Het kan echt net... 195/55/16
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Audi-gekkie"]
volgens mij maakt de hoeveelheid lading en dus de invering niet uit.
Zoals ik al zei, die 6mm heb ik over horizontaal gezien.[/quote]
Het kan best zijn dat de wielkast naar boven toe een stukje naar binnen komt, bij sterk inveren in combinatie
met een grote stuuruitslag kan alsnog een probleem optreden ...
Het meeste risico loop je met een volgeladen auto schuin een verhoogde inrit oprijden (1 voorwiel op de stoep,
1 op de weg).
volgens mij maakt de hoeveelheid lading en dus de invering niet uit.
Zoals ik al zei, die 6mm heb ik over horizontaal gezien.[/quote]
Het kan best zijn dat de wielkast naar boven toe een stukje naar binnen komt, bij sterk inveren in combinatie
met een grote stuuruitslag kan alsnog een probleem optreden ...
Het meeste risico loop je met een volgeladen auto schuin een verhoogde inrit oprijden (1 voorwiel op de stoep,
1 op de weg).
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Nou heb ik nog steeds geen verklaring gezien/ gelezen omtrend het tellerafwijking ding:
"Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."
"De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur!
Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij."
Dus als ik het goed begrijp: Bij duitsers mag het niet omdat de teller te veel gaat afwijken maar nederlandse A2's hebben daar geen last van............. :? Ikke niet begrijp.........
"Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."
"De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur!
Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij."
Dus als ik het goed begrijp: Bij duitsers mag het niet omdat de teller te veel gaat afwijken maar nederlandse A2's hebben daar geen last van............. :? Ikke niet begrijp.........

- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Hier wat leesvoer over bandenmaten en toelating voor Tüv in Duitsland:
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/R ... binationen
Voor Duitsland lees ik dat indien de afwijking t.o.v. standaardmaat te groot wordt er geen goedkeuring
voor de band/velgcombinatie op het voertuigdocument wordt afgegeven.
Voor Nederland hoeven aparte bandenmaten/velgen niet apart op het kentekenbewijs worden gezet,
dus hebben wij geen "probleem".
Het probleem komt pas na een politiecontrole, als de bestuurder beweert niet te hard gereden te hebben,
en blijkt dat de kmteller afwijkt door het monteren van een afwijkende bandenmaat.
Kort samengevat, in Duitsland dus keuring vooraf, en in Nederland "(be)keuring" achteraf ...
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/R ... binationen
Voor Duitsland lees ik dat indien de afwijking t.o.v. standaardmaat te groot wordt er geen goedkeuring
voor de band/velgcombinatie op het voertuigdocument wordt afgegeven.
Voor Nederland hoeven aparte bandenmaten/velgen niet apart op het kentekenbewijs worden gezet,
dus hebben wij geen "probleem".
Het probleem komt pas na een politiecontrole, als de bestuurder beweert niet te hard gereden te hebben,
en blijkt dat de kmteller afwijkt door het monteren van een afwijkende bandenmaat.
Kort samengevat, in Duitsland dus keuring vooraf, en in Nederland "(be)keuring" achteraf ...

Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- rolf
- Berichten: 2124
- Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
- Locatie: Noorwegen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Weet ik allemaal wel, maar vlg. de Duitsers gaat de km teller teveel afwijken omdat de maat teveel afwijkt.
Audi-Gekkie zegt 50=50 80=80, precies goed blijkbaar, daarom vindt ik de duitse regel opmerkelijk ivm tellerafwijking.
Dat bedoel ik........... :? :lol:
Audi-Gekkie zegt 50=50 80=80, precies goed blijkbaar, daarom vindt ik de duitse regel opmerkelijk ivm tellerafwijking.
Dat bedoel ik........... :? :lol:
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="rolf"]Weet ik allemaal wel, maar vlg. de Duitsers gaat de km teller teveel afwijken omdat de maat teveel afwijkt.
Audi-Gekkie zegt 50=50 80=80, precies goed blijkbaar, daarom vindt ik de duitse regel opmerkelijk ivm tellerafwijking.
Dat bedoel ik........... :? :lol:[/quote]
@Rolf,
Na wat googlen vond ik deze europese richtlijn over aanwijzing op snelheidsmeters:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 5:NL :P DF
Wellicht dat Duitsland zich hieraan heeft geconformeerd en/of bijgedragen? (ik denk het laatste ...)
Let hierbij vooral op de laatste paragraaf ...
Audi-Gekkie zegt 50=50 80=80, precies goed blijkbaar, daarom vindt ik de duitse regel opmerkelijk ivm tellerafwijking.
Dat bedoel ik........... :? :lol:[/quote]
@Rolf,
Na wat googlen vond ik deze europese richtlijn over aanwijzing op snelheidsmeters:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 5:NL :P DF
Wellicht dat Duitsland zich hieraan heeft geconformeerd en/of bijgedragen? (ik denk het laatste ...)
Let hierbij vooral op de laatste paragraaf ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
@Rolf: Sorry ik had geen tijd meer je vraag te beantwoorden. :oops:
@Peter: Bovenstaand verhaal duidelijk, waarvoor dank Peter!
Eerder schreef ik: "Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken. De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."
Beetje verwarrend :roll:
Maar het woord "fabrieksspecificaties" is in die zin belangrijk.
Kortom de combinatie velg en band wijkt teveel af van de standaard maat in Duitsland.
Trouwens vandaag voor het eerst nadat ik gisteren thuis kwam met de nieuwe bandjes een rit van ca. 200km gemaakt.
Ik ben zeer enthousiast over de combinatie van de velgen en banden.
Wat een comfort en wat een stilte.
Het enige wat mij nog stoort is die ene kromme velg. Een gemiddelde berijder zal het niet opvallen of niet aan storen, maar ik ben daar nog al precies in. Ik hou niet van bijgeluidjes, dus die ga ik binnenkort laten richten.
@Peter: Bovenstaand verhaal duidelijk, waarvoor dank Peter!
Eerder schreef ik: "Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken. De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."
Beetje verwarrend :roll:
Maar het woord "fabrieksspecificaties" is in die zin belangrijk.
Kortom de combinatie velg en band wijkt teveel af van de standaard maat in Duitsland.

Trouwens vandaag voor het eerst nadat ik gisteren thuis kwam met de nieuwe bandjes een rit van ca. 200km gemaakt.
Ik ben zeer enthousiast over de combinatie van de velgen en banden.
Wat een comfort en wat een stilte.
Het enige wat mij nog stoort is die ene kromme velg. Een gemiddelde berijder zal het niet opvallen of niet aan storen, maar ik ben daar nog al precies in. Ik hou niet van bijgeluidjes, dus die ga ik binnenkort laten richten.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]
volgens mij maakt de hoeveelheid lading en dus de invering niet uit.
Zoals ik al zei, die 6mm heb ik over horizontaal gezien.[/quote]
Het kan best zijn dat de wielkast naar boven toe een stukje naar binnen komt, bij sterk inveren in combinatie
met een grote stuuruitslag kan alsnog een probleem optreden ...
Het meeste risico loop je met een volgeladen auto schuin een verhoogde inrit oprijden (1 voorwiel op de stoep,
1 op de weg).[/quote]
De tijd zal het leren.
Vlak bij mijn huis is een verkeersdrempel vlak na een haakse bocht, dus terwijl ik de bocht scherp instuur rijd ik de drempel af.
Daarbij zijn geen rare geluiden te horen.
Normaliter heb ik nooit zware bagage in de auto, maar in mijn vakantie zal ik het wel merken of niet.
Volgens mij komt de voorkant van de auto omhoog met veel bagage en krijgen de voorwielen toch meer ruimte in de wielkasten :?:
volgens mij maakt de hoeveelheid lading en dus de invering niet uit.
Zoals ik al zei, die 6mm heb ik over horizontaal gezien.[/quote]
Het kan best zijn dat de wielkast naar boven toe een stukje naar binnen komt, bij sterk inveren in combinatie
met een grote stuuruitslag kan alsnog een probleem optreden ...
Het meeste risico loop je met een volgeladen auto schuin een verhoogde inrit oprijden (1 voorwiel op de stoep,
1 op de weg).[/quote]
De tijd zal het leren.
Vlak bij mijn huis is een verkeersdrempel vlak na een haakse bocht, dus terwijl ik de bocht scherp instuur rijd ik de drempel af.
Daarbij zijn geen rare geluiden te horen.
Normaliter heb ik nooit zware bagage in de auto, maar in mijn vakantie zal ik het wel merken of niet.

Volgens mij komt de voorkant van de auto omhoog met veel bagage en krijgen de voorwielen toch meer ruimte in de wielkasten :?:
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Als je remt, verplaatst het gewicht zich naar voren. Het gaat erop dat je de volledige invering krijgt aan
de voorzijde.
Een goede test is de volgende: ga met 4 man in de auto, rijd schuin een verhoogde inrit op totdat 1 voorwiel vrijwel volledig ingeveerd is, stuur dan volledig in. Laat een vijfde persoon voelen of er nog ruimte is ...
de voorzijde.
Een goede test is de volgende: ga met 4 man in de auto, rijd schuin een verhoogde inrit op totdat 1 voorwiel vrijwel volledig ingeveerd is, stuur dan volledig in. Laat een vijfde persoon voelen of er nog ruimte is ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Audi-gekkie"]
Het enige wat mij nog stoort is die ene kromme velg. Een gemiddelde berijder zal het niet opvallen of niet aan storen, maar ik ben daar nog al precies in. Ik hou niet van bijgeluidjes, dus die ga ik binnenkort laten richten.[/quote]
Vrijdag ga ik naar een bedrijf die de kromme velg opnieuw gaat richten.
Dit schijnt volgens de Tüv-methode te gaan.
Eerst wordt de velg in een oven gedaan, vervolgens gericht en daarna rustig afgekoeld (ook in oven).
Dit alles bij elkaar duurt 3 uur.
Het enige wat mij nog stoort is die ene kromme velg. Een gemiddelde berijder zal het niet opvallen of niet aan storen, maar ik ben daar nog al precies in. Ik hou niet van bijgeluidjes, dus die ga ik binnenkort laten richten.[/quote]
Vrijdag ga ik naar een bedrijf die de kromme velg opnieuw gaat richten.
Dit schijnt volgens de Tüv-methode te gaan.
Eerst wordt de velg in een oven gedaan, vervolgens gericht en daarna rustig afgekoeld (ook in oven).
Dit alles bij elkaar duurt 3 uur.