Andere bandenmaat inleren voor een Audi A2 1.2 TDi?

Discussie over banden en velgen
amsterram

30 apr 2010, 02:29 0 x

[quote="Romulus"]Ik verwacht niet dat je de nieuwe afrolomtrek zult moeten/kunnen inleren. Ik zou eigenlijk niet weten waarom; behalve de tellerafwijking als die te gortig wordt. Het verschil tussen volledig profiel (nieuwe band) en weinig profiel (versleten band) is ook een paar procent, nog afgezien van de dynamische radius (bandenspanning, invering wang etc.).

Een ander punt is de mechanische belasting van de aandrijflijn, maar ik denk dat ook dat wel mee zal vallen. Het verschil in gewicht tussen leeg en volbeladen auto is bijna 50% voor de 3L dus dan valt 5% echt in de marge.

Ik zie net bij onze Duitse vrienden nog dit verhaal: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=19338 waar iemand aangeeft dat er tussen zijn 15" en 17" wielen 5% verschil in omtrek zit. Dat leidt (natuurlijk) tot maar liefst 10 km verschil in gereden afstand op een traject van 180 km. :s hock:[/quote]

Tsja, ga het gewoon proberen denk ik.
De ervaringen zal ik hier posten!
Johan

01 mei 2010, 01:13 0 x

Leuk wat je beweert, maar het klopt niet.

Een bredere band is inderdaad een grotere rolweerstand. Een grotere omtrek zou inderdaad betekenen; minder toeren, oftewel lager verbruik. Echter de extra kracht die nodig is om de grotere omtrek in beweging te krijgen en ook draaiende te houden kost weer meer energie, wat zich zal vertalen in een hoger brandstof verbruik. Dit is tevens niet goed meer te controleren daar de teller afwijkt en dus ook de km stand. Wat ik daarmee bedoel is dat het aantal gereden km per tank niet meer klopt daar dit ook een afwijking heeft.

Dan heb ik het nog niet eens over het feit of het überhaupt wel zal passen zonder dat het aanloopt.
amsterram

01 mei 2010, 21:16 0 x

[quote="Johan"]Leuk wat je beweert, maar het klopt niet.

Een bredere band is inderdaad een grotere rolweerstand. Een grotere omtrek zou inderdaad betekenen; minder toeren, oftewel lager verbruik. Echter de extra kracht die nodig is om de grotere omtrek in beweging te krijgen en ook draaiende te houden kost weer meer energie, wat zich zal vertalen in een hoger brandstof verbruik. Dit is tevens niet goed meer te controleren daar de teller afwijkt en dus ook de km stand. Wat ik daarmee bedoel is dat het aantal gereden km per tank niet meer klopt daar dit ook een afwijking heeft.

Dan heb ik het nog niet eens over het feit of het überhaupt wel zal passen zonder dat het aanloopt.[/quote]

Ik denk dat het verhaal wel klopt, andersom werkt het nl ook; kleinere afrolomtrek levert hoger verbruik op, meer toeren bij gelijk blijvende werkelijke snelheid.
Anyway, de praktijk zal het leren want ik ga het gewoon doen. Er komen 165/80/14 sloffen onder
als ie iets onzuiniger wordt dan neem ik dat voor lief, hoewel ik dat mijn mijn rijstijl niet verwacht: nu rij ik al 1 op 32.
Rij op de snelweg nooit harder dan 100, heeft toch geen zin met al die trajectcontroles, oom agent verdekt opgesteld met lasergun en mobiele radar, om nog maar te zwijgen over het woud van flitspalen. Nee, aan mij verdienen ze niets en ook al geen wegenbelasting. Ha ha!
Romulus

01 mei 2010, 22:59 0 x

[quote="amsterram"]
Anyway, de praktijk zal het leren want ik ga het gewoon doen.
[/quote]Ben benieuwd wat het werkelijk scheelt!
[quote="amsterram"]nu rij ik al 1 op 32.[/quote]
Who-ho-how! :s hock:
Vegamobiel

05 mei 2010, 12:42 0 x

......................
amsterram

30 mei 2010, 23:50 0 x

Nou eindelijk.

De nieuwe banden zitten eronder. 4 stuks besteld bij bandengids, ze zijn afgeleverd bij Autoservice Nieuw Walden en door hun gemonteerd.
4 Uniroyal banden 165-80-14 voor 191 euro en 60 euro balanceren en monteren.
Niet duur dus.
Er waren allerlei vragen over de grotere afrolomtrek, de laatste die mij weer deed twijfelen was de opmerking over het mogelijk niet meer werken van de ABS.
Ook dit bleek ongegrond, alles werkt zoals het hoort.
Het verbruik is nog steeds hetzelfde, ik rij tussen de 1 op 31 en 1 op 32.
Het comfort is een stuk verbeterd, rijdt lekkerder, koersvaster, stabieler, comfortabeler.
Het staat ook een stuk beter, lekker volle wielkast.
Wel rekening houden met de snelheidsmeter: hij geeft nu vrijwel de werkelijke snelheid aan
en die komt overeen met de snelheid die de GPS aangeeft.

Een hele verbetering!

Foto komt als het weer licht is buiten.
j.hoeben1

31 mei 2010, 08:54 0 x

Hoi,
Of de tellerafwijking te gortig is zou je kunnen controleren met een Tom Tom. Ik kan op mijn Tom Tom zien wat de snelheid is en het zou zo maar kunnen dat dit vrij nauwkeurig is via satelliet. Heel erg heb ik er niet op gelet wat mijn teller afwijkt. Maar als ik 80 rijd op de Tom Tom geeft mijn teller in de wagen ongeveer 85/86 aan. Volgens mij met een groter wiel zou die afwijking dan minder moeten worden en de werkelijke snelheid misschien wel nauwkeuriger kunnen zijn. Ik heb er de 15 inches originele wielen op liggen.

Gr. Sjors
amsterram

14 aug 2012, 13:51 0 x

[quote="j.hoeben1"]Hoi,
Of de tellerafwijking te gortig is zou je kunnen controleren met een Tom Tom. Ik kan op mijn Tom Tom zien wat de snelheid is en het zou zo maar kunnen dat dit vrij nauwkeurig is via satelliet. Heel erg heb ik er niet op gelet wat mijn teller afwijkt. Maar als ik 80 rijd op de Tom Tom geeft mijn teller in de wagen ongeveer 85/86 aan. Volgens mij met een groter wiel zou die afwijking dan minder moeten worden en de werkelijke snelheid misschien wel nauwkeuriger kunnen zijn. Ik heb er de 15 inches originele wielen op liggen.

Gr. Sjors[/quote]

Beste Sjors,

Heb de banden er nu meer dan een jaar onder zitten en nergens problemen mee.
Het rijdt qua zuinigheid hetzelfde, nog steeds 1 op 31 a 32.
Comfort is een stuk hoger, de vering en demping van de 1.2 TDi zijn nog stuggerdan van andere uitvoeringen en dit scheelt een hoop.
Met de snelheidsmeter zit het ook goed, 100 op de teller geeft op de tomtom 99 km/h aan!
Ben blij dat ik dit gedaan heb, is 1 van de beter aanpassingen!
Plaats reactie