Rijden met warm weer op winterbanden

Discussie over banden en velgen
Johan

25 apr 2011, 12:52 0 x

Winterbanden kunnen gewoon mee, zeker als er voor de winter niet genoeg profiel op zit. Zelf heb ik ook nog één auto op winterbanden staan. Simpelweg omdat ik nog geen goede zomervelg heb weten te bemachtigen. Veel nadelen heeft een winterband niet. Door het zachte rubber is de grip goed, maar om de zelfde reden slijten de banden ook harder. Bij extreme temperaturen en belasting wil de band sneller gaan "smeren" waardoor de grip wel behoorlijk afneemt.
Rens 79

04 mei 2011, 01:01 0 x

[quote="Romulus"]Ik heb de 165er winterbanden er ook nog onder :s hock: Ik merk eigenlijk niets van negatieve eigenschappen, maar ik heb dan ook geen extreme situaties (hard remmen etc) meegemaakt.

Wel een goede gelegenheid om het verbruik eens te testen. De invloed van de rubbersamenstelling is volgens mij toch niet zo groot, over afgelopen twee weken 5,4 l/100 km nodig gehad (1:18,5) met vooral gematigde snelweg (100-120 km/h).

Nog een weekje, dan komen de zomerbanden... 8-)[/quote]

Hallo Thijs,
Kun je mij misschien uitleggen hoe je het in g.dsnaam voor elkaar krijgt om zo zuinig te rijden.
Ik zelf rij afstanden vam max een km op 20,en ook veel stads ritten en heb de laatste tank 1 op 16 gehaald.
Rij jij soms langere afstanden dan mij of laat je de wagen meer of langer uitrollen
Ik doe mijn stinkende best om dit ook voor elkaar te krijgen maar helaas
j.hoeben1

05 mei 2011, 09:02 0 x

[quote="Rens 79"][quote="Romulus"]
Hallo Thijs,
Kun je mij misschien uitleggen hoe je het in g.dsnaam voor elkaar krijgt om zo zuinig te rijden.
Ik zelf rij afstanden vam max een km op 20,en ook veel stads ritten en heb de laatste tank 1 op 16 gehaald.
Rij jij soms langere afstanden dan mij of laat je de wagen meer of langer uitrollen
Ik doe mijn stinkende best om dit ook voor elkaar te krijgen maar helaas[/quote][/quote]

Ik ben vorige week vanuit het zuiden op en neer naar Amsterdam gereden. Na thuiskomst weer getankt omdat ik de volgende dag weer een eind moest rijden en kwam op een verbruik van 1:18,6. Ik dacht niet slecht voor mijn 1.4 benzine!

Sjors
Romulus

05 mei 2011, 12:36 0 x

[quote="Rens 79"]Kun je mij misschien uitleggen hoe je het in g.dsnaam voor elkaar krijgt om zo zuinig te rijden.
Ik doe mijn stinkende best om dit ook voor elkaar te krijgen maar helaas[/quote]
Ik denk dat vooral de gereden trajecten en de rijstijl van belang zijn. We wonen aan de rand van de stad en gebruiken de auto eigenlijk nooit om de stad in te gaan (woon/werk en boodschappen met de fiets). Een stuk dat ik vaak rijd is 12 km 'over de dorpen' met 50 en 80. En verder ziet de A2 vooral snelweg (100 of 120).
Mijn rijstijl is rustig (vond zelfs mijn vader :roll: ), gelijkmatig en anticiperend. Remmen is angst 8-) maar vooral ook energie vernietigen. Ik laat dus vaak de wagen uitrollen uit of in de versnelling. Als ik in een bekende situatie in de verte het stoplicht op oranje zie gaan, ga ik van het gas af. De banden staan op 2,5 voor en 2,7 achter en de airco is alleen aan als er gekoeld/gedroogd moet worden (anders ECON). Maar andere trucs pas ik niet toe.

Ik zou nog wel eens willen oefenen met Pulse & Glide (stevig optrekken en dan met motor uit laten uitrollen) maar dat is voor passagiers geen plezierige rijstijl. Kan je wel zo'n 30% besparen... :s hock:

Ik denk dat het verschil met jouw gebruik grotendeels in de trajecten zit (stadsverkeer) en mogelijk ook in rijstijl.
Rens 79

05 mei 2011, 13:29 0 x

[quote="Romulus"][quote="Rens 79"]Kun je mij misschien uitleggen hoe je het in g.dsnaam voor elkaar krijgt om zo zuinig te rijden.
Ik doe mijn stinkende best om dit ook voor elkaar te krijgen maar helaas[/quote]
Ik denk dat vooral de gereden trajecten en de rijstijl van belang zijn. We wonen aan de rand van de stad en gebruiken de auto eigenlijk nooit om de stad in te gaan (woon/werk en boodschappen met de fiets). Een stuk dat ik vaak rijd is 12 km 'over de dorpen' met 50 en 80. En verder ziet de A2 vooral snelweg (100 of 120).
Mijn rijstijl is rustig (vond zelfs mijn vader :roll: ), gelijkmatig en anticiperend. Remmen is angst 8-) maar vooral ook energie vernietigen. Ik laat dus vaak de wagen uitrollen uit of in de versnelling. Als ik in een bekende situatie in de verte het stoplicht op oranje zie gaan, ga ik van het gas af. De banden staan op 2,5 voor en 2,7 achter en de airco is alleen aan als er gekoeld/gedroogd moet worden (anders ECON). Maar andere trucs pas ik niet toe.

Ik zou nog wel eens willen oefenen met Pulse & Glide (stevig optrekken en dan met motor uit laten uitrollen) maar dat is voor passagiers geen plezierige rijstijl. Kan je wel zo'n 30% besparen... :s hock:

Ik denk dat het verschil met jouw gebruik grotendeels in de trajecten zit (stadsverkeer) en mogelijk ook in rijstijl.[/quote]
Ik denk als ik jouw verhaal zo lees dat we qua rijstijl elkaar wel een handje kunnen geven.
Gebruik de A2 alleen als het niet anders kan maar we zitten hier wel in de randstad A15/A16
dus zeer druk en vaak file.
Ik zal wel een mooier verbruik krijgen als we van de zomer naar Oostenrijk rijden,kom hier nog wel op terug als we deze reis achter de rug hebben.
j.hoeben1

12 mei 2011, 08:42 0 x

Ik heb gisteren toch maar mijn winterbanden vervangen voor zomerbanden na kritiek van mijn broer en zwager. Heb nog wel even het profiel gemeten en er zit nog 7 mm op. Ik vraag mij alleen af hoeveel jaren je ze nog kan gebruiken ze zijn dacht ik nu 4 jaar oud. Ze zien er nog uit als nieuw! Mijn zomer banden daarvan zijn er 2 Continentals, en nog de eerste en hebben een profiel van ongeveer 5mm en inmiddels ook 7 jaar oud en 56000km gelopen. De andere zijn Michelins en hebben ook nog een profiel van 5 mm en 4 jaar oud. Ook daar kon ik niets aan ontdekken. Volgens de garage hebben Continentals de neiging om naar verloop van jaren harder te worden waardoor de grip wat minder kan worden maar daar merk ik niets van.

Sjors
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

12 mei 2011, 14:13 0 x

Je kunt op de wang van de band de produktiedatum aflezezen.

B.v. 22-04 betekent week 22 van 2004 .

M.b.t. hoelang je ze kunt gebruiken is heel sterk afhankelijk van hoe en waar je ze hebt opgeslagen! Na verloop van tijd kunnen er mogelijk wat droogte scheurtjes in de wangen zichtbaar worden, indien dat het geval is dan moet je wel uit gaan kijken.
Indien na een grondige inspectie blijkt dat er geen sprake is van droogtescheurtjes dan kun je ze gewoon blijven gebruiken (mits het profiel natuurlijk voldoende is, maar dat is zo lees ik geen probleem).
Ik ben eigenlijk wel eens benieuwd naar de kritiek die er door jouw familieleden op werd geleverd? De winterband is ontworpen voor temperaturen beneden de 7 graden en heeft een zodanig profiel dat er door betere waterafvoer een betere grip ontstaat (dwarslamellen).
Bij gebruik in de zomermaanden zal er weinig nadeel zijn aangezien het hier in Nederland toch vaak regent (dus nat wegdek). Ik denk dat het enige echte nadeel zal zijn dat ze wat sneller slijten dan een (echte) zomerband doordat het rubber over het algemeen wat zachter is.
Op het gebied van veiligheid zie ik niet direkt nadelen.
Theo
Plaats reactie