de juiste banden
[quote="Peter_Audi_A2"]Hoe verhoudt zich het gewicht van deze velgen t.o.v. de standaard 15" 6-arm lichtmetalen velgen?
Ik heb zelf de 16" Turbinevelgen erop zitten en vindt de vering nogal hard, vooral bij uithollingen overdwars op de snelweg ....[/quote]
Volgens de Datenbank Reifen und Felgengewichte is er in gewicht nog wel winst te halen, zelfs in vergelijking met de relatief zware 15" standaard 6-arm Style-velg... (de "draaischijven" van de A3 die er bij mij onder liggen, wegen per stuk nog 3 kg minder dan deze...)
6x15-Zoll-Style-Paket-6-Arm-Felge: 8,37 kg.
Mit 175/60/15 ??? Sommerreifen (4 mm): 14,5 kg,
Mit 175/60/15Conti EcoContact CP (8 mm): 15,5 kg,
Mit 175/60/15 Goodyear UG6 (? mm): 15,0 kg,
Mit 175/60/15 Michelin Energy XV1, je nach Profiltiefe 14,6-15,2 kg
6x16-Zoll-Style-6-Arm-Felge: 9,06 kg.
Mit 185/50/16 Toyo Proxes T1-R, Sommerreifen (8mm): 17,5 kg.
Mit 185/50/16 Michelin Pilot PRIMACY (7mm): 17,2 kg
Mit 185/50/16 Dunlop SP Sport (5mm): 16,7 kg
De 16" velgen zijn elk nagenoeg even zwaar. Overzicht van originele velgen trouwens in het A2-Wiki (nog zonder de gewichten).
Ik heb zelf de 16" Turbinevelgen erop zitten en vindt de vering nogal hard, vooral bij uithollingen overdwars op de snelweg ....[/quote]
Volgens de Datenbank Reifen und Felgengewichte is er in gewicht nog wel winst te halen, zelfs in vergelijking met de relatief zware 15" standaard 6-arm Style-velg... (de "draaischijven" van de A3 die er bij mij onder liggen, wegen per stuk nog 3 kg minder dan deze...)
6x15-Zoll-Style-Paket-6-Arm-Felge: 8,37 kg.
Mit 175/60/15 ??? Sommerreifen (4 mm): 14,5 kg,
Mit 175/60/15Conti EcoContact CP (8 mm): 15,5 kg,
Mit 175/60/15 Goodyear UG6 (? mm): 15,0 kg,
Mit 175/60/15 Michelin Energy XV1, je nach Profiltiefe 14,6-15,2 kg
6x16-Zoll-Style-6-Arm-Felge: 9,06 kg.
Mit 185/50/16 Toyo Proxes T1-R, Sommerreifen (8mm): 17,5 kg.
Mit 185/50/16 Michelin Pilot PRIMACY (7mm): 17,2 kg
Mit 185/50/16 Dunlop SP Sport (5mm): 16,7 kg
De 16" velgen zijn elk nagenoeg even zwaar. Overzicht van originele velgen trouwens in het A2-Wiki (nog zonder de gewichten).
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@Romulus, bedankt voor de info, heb het topic op de Duitse site even doorgelezen.
Winterbanden & stalen velg 15": 155/65/15 - ca. 12 kg/stuk
Zomerbanden & lichtmetalen 6 arm velg 16": 185/50/15 - ca. 17 kg/stuk
Had niet verwacht dat mijn zomervelgen/banden 42% zwaarder zouden zijn ...
In combinatie met de iets lagere zijwang is het wel een goede verklaring
voor het harder aanvoelen van de vering.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden .....
Zijn er in 16" 5x100 originele lichtgewicht Audi-velgen beschikbaar vergelijkbaar
met de 15 inch ''telefoon" velgen?
Winterbanden & stalen velg 15": 155/65/15 - ca. 12 kg/stuk
Zomerbanden & lichtmetalen 6 arm velg 16": 185/50/15 - ca. 17 kg/stuk
Had niet verwacht dat mijn zomervelgen/banden 42% zwaarder zouden zijn ...
In combinatie met de iets lagere zijwang is het wel een goede verklaring
voor het harder aanvoelen van de vering.
Wie mooi wil zijn moet pijn lijden .....

Zijn er in 16" 5x100 originele lichtgewicht Audi-velgen beschikbaar vergelijkbaar
met de 15 inch ''telefoon" velgen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="zoop"]Ik heb zelf 185/50 om mijn 16" velgen, maar zit er eigenlijk over te denken om op 15" over te stappen i.v.m. comfort. De maat is iniedergeval geen probleem.[/quote]
Je kunt dan prima dezelfde velg gebruiken en er dan een band omzetten van 175-60-16.
De ruimte tussen de band en spatbord wordt dan 2,5 cm kleiner, maar dit geeft echt geen probleem.
Persoonlijk vind ik die opvulling mooier staan. De A2 lijkt iets verlaagt te zijn.
De snelheidsmeter geeft ook betere waarde aan, want deze overdrijft toch altijd.
Bovenstaande heb ik ook gedaan met mijn vorige Audi, een 90TD.
Zelf heb ik om de A2 ook 185-50-16, maar volgend jaar komen er Conti's Eco 5, maat 175-60-16 om.
Je kunt dan prima dezelfde velg gebruiken en er dan een band omzetten van 175-60-16.
De ruimte tussen de band en spatbord wordt dan 2,5 cm kleiner, maar dit geeft echt geen probleem.
Persoonlijk vind ik die opvulling mooier staan. De A2 lijkt iets verlaagt te zijn.
De snelheidsmeter geeft ook betere waarde aan, want deze overdrijft toch altijd.
Bovenstaande heb ik ook gedaan met mijn vorige Audi, een 90TD.
Zelf heb ik om de A2 ook 185-50-16, maar volgend jaar komen er Conti's Eco 5, maat 175-60-16 om.
De "standaard" bandenmaat van de A2, 175/60R15, is al geen maat waarin elk merk en type leverbaar is (indicatie: 24 zomerbanden bij Delti tegen 120 voor 195/50R15). Dat geldt nog meer voor de 185/50R16 (indicatie: 9 zomerbanden leverbaar bij Delti). De door jou genoemde 175/60R16 lijkt wel een echte exoot (4 zomerbanden bij Delti, waarvan 2 tikkie-takkie merken). Ik zou daar goed over nadenken voor ik op deze maat overstapte. De door jou genoemde Conti EcoContact 5 schijnt algemeen maar moeilijk leverbaar te zijn, of ze hem dan in deze maat gaan maken?
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Romulus"]De door jou genoemde Conti EcoContact 5 schijnt algemeen maar moeilijk leverbaar te zijn, of ze hem dan in deze maat gaan maken?[/quote]
Ik heb inderdaad niet gecontroleerd of deze Conti in die maat leverbaar is.
Ik hoop het echter wel, want het zijn zeer goede banden met een lange levensduur, lage rolweerstand en goede remweg.
Ik heb inderdaad niet gecontroleerd of deze Conti in die maat leverbaar is.
Ik hoop het echter wel, want het zijn zeer goede banden met een lange levensduur, lage rolweerstand en goede remweg.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
[quote="Audi-gekkie"][quote="Romulus"]De door jou genoemde Conti EcoContact 5 schijnt algemeen maar moeilijk leverbaar te zijn, of ze hem dan in deze maat gaan maken?[/quote]
Ik heb inderdaad niet gecontroleerd of deze Conti in die maat leverbaar is.
Ik hoop het echter wel, want het zijn zeer goede banden met een lange levensduur, lage rolweerstand en goede remweg.[/quote]
De testwinnaar 2012 volgens de ANWB is helaas niet in de door mij voorgestelde maat 175/60/16 verkrijgbaar, maar wel in de maat 195/55/16.
Maar goed daar schiet je met het comfort nauwelijks mee op. :cry:
Ik heb inderdaad niet gecontroleerd of deze Conti in die maat leverbaar is.
Ik hoop het echter wel, want het zijn zeer goede banden met een lange levensduur, lage rolweerstand en goede remweg.[/quote]
De testwinnaar 2012 volgens de ANWB is helaas niet in de door mij voorgestelde maat 175/60/16 verkrijgbaar, maar wel in de maat 195/55/16.
Maar goed daar schiet je met het comfort nauwelijks mee op. :cry:
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Die laatste opmerking van mij klopt niet.
Al ruim 2 jaar rijd ik met 195/55/16 banden en het comfort is stukken verbetert.
Voordelen:
- goed merkbaar meer comfort
- snelheidsmeter komt overeen met gps-snelheid, dus geeft exacte snelheid weer
- toerental is met 150-200t/pm gedaald
- beter drempels kunnen nemen
- optisch staat het veel mooier, want de wielkuipen worden meer gevuld.
Al ruim 2 jaar rijd ik met 195/55/16 banden en het comfort is stukken verbetert.
Voordelen:
- goed merkbaar meer comfort
- snelheidsmeter komt overeen met gps-snelheid, dus geeft exacte snelheid weer
- toerental is met 150-200t/pm gedaald
- beter drempels kunnen nemen
- optisch staat het veel mooier, want de wielkuipen worden meer gevuld.
- Audi_gekkie
- Berichten: 5880
- Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35
Ja hoor!
Zelf gebruik ik ook de Style 6-Arm.
Ik moet toegeven dat je de eerste ca. 5000km met nieuwe banden, heel af en toe bij bepaalde drempels/kuilen, de achterbanden een uitstulping van de plastic wielkuip kan raken.
Dit kan zeker geen kwaad en geeft een klein schaafplekje op die plek.
Let op: ga verder niet experimenteren met een grotere diameter.
De 16 inch met de 195/55 banden zijn echt de maximale diameter die de A2 aan kan.
Zelf gebruik ik ook de Style 6-Arm.
Ik moet toegeven dat je de eerste ca. 5000km met nieuwe banden, heel af en toe bij bepaalde drempels/kuilen, de achterbanden een uitstulping van de plastic wielkuip kan raken.
Dit kan zeker geen kwaad en geeft een klein schaafplekje op die plek.
Let op: ga verder niet experimenteren met een grotere diameter.
De 16 inch met de 195/55 banden zijn echt de maximale diameter die de A2 aan kan.
Geen last van met mn (nog..) S-line onderstel. Mijn velgen zijn 16" en 6,5J met ET38.....Ik moet toegeven dat je de eerste ca. 2000km met nieuwe banden, heel af en toe bij bepaalde drempels/kuilen, de achterbanden een uitstulping van de plastic wielkuip kan raken.
Dit kan zeker geen kwaad en geeft een klein schaafplekje op die plek.
Heeft Style 6 n lagere ET-waarde?