Minerva winterbanden!!

Discussie over banden en velgen
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

15 okt 2011, 02:05 0 x

Hallo Sjors,

Het is een hardnekkig misverstand te denken dat een bredere band meer weerstand geeft op sneeuw (of ijs)!

Het is gewoon op basis van natuurkundige wetten en krachtenleer verklaarbaar dat dit niet zo is.

Een klein deel van de band maakt contact met de weg (of deze nu droog, nat, sneeuw of beijst is makt hier niets uit). Het totaal gewicht van de auto wordt over de 4 wielen verdeeld en dus per wiel heb je op dat kleine stukje band een druk staan. Deze druk wordt uitgedrukt is druk per vierkante cm. Hoe groot de druk per vierkante cm is hangt dus af van de grote van het deel van de band dat contact maakt met de weg! s dit klein (zoals bij een smellere band) dan is de druk per vierkante cm hoger!
Indien de druk per vierkante cm hoog is zal juist daarom het moeilijker worden om over de (welke dan ook) ondergrond te schuiven!!
je kunt dit zelf even uitproberen met je hand, plaats je vlakke (platte) hand maar eens op een tafelblad en druk daar met een bepaald gewicht op en probeer dan die hand naar voren te schuiven, dit gaat wel lukken. Nu i.p.v. die vlakke hand op dezelfde tafel de vingertop van je wijsvinger en daar dezelfde druk opzetten en proberen naar voren te schuiven, je zult ervaren dat dit veel moeilijker gaat (omdat de druk per vierkante cm nu groter is en dus de wrijving tussen wegdek (tafel) en band (vingertop) groter is.

Theo
j.hoeben1

15 okt 2011, 09:59 0 x

Oké Theo, Ik weet hier ook niet al te veel van maar leggen ze dan zeg maar op de snelle en dikke auto's een bredere band voor het oog terwijl een smallere band veel veiliger is. Zou dan toch een foutieve redenatie zijn. Ik denk een beetje theoretisch (maar blijkbaar in dit geval toch fout). Zoals we allemaal weten is als je brede banden op je wagen hebt het verbruik hoger. Dat wil voor mijn gevoel zeggen dat deze banden meer weerstand bieden als smallere banden. Je hoort ook nooit zeggen als er standaard 175 op je wagen ligt dat je een smallere bijv. 155 moet nemen als winterband, ik heb bij mijn weten dit ook nog nooit gelezen, ook in geen enkele test wat de winterband betreft. Maar goed, nogmaals ik heb daar niet op gestudeerd en jij misschien wel dus wie ben ik om dit te bestrijden! Ook goed dat we dergelijke punten onder de aandacht brengen wat de veiligheid betref op dit forum. Iedereen kan hier dan als hij wil zijn voordeel uit halen.

Groetjes,
Sjors
Thck

15 okt 2011, 12:39 0 x

Hoi Sjors,

Er zitten natuurlijk ook wel voordelen aan het monteren van een bredere band,
Breder = meer grip in dwarsrichting.
Langer(smal dus) contactoppervlak meer grip in langsrichting.

Dat is omdat de band-weginteractie zich in feite gedraagt als een lijmlaag die je aan de ene kant opbouwt en aan de andere kant afbreekt, waarbij op de randen (in belastingrichting!) de vervorming van de band (eventueel de ondergrond) meespeelt en de grip niet optimaal is.

Pas in het middenstuk haal je de maximale grip eruit. Door dit middenstuk te vergroten haal je dus meer grip.
Een bredere band heeft een groter middenstuk in breedte richting en dus meer dwarsgrip!
(vandaar brede banden achterop bij de formule 1)
Een ander (nadelig) aspect van de bredere band is dat de afvoer van water via de profielgroeven langer duurt (doordat er een langere weg afgelegd moet worden) met als gevolg dat aquaplaning eerder kan optreden.
Echter mijn overtuiging is dat de meeste eigenaren brdere banden plaatsen vanwege het optisch effect (het staat mooier) en het aspect veiligheid speelt bij de meeste geen rol.
Johan

16 okt 2011, 23:17 0 x

Klopt helemaal. Bij nattigheid en sneeuw wil je een band hebben die zo smal mogelijk is (en bij voorkeur zo licht mogelijk!) Vandaar dat mijn winterbanden op beide auto's 2 maten smaller zijn op op een 2 inch kleinere velg! Bij de A2 wil dat zeggen dat ik op 185 rij. Daar het niet altijd nat en sneeuw is, maar ook wel eens droog, vind ik dit voor mij een uitstekend compromis.
Rens 79

17 okt 2011, 03:36 0 x

Een klein stukje uit een reactie van Theo,

Echter mijn overtuiging is dat de meeste eigenaren brdere banden plaatsen vanwege het optisch effect (het staat mooier) en het aspect veiligheid speelt bij de meeste geen rol.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Bij de meeste speelt het misschien geen rol,maar bij toch wel Theo??
Ik zit niet altijd alleen in de auto,we gaan er ook wel eens op uit met het hele gezin en
dan staat veiligheid op de eerste plaats.
Liever 195 banden met een goed profiel(diepte) als smallere met weinig profiel.
En als de A2 op sommige uitvoeringen standaard is uitgebracht met 205 breedt,
dan denk ik niet dat Audi met de veiligheid een loopje neemt.
lemoi

17 okt 2011, 11:16 0 x

...en toch even terug op banden druk op de weg. als de sneeuw nog zacht is dan is een lichtere druk beter omdat de sneeuw dan niet zo vast gedrukt wordt onder gewicht als smalle bandjes (waardoor de weg gladder wordt). En op gladdere ondergrond heeft een bredere band wel wat meer nut omdat de kans groter is dat hij sneller grip heeft als een smalle band op gladde ondergrond. (is ook natuurkundige logica). Dus de ideale band is een mix van brede en smalle bandjes.
Thck

17 okt 2011, 12:13 0 x

Rens, uiteraard denken er ook aan de veiligheid. Maar kun jij mij aangeven welke A2 (uitvoering) is uitgebracht af fabriek met 205? Ik wist dit niet
En indien dit zo is dan is bij deze uitvoering het onderstel zeer zeker aangepast en niet standaard.

Theo
Romulus

17 okt 2011, 12:50 0 x

[quote="Thck"]Rens, uiteraard denken er ook aan de veiligheid. Maar kun jij mij aangeven welke A2 (uitvoering) is uitgebracht af fabriek met 205? Ik wist dit niet
En indien dit zo is dan is bij deze uitvoering het onderstel zeer zeker aangepast en niet standaard.[/quote]Er waren af fabriek twee types 17" velgen leverbaar met 205/40R17, zie het Audi A2 Museum:
Afbeelding

Ik weet zo snel niet wat het S-line sportonderstel precies inhield, vermoedelijk o.a. een kleine verlaging.
Johan

17 okt 2011, 13:28 0 x

[quote="lemoi"]...en toch even terug op banden druk op de weg. als de sneeuw nog zacht is dan is een lichtere druk beter omdat de sneeuw dan niet zo vast gedrukt wordt onder gewicht als smalle bandjes (waardoor de weg gladder wordt). En op gladdere ondergrond heeft een bredere band wel wat meer nut omdat de kans groter is dat hij sneller grip heeft als een smalle band op gladde ondergrond. (is ook natuurkundige logica). Dus de ideale band is een mix van brede en smalle bandjes.[/quote]

Een bredere band is minder druk per mm2 en dus minder druk op het asfalt. Dit is bij droog weer niet erg, druk genoeg, maar bij nat of sneeuw gaat deze theorie echt niet op. Tevens is de temperatuur en luchtdruk in de band meer van toepassing op grip dat de breedte. Vandaar dat winterbanden onder de 7 graden C. betere grip hebben (ook op droog!) dan zomerbanden.
arjan

17 okt 2011, 18:19 0 x

Hoi,

Ik heb toch wel wat los gemaakt met mijn opmerking over mijn smalle winterbanden.

Gr Arjan
Plaats reactie