Welke winterband voor de A2?

Discussie over banden en velgen
arjan

08 nov 2010, 20:18 0 x

Hoi,

Ik heb er Michelin Alpin onder in de maat 155/65 R15 T.

Wel een smalle band en daarom ook weer zuinig en beter grip bij sneeuw minder oppervlakte.

Succes Gr Arjan
pier

09 nov 2010, 00:18 0 x

zie voor winterbanden: www.atu.nl of www.atu.de

succes
j.hoeben1

09 nov 2010, 14:56 0 x

Hoi,
Ik ga binnenkort mijn winterbanden de Continental Wintercontact Ts 800 in de maat 175/60/R15
op mij karretje monteren. Heb deze band al wat jaartjes en ben over de rijeigenschappen zeer tevreden. Komt er in de test ook heel goed uit. Vraag me alleen af hoe lang je zo'n band kan gebruiken als je er maar een 2 á 3.000 km per jaar mee rijd. Er zit nog een 6á7 mm profiel op.

Sjors
MN-NL

09 nov 2010, 16:10 0 x

Hallo Sjors,

Paar argumenten:
- een winterband moet (Oostenrijk) minimaal 4 mm profiel hebben om 'winterband' te zijn, daarna is de grip in sneeuw / modder beduidend minder. Doorrijden in de zomer mag wel;
- een band wordt langzaam stugger doordat de weekmakers uit het rubber diffunderen (verdampen zeg maar);
- de een zegt max 6 jaar, de ander zegt dat een band wel 10 jaar mee kan
- belangrijk is hoe je de banden bewaart als je er niet mee rijdt: koel, droog, donker.
- hoe ziet de band er uit, droogtescheurtjes?

APK afkeur is pas bij 1,6 mm, de slijtageindicator zit op 2 mm.

Er is weinig op tegen om een winterband in de zomer te rijden. Ja de band slijt harder maar dat is bij jouw km's niet zo relevant. Door de zachtere compound is de grip prima. Wel wat luider in het gebruik meestal.

Bottom line: als je winterbanden wilt rijden (met jouw jaarkilometrage is een taxi nemen als het echt sneeuwt ook een variant :D ) zou ik ze vooral langer op de auto laten, dus al vroeg in het seizoen wisselen en lang doorrijden. Dan kan je toch wel een jaar of 8 met de set doen als je ze netjes bewaart.

Of je set 2e hands verkopen aan een veelrijder en jonge gebruikte winterbanden nemen, dus vaker wisselen van banden zonder steeds nieuwe banden te moeten kopen.

Succes met afwegen!

Marc

Succes
jmkoole
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 nov 2010, 16:18 0 x

[quote="rem"]Heeft iemand ook een tip waar je het beste een winterband en velg voor een A2 kan kopen? Wat zijn jullie ervaringen en waar hebben jullie de banden met velgen gekocht?
[/quote]

Nieuwe banden is altijd het mooist, maar die zijn duur. Voor gebruikte banden kun je het beste even zoeken op ebay.de
Daar staan veel setjes. Koop alleen een gebruikte set winterbanden als er tussen de 6 en 8 mm profiel op zit. Winterbanden met 4 mm profiel zijn op... Ik rij alleen op winterbanden als er echt sneeuw ligt of op komst is. Uiteraard ook als je naar de wintersportgebieden gaat.
VW Golf 1.5 TSI Sportsvan (2019) | VW Golf 1.4 TSI GTE (2015)
Romulus

09 nov 2010, 17:46 0 x

[quote="pier"]zie voor winterbanden: http://www.atu.nl of http://www.atu.de[/quote]of http://www.autobandenmarkt.nl - al is de prijspolicy wel een beetje schimmig... de Semperits die ik wilde, waren niet leverbaar (werden niet meer getoond). Toen de Hankook W440 besteld voor 62 euro, ook niet leverbaar, dus de order maar gestorneerd. Intussen staat die band nog steeds op de site, maar wel voor 160 euro :s hock: (ja, per stuk)
@lf

10 nov 2010, 17:55 0 x

@rem

Ik heb de Continental Wintercontact 155 / 65 R15 onder mijn A2 liggen. Deze bevallen prima (afgelopen lange winter op gereden). Mijn vrouw reed dit winter met de A2 en vond ze goed rijden o.a. in de sneeuw maar ook bij nat wegdek. Ik heb ze er vandaag net weer ondergezet en heb nu zelf ook even gereden. In elk geval is het rijcomfort sterk toegenomen vergeleken met de 17" RS4 velgen met sportieve en harde 205 bandjes :)
rem

15 nov 2010, 14:52 0 x

Bedankt voor de reacties. Ik ben ondertussen druk bezig met zoeken naar tweedehands velgen. De set welke aangeboden werd door Profile is inmiddels al niet meer leverbaar ivm de grote vraag naar winterbanden. Misschien dat ik op internet meer geluk heb. Ik laat jullie weten wat het geworden is.

gr Remco
vos10
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

05 dec 2010, 11:33 0 x

Hallo, zit ook een beetje rond te kijken naar wintersets, nu kwam ik een setje tegen in de volgende maat :
195/65 R15 ET38, heb er weinig verstand van dus mijn vraag hier is zou dit setje passen onder de A2? M.vg Richard
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

05 dec 2010, 13:03 0 x

Qua omtrek zal het geen probleem opleveren aangezien de afwijking slechts 1,36% is (2,67 cm)
Ze zijn iets hoger in het totaal.
Ik ben echter bang dat de breedte een probleem kan gaan opleveren en ze mogelijk m.n. bij het inveren en maximale wieluitslag ergens gaan aanlopen.

Bijkomend punt is dat deze bredere banden bij het totaal gewicht van de A2 een minder effectief zijn dan de originele 175 breedte. (afvoerafstand van de sneeuw en water is groter en de druk per vierkante cm is minder door het grotere oppervlak), een groot misverstand is dat veel mensen denken dat hoe breeder de band hoe beter de wegligging, maar dat is onder deze omstandigheden juist andersom!!
Wat ook vaak een verkeerde gedachte is, is dat indien er profieldiepte verschil is (meestal slijten de voorbanden sneller en dus naar verloop van tijd minder profiel t.o.v. de achterbanden) men de banden met het meeste profiel voor legt! Dit is niet logisch uit oogpunt van veiligheid (en tenslotte is dat toch het doel van de winterbanden) aangezien een auto bijna altijd van achter uitbreekt en zeer zelden aan de voorzijde!
Theo
Plaats reactie