Het relaas van nieuwe banden
- peternorth
Ik ben me ook aan het oriënteren op nieuwe banden onder m'n 16 inch. Lees hier goede dingen over de michelin banden onder een A2. Maar door alle maten zie ik het bos van banden niet echt meer. Er zitten nu continental premium contact 185/55/r16 banden onder. Ik zou toch graag een maatje breder willen maar twijfel over het type band. Michelin Sport is alleen in 195/45/r16. Als ik het goed begrijp is 45 dan 45% van de breedte maar dan in de hoogte van de band. Heb niet echt een gevoel wat dit dan betekent maar zijn er mensen die deze combi hebben? Anders kom je in 195/55 Energy save banden maar ik twijfel of 55 wel kan.
- rolf
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
45 is inderdaad de 45% van de breedte en dat is de hoogte van de wang.
Neem je dezelfde maat maar dan 55 wordt de bandwang dus 10% hoger alsmede de omtrek.
Ik heb een post neergezet met een tooltje meen ik, als je dan niet teveel afwijkt qua omtrek dan het orgineel moet je toch wel wat kunnen vinden?
Neem je dezelfde maat maar dan 55 wordt de bandwang dus 10% hoger alsmede de omtrek.
Ik heb een post neergezet met een tooltje meen ik, als je dan niet teveel afwijkt qua omtrek dan het orgineel moet je toch wel wat kunnen vinden?
[quote="Rens 79"][quote="Thck"]Is een fabel, dan zou Pon alle (al een keer gemonteerde banden die eraf komen) weer moeten dumpen op de 2e hands markt! Lijkt mij niet rendabel en veel extra werk!
Ik ben bovendien al in de fabriek geweest en daar zelf geconstateerd dat ze Conti's monteren (althans enige jaren geleden).
het is zelfs zo dat indien je b.v. Michelins erop wil je hier speciaal om moet verzoeken!
Theo[/quote]
Met alle respect hoor Theo maar dan moet die man van Pon die de rondleiding verzorgde
niet van Pon geweest zijn maar van de fabeltjeskrant. :lol:[/quote]
De banden die gedemonteerd worden gaan weer terug naar de fabriek
Ik ben bovendien al in de fabriek geweest en daar zelf geconstateerd dat ze Conti's monteren (althans enige jaren geleden).
het is zelfs zo dat indien je b.v. Michelins erop wil je hier speciaal om moet verzoeken!
Theo[/quote]
Met alle respect hoor Theo maar dan moet die man van Pon die de rondleiding verzorgde
niet van Pon geweest zijn maar van de fabeltjeskrant. :lol:[/quote]
De banden die gedemonteerd worden gaan weer terug naar de fabriek
- koop9
- Motortype: (nog) geen Audi A2
alle auto´s staan af fabriek op div merken banden. (audi, vw, seat, skoda)
dit afhankelijk van contracten en omdat de fabriek niet afhankelijk wil zijn van 1 merk, mocht de pleuris uitbreken dan zitten ze zonder... dit is bij alle onderdelen het geval die op de auto zitten, de hele hut zal maar af fikken bij 1 toeleverancier dan kunnen ze geen auto´s meer afbouwen.
dus zijn er meerdere leveranciers of zal een leverancier meerdere fabrieken moeten hebben.
hier in NL worden in barneveld alle wielen gewisseld (er staan dezelfde sets klaar) en op de eraf gehaalde sets worden dan conti´s gemonteerd (als ze even op zijn of niet leverbaar komen de auto´s op een vreemd merk naar de dealer)
vroeger werden de vw en audi´s op conti gezet en de skoda´s en seat´s op vredestein en (ik dacht) semperit
dit omdat pon deze merken importeerde.
de auto´s komen vanuit duitsland aan op de trein en gaan letterlijk via een pitstop in barneveld naar leusden.
de dealer kan nu via de conti site banden bestellen en daar ook alle merken bestellen, het zou dus kunnen dat je de gedemonteerde banden aldaar kan kopen.
verder ben ik van mening dat 99,99 % van de bestuurders totaal geen gevoel hebben met wat voor banden ze rondrijden.
of er nou conti, michelin, goodyear of toyo, barum , wanli of sava onder zit niemand zal het merken.
hooguit kunnen afrolgeluid een rol spelen.
maar de grenzen van een band word door jan modaal nooit bereikt.....
echter als die wel in zicht komen bij b.v. een uitwijk manouvre, noodstop of grote regenval bij een 3/4 versleten band dan is een goede band wel zo lekker op dat moment.
dit afhankelijk van contracten en omdat de fabriek niet afhankelijk wil zijn van 1 merk, mocht de pleuris uitbreken dan zitten ze zonder... dit is bij alle onderdelen het geval die op de auto zitten, de hele hut zal maar af fikken bij 1 toeleverancier dan kunnen ze geen auto´s meer afbouwen.
dus zijn er meerdere leveranciers of zal een leverancier meerdere fabrieken moeten hebben.
hier in NL worden in barneveld alle wielen gewisseld (er staan dezelfde sets klaar) en op de eraf gehaalde sets worden dan conti´s gemonteerd (als ze even op zijn of niet leverbaar komen de auto´s op een vreemd merk naar de dealer)
vroeger werden de vw en audi´s op conti gezet en de skoda´s en seat´s op vredestein en (ik dacht) semperit
dit omdat pon deze merken importeerde.
de auto´s komen vanuit duitsland aan op de trein en gaan letterlijk via een pitstop in barneveld naar leusden.
de dealer kan nu via de conti site banden bestellen en daar ook alle merken bestellen, het zou dus kunnen dat je de gedemonteerde banden aldaar kan kopen.
verder ben ik van mening dat 99,99 % van de bestuurders totaal geen gevoel hebben met wat voor banden ze rondrijden.
of er nou conti, michelin, goodyear of toyo, barum , wanli of sava onder zit niemand zal het merken.
hooguit kunnen afrolgeluid een rol spelen.
maar de grenzen van een band word door jan modaal nooit bereikt.....
echter als die wel in zicht komen bij b.v. een uitwijk manouvre, noodstop of grote regenval bij een 3/4 versleten band dan is een goede band wel zo lekker op dat moment.
De sets wielen komen inderdaad uit Barneveld maar worden naar Leusden vervoerd om daar gewisseld te worden. Daar wordt immers de trein gelost, niet in Barneveld.
Vooral de veel voorkomende maten worden gedaan, de minder courante maten bij voldoende beschikbaarheid van Conti's in die maten.
De "gebruikte" gaan de handel in of worden geëxporteerd.
De grote bandenboeren kopen overigens ook daar (deels) hun banden; de consument merkt daar toch niets van.
Pon doet dit om:
-de eigen bandenmerken te verkopen
-bij vervanging wederom de eigen merken te verkopen omdat men weet dat het merendeel van de bandenkopers vaak dezelfde banden weer willen hebben.
Als ze er niet op zouden verdienen zou men allang opgehouden zijn met deze ogenschijnlijke omslachtige bandenwissels.
Vooral de veel voorkomende maten worden gedaan, de minder courante maten bij voldoende beschikbaarheid van Conti's in die maten.
De "gebruikte" gaan de handel in of worden geëxporteerd.
De grote bandenboeren kopen overigens ook daar (deels) hun banden; de consument merkt daar toch niets van.
Pon doet dit om:
-de eigen bandenmerken te verkopen
-bij vervanging wederom de eigen merken te verkopen omdat men weet dat het merendeel van de bandenkopers vaak dezelfde banden weer willen hebben.
Als ze er niet op zouden verdienen zou men allang opgehouden zijn met deze ogenschijnlijke omslachtige bandenwissels.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Hierbij een foto met 185 en 195 banden om een indruk te geven van het verschil in breedte:

Links de Continental Premium Contact 185 breed op de Audi, rechts de Michelin Pilot Primacy 195 van mijn vorige auto (VW Golf 3 cabrio, inmiddels weggedaan).
Bij de Michelins had ik minder afrolgeluid dan bij de Continentals, maar dit kan ook aan de auto hebben gelegen.
Links de Continental Premium Contact 185 breed op de Audi, rechts de Michelin Pilot Primacy 195 van mijn vorige auto (VW Golf 3 cabrio, inmiddels weggedaan).
Bij de Michelins had ik minder afrolgeluid dan bij de Continentals, maar dit kan ook aan de auto hebben gelegen.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Hierbij een foto met 185 en 195 banden om een indruk te geven van het verschil in breedte:
Bij de Michelins had ik minder afrolgeluid dan bij de Continentals, maar dit kan ook aan de auto hebben gelegen.[/quote]
Had ik niet verwacht dat het optisch zo'n verschil is.
Nu weet ik zeker dat mijn nieuwe zomerbanden 195/?/16 worden.
Die ? kan bij mij 45, 50 of 55 worden.
die laatste maat is dus niet officieel, maar de band komt maar 1,5cm verder de wielkast is.
Bij de Michelins had ik minder afrolgeluid dan bij de Continentals, maar dit kan ook aan de auto hebben gelegen.[/quote]
Had ik niet verwacht dat het optisch zo'n verschil is.
Nu weet ik zeker dat mijn nieuwe zomerbanden 195/?/16 worden.
Die ? kan bij mij 45, 50 of 55 worden.
die laatste maat is dus niet officieel, maar de band komt maar 1,5cm verder de wielkast is.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
[quote="rolf"]Die A2 heeft het maar luxe..........geparkeerd op een tapijtje. :lol:[/quote]
Auto staat bij mij in de voorkamer, moet zelf in de keuken zitten
.
Nee hoor, gewoon oud tapijt als inloopmat in de garage gebruikt ...
Nu weer ontopic, wie heeft er ervaring met 185/195 breed op 16 inch velgen?

Nu weer ontopic, wie heeft er ervaring met 185/195 breed op 16 inch velgen?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"][quote="rolf"]Die A2 heeft het maar luxe..........geparkeerd op een tapijtje. :lol:[/quote]
.
Nu weer ontopic, wie heeft er ervaring met 185/195 breed op 16 inch velgen?[/quote]
Zie mijn onderschrift (in het geel).

Nu weer ontopic, wie heeft er ervaring met 185/195 breed op 16 inch velgen?[/quote]
Zie mijn onderschrift (in het geel).