Minerva winterbanden!!
Arjan,
Het belangrijkste is dat we op winterbanden rijden. De rest is discussie ;-)
[quote="Johan"][quote="lemoi"]...en toch even terug op banden druk op de weg. als de sneeuw nog zacht is dan is een lichtere druk beter omdat de sneeuw dan niet zo vast gedrukt wordt onder gewicht als smalle bandjes (waardoor de weg gladder wordt). En op gladdere ondergrond heeft een bredere band wel wat meer nut omdat de kans groter is dat hij sneller grip heeft als een smalle band op gladde ondergrond. (is ook natuurkundige logica). Dus de ideale band is een mix van brede en smalle bandjes.[/quote]
Een bredere band is minder druk per mm2 en dus minder druk op het asfalt. Dit is bij droog weer niet erg, druk genoeg, maar bij nat of sneeuw gaat deze theorie echt niet op. Tevens is de temperatuur en luchtdruk in de band meer van toepassing op grip dat de breedte. Vandaar dat winterbanden onder de 7 graden C. betere grip hebben (ook op droog!) dan zomerbanden.[/quote]
...als er asfalt is heb je gelijk en bij nat weer gaat het wel en niet op. Als je op nat wegdek rijd (dus max 1 cm sneeuw of water) heb je gelijk. Zodra er meer als een paar cm sneeuw is heb je geen gelijk. De smalle banden drukken harder op de sneeuw zodat deze vaster komt te zitten en dus ijs wordt. Daar heeft een smalle band ook geen grip op. Je veroorzaakt daardoor sneller spoorvorming en tijdens het rijden zak je in de sneeuw weg en moet je het sneeuw voor de band ook nog wegduwen. Licht er al ijs en ligt er sneeuw bovenop dan zak je met de smalle bandjes to to op het ijs en dus weer geen grip. Als je hele brede banden zou hebben dan blijf je boven op de verse sneeuw en zak je niet to op het ijs en heb je dus meer grip. Vergelijk het met die sneeuw schoenen (een paar keer op gelopen toen ik in Oostenrijk woonde), op die schoenen blijf je op de sneeuw en loop je makkelijk en met normale schoenen zak je weg in de sneeuw en loop je moeilijker.
Dus een balans tussen smalle en brede banden is goed en in NL kunnen smalle banden beter zijn omdat dat lullige beetje sneeuw wat heir valt van geen enkele betekenis is.
Het belangrijkste is dat we op winterbanden rijden. De rest is discussie ;-)
[quote="Johan"][quote="lemoi"]...en toch even terug op banden druk op de weg. als de sneeuw nog zacht is dan is een lichtere druk beter omdat de sneeuw dan niet zo vast gedrukt wordt onder gewicht als smalle bandjes (waardoor de weg gladder wordt). En op gladdere ondergrond heeft een bredere band wel wat meer nut omdat de kans groter is dat hij sneller grip heeft als een smalle band op gladde ondergrond. (is ook natuurkundige logica). Dus de ideale band is een mix van brede en smalle bandjes.[/quote]
Een bredere band is minder druk per mm2 en dus minder druk op het asfalt. Dit is bij droog weer niet erg, druk genoeg, maar bij nat of sneeuw gaat deze theorie echt niet op. Tevens is de temperatuur en luchtdruk in de band meer van toepassing op grip dat de breedte. Vandaar dat winterbanden onder de 7 graden C. betere grip hebben (ook op droog!) dan zomerbanden.[/quote]
...als er asfalt is heb je gelijk en bij nat weer gaat het wel en niet op. Als je op nat wegdek rijd (dus max 1 cm sneeuw of water) heb je gelijk. Zodra er meer als een paar cm sneeuw is heb je geen gelijk. De smalle banden drukken harder op de sneeuw zodat deze vaster komt te zitten en dus ijs wordt. Daar heeft een smalle band ook geen grip op. Je veroorzaakt daardoor sneller spoorvorming en tijdens het rijden zak je in de sneeuw weg en moet je het sneeuw voor de band ook nog wegduwen. Licht er al ijs en ligt er sneeuw bovenop dan zak je met de smalle bandjes to to op het ijs en dus weer geen grip. Als je hele brede banden zou hebben dan blijf je boven op de verse sneeuw en zak je niet to op het ijs en heb je dus meer grip. Vergelijk het met die sneeuw schoenen (een paar keer op gelopen toen ik in Oostenrijk woonde), op die schoenen blijf je op de sneeuw en loop je makkelijk en met normale schoenen zak je weg in de sneeuw en loop je moeilijker.
Dus een balans tussen smalle en brede banden is goed en in NL kunnen smalle banden beter zijn omdat dat lullige beetje sneeuw wat heir valt van geen enkele betekenis is.
- Thck
- Berichten: 1171
- Lid geworden op: 07 jul 2009, 16:31
- Locatie: Zevenaar
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Ja Arjan, dat heb jij inderdaad! Het maakt wel heel duidelijk hoeveel misverstanden er rondom banden heersen.
Maar wel mooi dat dit soort discussies gevoerd worden, hier wordt eenieder wijzer van.
Theo
Maar wel mooi dat dit soort discussies gevoerd worden, hier wordt eenieder wijzer van.
Theo
Nu nog een setje mooie wieldoppen en dan zou ik hem weer helemaal af vinden
De afgelopen week in Duitsland weer genoeg auto's gezien met deze zwarte winterwielen, maar ik vind persoonlijk een zilverkleurige velg/dop toch echt mooier. Nadeel van doppen dan weer: de klemmen bekrassen je mooie nieuwe velgen, waardoor ze gaan roesten.

De afgelopen week in Duitsland weer genoeg auto's gezien met deze zwarte winterwielen, maar ik vind persoonlijk een zilverkleurige velg/dop toch echt mooier. Nadeel van doppen dan weer: de klemmen bekrassen je mooie nieuwe velgen, waardoor ze gaan roesten.
Zou er een kapje bestaan waarmee je alleen de naaf en de bouten kunt afdekken ?
groet
audietje(Hans)
[quote="Romulus"]Nu nog een setje mooie wieldoppen en dan zou ik hem weer helemaal af vinden
De afgelopen week in Duitsland weer genoeg auto's gezien met deze zwarte winterwielen, maar ik vind persoonlijk een zilverkleurige velg/dop toch echt mooier. Nadeel van doppen dan weer: de klemmen bekrassen je mooie nieuwe velgen, waardoor ze gaan roesten.[/quote]
groet
audietje(Hans)
[quote="Romulus"]Nu nog een setje mooie wieldoppen en dan zou ik hem weer helemaal af vinden

De afgelopen week in Duitsland weer genoeg auto's gezien met deze zwarte winterwielen, maar ik vind persoonlijk een zilverkleurige velg/dop toch echt mooier. Nadeel van doppen dan weer: de klemmen bekrassen je mooie nieuwe velgen, waardoor ze gaan roesten.[/quote]
Ja, toevallig gelezen bij de Duitse vrienden: de naafdop van de stalen velgen van de Golf II past over het naafgat van de A2 (tussen de boutkoppen). Zie:
[album]186[/album]mijn stalen velgen (nog) zonder naafdop
[album]181[/album]Wauzzz stalen velgen met deze naafdop en boutdopjes
Ik heb deze naafdoppen liggen maar ben er nog niet toe gekomen ze te monteren. Alle bouten moeten er dan namelijk uit, hij wordt ingeklemd door de boutkoppen.
[album]186[/album]mijn stalen velgen (nog) zonder naafdop
[album]181[/album]Wauzzz stalen velgen met deze naafdop en boutdopjes
Ik heb deze naafdoppen liggen maar ben er nog niet toe gekomen ze te monteren. Alle bouten moeten er dan namelijk uit, hij wordt ingeklemd door de boutkoppen.