17"rs 4 velgen

Discussie over banden en velgen
chartjes

30 dec 2010, 22:31 0 x

[quote="Thck"]maar toch zijn ze geleverd voor de S-line icm straffer onderstel
zie bijlage blz4 en 6.
Dus totaal geen toegevoegde waarde maar wel heel mooi.

groeten,
Cees[/quote]
Dit is juist, maar zoals je al zegt met een aangepast sportonderstel, hierbij hoort ook dat de wielgeometrie anders is dan bij de "standaard" uitvoering en derhalve hierdoor de door mij aangehaalde mogelijke problemen hiermee worden afgevangen.

Ik heb nog even nagekeken, de originele alu-velg zoals deze op de A2 standaard werd geleverd (ik heb hem nu vanwege mijn winterbanden los in de garage staan) is een 6J velg met een ET-waarde van 37!

Op zich moet eeneider natuurlijk helemaal zelf weten of hij /zij hiervoor gaat (het oog wil per slot van rekening ook wat en dat begrijp ik ook wel) maar vaak realiseert men zich hierbij totaal niet wat de (mogelijke) consequenties zijn, en dat is een beetje jammer.
Een vaak voorkomende klacht(na plaatsen van te brede banden met velgen) is dat bij een zijdelingse verplaatsing op de snelweg van baan naar baan het rijden over de strepen een beweging in het stuur veroorzaakt en wat ook nogal eens voorkomt is dat bij het remmen een slingering in het stuur komt (die vervolgens vaak in eerste instantie aan slingerende remschijven geweten wordt). Ik heb het dan nog niet eens over veiligheids aspecten (langere remweg)!!

Theo[/quote]
Ik begrijp bovenstaande theorie en aanvaard de deskundigheid van Theo. Ik ben een praktijkman die veel waarde hecht aan ervaringen in de praktijk van gebruikers of iets goed is of wel/niet kan/bevalt binnen een door mij gesteld criterium zoals hieronder vermeld. Daarom ben ik lid van dit forum en andere. Om te leren van ervaringen en zal nooit ongenuanceerd iets roepen. Alles te moeten onderbouwen daar heb ik geen zin in en verwacht ik ook niet van anderen. Ben soms wel heel enthousiast.
In dit geval met de RS4 en dan deze specifieke maat:
Ik rij er zelf mee en geef toe dat het stugger is, maar daar houd ik van. Zeg er zelfs bij dat je dit niet moet doen als je de A2 nu al stug vindt. Prima wegligging en geen klachten maar dit is mijn persoonlijke mening.
Zoals ik al zei zijn ze origineel voor de A2 geleverd.
Als ik zo de Audi site bij onze buren bekijk dan zou ik haast zeggen dat half Duitsland er mee rijdt. S-line of geen S-line. Nergens wordt een woord gerept over te zware belasting waardoor overmatige slijtage/defect met als oorzaak deze wielen.
Ook zijn ze veilig. Zij worden zonder meer extra geregistreerd in bijlage bij kenteken door TUV/Dekra. In sommige gevallen staan ze zelfs in de COC/EWG vermeld. Hier zijn ze in Duitsland toch vrij secuur in.

Wat je bedoelt met wielgeometrie is mij niet duidelijk. Natuurlijk is het onafgeveerde gewicht van deze wielen hoger. Hiervoor zijn standaard Sachs schokbrekers aangebracht. Net als al eerder gesteld wordt dit later vaak op gelost door montage van Koni FSD of Billstein B8. Maar met standaard schokbrekers rijdt het prima(mijn ervaring)
Alle aluminium velgen 15 en 16 inch van de A2 hebben een ET waarde van 34, 35 of 37 mm.
De 14 inch hebben een ET waarde van 38 evenals de 17 inch RS4. Staal winter zelfs 28. Hieruit maak ik op dat de ET waarde moet liggen tussen 28 en 38 mm afhankelijk van velgbreedte. Dit is belangrijk, en dat bedoelt Theo denk ik, voor een juiste ophanging- en vooral as/wiellagerbelasting. Ook mijn standaard velgen hebben een ET waarde van 37mm. Hieruit zou je kunnen concluderen dat de lager- en as belasting bij een stalen wintervelg groter is dan bij de RS4 omdat immers de denkbeeldige middellijn van de velg verder naar buiten komt door zijn lagere ET waarde. Veilig is de RS4 zeker omdat de hoogte van de velg +band (205/40-17) en de ET waarde(bijna) hetzelfde is als standaard. Hierdoor verandert de stuurstraal niet. Bij andere maten heb ik ook een andere mening. Ik ga dus voor ervaringen van mederijders en natuurlijk ook voor veiligheid zoals TUV /Dekra voorschrijft. Het is geenszins mijn bedoeling om neveneffecten te bagatelliseren. Een ieder moet zijn eigen keus maken. Als er iemand is die ook geïnteresseerd is in RS4 en vooral de rij eigenschappen dan kan hij bij mij terecht(na de winter) om dit te ervaren. Heel verhaal, was eigenlijk niet mij bedoeling.

Groeten,
Cees
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

31 dec 2010, 12:45 0 x

Kees, je hebt mij uitleg helemaal juist begrepen en ik constateer dat je een bewuste keuze hebt gemaakt indeze en dat is wat ik wilde berijken, dat men niet alleen maar gaat voor het oog maar alles afweegt.

groet,

Theo
VerA2
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

31 dec 2010, 17:09 0 x

Hoi Cees, de wielgeometrie is de manier hoe de stand en beweging van de wielen zich verhouden ten opzichte van de carosserie bij het in en uit veren en verdraaien (sturen) van de wielen.
Dus caster, camber, toe-uitspoor e.d. De stuurstraal is ook zo'n meting die bepaalt met welke kracht het wiel op de besturing inwerkt.
Je wiel draait (stuurt) om een (denkbeeldige) as die in rijrichtingachterover en in dwarsrichting aan de bovenkant naar binnen toe helt, dat is een constructief gegeven en kan tegenwoordig meestal niet meer versteld worden. De as bestaat in de auto uit de scharnierpunten van de onderste fuseekogel en de ophanging van de McPhersonpoot aan de bovenkant. Als je de denkbeeldige as omlaag doortrekt, doorsnijdt hij het wegdek. De stuurstraal is nu de afstand op het wegdek gemeten tussen dit snijpunt en het midden van de breedte van de band.
Die stuurstraal is afhankelijk van een aantal constructieve dingen maar ook van twee maten van het gebruikte wiel. Juist, de E.T. waarde en de diameter van de band.
-Hoe kleiner de E.T waarde, hoe groter de stuurstraal wordt.
-Hoe groter je buitendiameter van de band wordt, hoe kleiner de stuurstraal (dus ook hoe meer negatief).

Hopelijk heb je nu een beter beeld van de stuurstraal en wat E.T. waarde en banddiameter daaraan veranderen.

Joop.
chartjes

31 dec 2010, 18:11 0 x

[quote="VerA2"]Hoi Cees, de wielgeometrie is de manier hoe de stand en beweging van de wielen zich verhouden ten opzichte van de carosserie bij het in en uit veren en verdraaien (sturen) van de wielen.
Dus caster, camber, toe-uitspoor e.d. De stuurstraal is ook zo'n meting die bepaalt met welke kracht het wiel op de besturing inwerkt.
Je wiel draait (stuurt) om een (denkbeeldige) as die in rijrichtingachterover en in dwarsrichting aan de bovenkant naar binnen toe helt, dat is een constructief gegeven en kan tegenwoordig meestal niet meer versteld worden. De as bestaat in de auto uit de scharnierpunten van de onderste fuseekogel en de ophanging van de McPhersonpoot aan de bovenkant. Als je de denkbeeldige as omlaag doortrekt, doorsnijdt hij het wegdek. De stuurstraal is nu de afstand op het wegdek gemeten tussen dit snijpunt en het midden van de breedte van de band.
Die stuurstraal is afhankelijk van een aantal constructieve dingen maar ook van twee maten van het gebruikte wiel. Juist, de E.T. waarde en de diameter van de band.
-Hoe kleiner de E.T waarde, hoe groter de stuurstraal wordt.
-Hoe groter je buitendiameter van de band wordt, hoe kleiner de stuurstraal (dus ook hoe meer negatief).

Hopelijk heb je nu een beter beeld van de stuurstraal en wat E.T. waarde en banddiameter daaraan veranderen.

Joop.[/quote]

Dank je voor jouw uitleg Joop, duidelijk!
Wielgeometrie omvat dus eigenlijk alles. Mijn vraag was eigenlijk wat verandert er dan in de wielgeometrie als ik bredere wielen monteer met dezelfde diameter(+band) en dezelfde ET waarde, in dit geval de RS4
groetjes,
Cees
chartjes

31 dec 2010, 18:14 0 x

[quote="Thck"]Kees, je hebt mij uitleg helemaal juist begrepen en ik constateer dat je een bewuste keuze hebt gemaakt indeze en dat is wat ik wilde berijken, dat men niet alleen maar gaat voor het oog maar alles afweegt.

groet,

Theo[/quote]

Leuk dit van je te horen Theo,
Gelukkig kunnen we allemaal zelf keuzes maken nietwaar?
Anders hadden we allemaal hetzelfde, heel eentonig.
We laten het hierbij, weer veel geleerd, dankje,

groetjes,
Cees
Rens 79

06 jan 2011, 01:44 0 x

Iedereen bedankt voor zijn bijdrage,en de kogel is door de kerk.
Het worden na veel wikken en wegen toch orginele velgen van Audi.
Met de tip van Jans ga ik a.s Zaterdag even op en neer naar Ochten om orginele A2 velgen
op te gaan halen,het zijn de Style velgen geworden met 6 armen in 16".
Wilde eigenlijk liever die 17"x7 orginele maar omdat die niet te krijgen zijn,alleen in de maat 17x7,5 (aftermarkt) en ik niet weet welke ET waarde ik dan zou moeten hebben.+ de dure bandjes, om er dan misschien achter te komen dat het uiteindelijk niet past ,dit vindt ik een te groot risico.

Nu dus orginele 16"x 6 van Audi daar kan ik geen buil aan vallen,alleen zit ik nu nog te dubben wat voor bandenmaat hier het beste op past,
185 x 50 is in ieder geval goed maar dit is een niet veel voorkomende maat en dus duur.
195 x 45 is ook een optie maar is deze maat niet te breed voor de 6 J.
Met het volgende rekensommetje velgbreedte 6 x 1 tot 1,3 x 25,4 kom ik uit op 198,12 als uiterste banden maat,en als ik het goed begrijp hangt hij dan wel erg over de velg heen.
Die 195 is wel een band met meer keuze qua merken en goedkoper dan die 185 maar wil wel dat het er een beetje uitziet en natuurlijk goed rijdt.
Wie kan mij helpen om mijn keuze te vergemakkelijken.

Groet Rens
Marc
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

09 jan 2011, 00:48 0 x

Mooi man! :D

Ik heb de originele 17" velgen (9 spaaks) van Audi eronder door het S-Line pakket met uiteraard het standaard sportonderstel zitten en het rijcomfort bevalt mij zelfs beter dan mijn Renault Scenic met 16" velgen.

Het is in mijn optiek de combinatie die het 'm doet. Dus als je voor 17" gaat zou ik ook een aanpassing aan het onderstel overwegen.

Have fun!
A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
SAS

02 feb 2011, 17:33 0 x

Dag allen,

Hierbij een link met de juiste gegevens van alle voor de A2 geleverde standaard velgen, inclusief de 17" S-line velgen:

http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/L ... tallfelgen

ET waarde is 38!

Zoals al eerder aangegeven maakte deze velgen onderdeel uit van het S-line pakket, welke niet in NL is geleverd maar wel in Duitsland (en Engeland). De uitleg over het aangepaste S-line onderstel i.c.m. deze velgen lijkt mij een heel wezenlijke om rekening mee te houden (zie eerdere post hierboven). Ik rij een originele S-line uit Duitsland en kan zeggen dat het een heel strak en stug rijdende auto wordt. De lage banden zullen zeker van invloed zijn op het rijcomfort, hoewel een strak sturende wagen weer veel rijplezier geeft. In de winter kom je niet weg met deze velgen in combinatie met zomerbanden, de wagen is eigenlijk te licht en winterbanden in deze maat worden op dit moment maar door 1 a 2 fabrikanten gemaakt. Terug naar 15" of 16" lijkt een betere keuze (als iemand nog goede originele velgen heeft...)

tot zover de aanvulling.
Plaats reactie