2013, 23:48 0 x

Nee, in NL mag je niet met studs rijden zoals gekkie al aangaf.
Met name de productie van fijnstof is hoog met dit soort banden en het asfalt slijt sneller.
Nu zijn die effecten in het buitengebieden minder erg, maar in de randstad in NL zou de hoeveelheid fijnstof aanzienlijk hoger zijn.
Pjotter

22 jan 2013, 01:26 0 x

Met vele jaren rijervaring in diverse auto's (inclusief 2 oldtimers) is mijn antwoord eenvoudig. Winterbanden zijn absoluut zinvol.
Onze beide auto's (VW-touran en A2 hebben beiden wintersloffen er onder liggen) en dit is merkbaar veiliger. Steeds meer automobilisten zetten de stap naar ander rubber in de wintermaanden. De groep die dit nog niet doet wordt dus steeds kleiner. Bij de wegomstandigheden zoals vandaag (21-01-2013) laat het gevolg van een "gewone" rem-actie in een rijtje van 10 auto's zich raden als er 7 met winterbanden remmen en 3 niet.... en dan heb ik het nog niet eens over de eventuele stuurreacties die hieruit volgens....

Verder hoop ik natuurlijk dat alle A2 rijders schadevrij de winter doorkomen!

Pjotter
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jan 2013, 10:53 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Iedereen bedankt voor de opbouwende input zover.

Hierbij nog een voorbeeld van een klassiek bandenprofiel van ca. 35 jaar geleden:

Afbeelding

Dit was een normale gangbare zomerband, zou nu met enige aanpassingen door kunnen gaan voor een winterband.
Dit is uit de tijd dat een topsnelheid van 140 km/h gangbaar was en 180 km/h al GT(i) snelheden waren ...

[/quote]

Vredestein maakt nog steeds dit soort band (ook Michelin doet dat) voor de oldtimermarkt. De Sprint Classic is hier een voorbeeld van. Echter, er wordt wel gebruik gemaakt van moderne rubbermengsels, zodat de band, ondanks zijn "ouderwets" uitziende profiel, zich gewoon kan meten met de modern uitziende band. Geen goedkoop bandje trouwens
Plaats reactie