Ervaringen Uniroyal Rainsport 2?

Discussie over banden en velgen
audietje

09 aug 2012, 16:26 0 x

Had ooit eens een nissan Primera 2.0 SLX :oops:
Daar zijn de wiellagers van vervangen omdat ze herrie maakten.
Na plaatsing van de nieuwe wiellagers was de herrie echter niet weg.
Bleek de herrie afkomstig van de uniroyals die ik als vervangende band had laten omleggen.
Ze kamden of cupten.
De kosten van de nieuwe wiellagers hoefde ik niet te betalen want ik had nog garantie op de Nissan en van het aanschafbedrag van de banden heb ik ook, ik geloof de helft, teruggekregen want die hadden pas 15000 km gerold.
Nooit meer Uniroyals voor mij.
Heb nu conti's maar die zijn ook niet stil. Reed kortgeleden een proefrit met een andere A2.Daar kwam een gezang van jewelste van onderuit. Volgens de verkoper niks aan de hand want dat zou vast wel van de banden afkomstig zijn. Dat waren ook conti's.
Bij de volgende bandenwissel stap ik over op michelins (als het ff kan met de wielen waar Rinus mee rond rijdt. :)
groet
Audietje (Hans)
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 aug 2012, 19:39 0 x

Vandaag bij de Intratuin in Duiven een door de Audi dealer daar geplaatste VW-Up bekeken.
Vind het een heel leuk autootje.
Te mijn verbazing zaten er Semperit banden onder (en het was dus een splinternieuwe nog zonder kenteken)! Maat 185-55-15 (zou dus ook onder de A2 passen), kon alleen niet zien of er 5 gats velgen onder zaten vanwege de dopjes die erop zatenn en het ging me iets tever om deze ervan af te trekken.

Theo
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

09 aug 2012, 19:48 0 x

Via onderstaande site het wiellager besteld:
http://www.mister-auto.nl/fl/

Ook via deze site te bestellen.
http://www.autopartsonline.nl/nl/index. ... pagina&wvd

Met beide sites heb ik goede ervaringen, leveren keurig af en snel.

Even kenteken intoetsen en dan naar de catalogus en artikel.

Theo
harry00

10 aug 2012, 21:37 0 x

Kammen of cuppen komt bij alle banden voor; is zeker niet merkafhankelijk en om daarom nooit meer Uniroyals te willen is erg kort door de bocht. Een wat "sportiever" profiel is er doorgaans wel iets gevoeliger voor dan een doorsnee profiel.
Tot zover kammen mijn Uniroyals nog niet maar dat komt er absoluut een keertje aan. Het is tegen te gaan (niet helemaal te voorkomen) door de voor- en achterbanden van plaats te wisselen zodra je merkt dat het begint. Wel op de draairichting blijven letten.
Ik vind ze in elk geval fijn stil.
audietje

13 aug 2012, 12:10 0 x

[quote="harry00"]Kammen of cuppen komt bij alle banden voor; is zeker niet merkafhankelijk en om daarom nooit meer Uniroyals te willen is erg kort door de bocht. Een wat "sportiever" profiel is er doorgaans wel iets gevoeliger voor dan een doorsnee profiel.
Tot zover kammen mijn Uniroyals nog niet maar dat komt er absoluut een keertje aan. Het is tegen te gaan (niet helemaal te voorkomen) door de voor- en achterbanden van plaats te wisselen zodra je merkt dat het begint. Wel op de draairichting blijven letten.
Ik vind ze in elk geval fijn stil.[/quote]

Wellicht wat kort door de bocht inderdaad. Maar cuppen na 15000 km is toch wel wat snel ?
Was trouwens een pokkegeluid.
Bij michelins heb ik overigens nog nooit last gehad van cuppen. Vandaar.
groet
audietje (Hans)
A8look

20 aug 2012, 01:06 0 x

[quote="harry00"]Sinds een maand liggen er nieuwe zomerbanden onder de A2 (1.4 TDI). Deze keer gekozen voor Uniroyal Rainsport 2 in de maat 195/45 R16.
Ze liggen goed op droge en natte weg, maar wat een klereherrie! En naarmate ze er langer op zitten wordt het afrolgeluid ook steeds erger. Inmiddels zelfs zo erg dat je halfdoof uit de auto stapt omdat de hele auto al vanaf een kilometer of 60 per uur vrolijk mee gaat resoneren. En die (redelijk hoogfrequente) trillingen voel je ook door heel de auto heen. Dit kan niet goed zijn natuurlijk want het sloopt op den duur de hele auto.
Het is ietwat vergelijkbaar met kammende banden en komt volgens mij vanuit het profiel.
Om meteen de onvermijdelijke vragen voor te zijn: Ja, de draairichting is correct en ja, de banden staan op spanning.

Daarom dus de vraag: Wie heeft deze banden ook onder de A2 liggen en wat zijn de ervaringen?[/quote]

Beste Harry00,

Ik heb Uniroyal Rainsport 2 onder de A2 zitten. In de maat 205/40 R17. Lekker laagprofiel dus. Ze liggen op een setje A8 replica velgen sinds anderhalf jaar. Zie ook mijn topic bij even voorstellen:http://www.audi-a2.nl/a2-tdi-met-a8-look-t794-10.html

Mochten de Uniroyals Rainsport 2 herriemakers zijn zou ik er dus zeker last van moeten hebben in deze uiterst sportieve maat. Kan alleen maar zeggen dat ik er tevreden van ben. De tekening van de band is heel knap, absoluut geen last met regenafvoer (heel diep profiel), slijten ook niet te snel en bieden een uitstekende wegligging zowel droog als nat. De beste prijs kwaliteitsverhouding die ik kon vinden! :D

Het lijkt me dus sterk dat je wagen een ander probleem heeft.

Ik had er een beetje schrik van om 17 inch te zetten onder een wagen die er fabrieksaf niet voor voorzien was (enkel S-Line met sportvering heeft normaal 17"), maar dat is heel goed meegevallen. Het comfort is nauwelijks minder dan met de originele 15 inch terwijl de wegligging er met rasse schreden op vooruitging. De wagen ziet er veel stoerder uit en heeft een mooie pose, zelfs zonder verlaging. De achterste wielen staan vanzelf ietsje schuiner (iets meer camber) en komen net tot aan de rand wielkast. Dit staat ook lekker vet.

Trouwens, replica's van degelijke (Duitse) kwaliteit zijn ook een aanrader. Na 1,5 jaar zijn ze nog staads ongeschonden in tegenstelling tot de vele Chinese rommel die meteen beginnen afpellen. Ze zien er trouwens OEM uit door de originele A8 naafdeksels. Ze zijn ook heel sterk en dat is nodig op onze Belgische wegen!

Om te concluderen:ben uiterst tevreden met de combo band-velg die bovendien zeer uniek is (nog geen andere A2 gezien met A8 velgen)

Groeten uit België
Romulus

20 aug 2012, 12:25 0 x

Bedankt voor je ervaringen, A8look. Dat kan de een of ander wel eens helpen die deze velgen of banden overweegt.
harry00

23 aug 2012, 21:48 0 x

[quote="A8look"][quote="harry00"]Sinds een maand liggen er nieuwe zomerbanden onder de A2 (1.4 TDI). Deze keer gekozen voor Uniroyal Rainsport 2 in de maat 195/45 R16.
Ze liggen goed op droge en natte weg, maar wat een klereherrie! En naarmate ze er langer op zitten wordt het afrolgeluid ook steeds erger. Inmiddels zelfs zo erg dat je halfdoof uit de auto stapt omdat de hele auto al vanaf een kilometer of 60 per uur vrolijk mee gaat resoneren. En die (redelijk hoogfrequente) trillingen voel je ook door heel de auto heen. Dit kan niet goed zijn natuurlijk want het sloopt op den duur de hele auto.
Het is ietwat vergelijkbaar met kammende banden en komt volgens mij vanuit het profiel.
Om meteen de onvermijdelijke vragen voor te zijn: Ja, de draairichting is correct en ja, de banden staan op spanning.

Daarom dus de vraag: Wie heeft deze banden ook onder de A2 liggen en wat zijn de ervaringen?[/quote]

Beste Harry00,

Ik heb Uniroyal Rainsport 2 onder de A2 zitten. In de maat 205/40 R17. Lekker laagprofiel dus. Ze liggen op een setje A8 replica velgen sinds anderhalf jaar. Zie ook mijn topic bij even voorstellen:http://www.audi-a2.nl/a2-tdi-met-a8-look-t794-10.html

Mochten de Uniroyals Rainsport 2 herriemakers zijn zou ik er dus zeker last van moeten hebben in deze uiterst sportieve maat. Kan alleen maar zeggen dat ik er tevreden van ben. De tekening van de band is heel knap, absoluut geen last met regenafvoer (heel diep profiel), slijten ook niet te snel en bieden een uitstekende wegligging zowel droog als nat. De beste prijs kwaliteitsverhouding die ik kon vinden! :D

Het lijkt me dus sterk dat je wagen een ander probleem heeft.

Ik had er een beetje schrik van om 17 inch te zetten onder een wagen die er fabrieksaf niet voor voorzien was (enkel S-Line met sportvering heeft normaal 17"), maar dat is heel goed meegevallen. Het comfort is nauwelijks minder dan met de originele 15 inch terwijl de wegligging er met rasse schreden op vooruitging. De wagen ziet er veel stoerder uit en heeft een mooie pose, zelfs zonder verlaging. De achterste wielen staan vanzelf ietsje schuiner (iets meer camber) en komen net tot aan de rand wielkast. Dit staat ook lekker vet.

Trouwens, replica's van degelijke (Duitse) kwaliteit zijn ook een aanrader. Na 1,5 jaar zijn ze nog staads ongeschonden in tegenstelling tot de vele Chinese rommel die meteen beginnen afpellen. Ze zien er trouwens OEM uit door de originele A8 naafdeksels. Ze zijn ook heel sterk en dat is nodig op onze Belgische wegen!

Om te concluderen:ben uiterst tevreden met de combo band-velg die bovendien zeer uniek is (nog geen andere A2 gezien met A8 velgen)

Groeten uit België[/quote]

Nog bedankt voor deze reply, maar verderop in dit topic kon je de oorzaak van de herrie in mijn geval vinden: een wiellager kapot. Deze heb ik vervangen en sindsdien ook alleen maar goede ervaringen met deze band. ;)
Plaats reactie