Minerva winterbanden!!

Discussie over banden en velgen
audietje

13 nov 2011, 16:19 0 x

[quote="Romulus"]Ja, toevallig gelezen bij de Duitse vrienden: de naafdop van de stalen velgen van de Golf II past over het naafgat van de A2 (tussen de boutkoppen). Zie:
[album]186[/album]mijn stalen velgen (nog) zonder naafdop

[album]181[/album]Wauzzz stalen velgen met deze naafdop en boutdopjes

Ik heb deze naafdoppen liggen maar ben er nog niet toe gekomen ze te monteren. Alle bouten moeten er dan namelijk uit, hij wordt ingeklemd door de boutkoppen.[/quote]

Mooi, ga ik naar op zoek.
groet
audietje (Hans)
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 nov 2011, 19:45 0 x

Misschien wel interessant voor diegene die nog winterbanden moeten gaan kopen of zij die twijfelen aan het merk dat ze nu hebben!!

http://www.consumentenbond.nl/actueel/n ... nterproof/

Klik na openen van de link ook even door naar de link die in de site genoemd wordt!

Theo
j.hoeben1

13 nov 2011, 20:12 0 x

Iets anders mannen.
Ik heb op een bedrijfswagentje afgelopen week winterbanden laten leggen. Thuis aangekomen zag ik bij de bandenmaat 82T staan. Dit staat blijkbaar voor de load-index dus de draagkracht van de band. Omdat het om een bedrijfswagentje gaat ging ik eens op het internet googelen. Wat blijkt dat deze band tot 475kg belast mag worden. De as onder deze wagen mag volgens kenteken voor max. 920kg belast worden. Ik vraag mij af of deze belasting wel voldoende is, zeker met de gedachte dat wij hem wel eens zwaar beladen. Het gaat om de Vredestein Snowtrac3 heb ik zelf niet gekozen maar heb gezegd tegen de bandenboer dat ik er een goeie band op wil!. Heb Vredestein gemaild en zij mailen dat het maar kantje boord was en niet hun keus. Wat is nu wijsheid. Moet ik terug naar die bandenboer!!

Groet,
Sjors
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

13 nov 2011, 20:26 0 x

Ik dacht dat je voor 107/109R zou gaan!?
De band die er nu onder zit mag inderdaad maar 475KG gewicht hebben, indien de as totaal 920KG (zoals jijzelf aangeeft) mag hebben dan is dit verdeeld over beide wielen dus 460KG per wiel. Het zit er dus wel onder maar ik vind het krap aan.

Persoonlijk zou ik gaan reclameren en proberen een andere band met een hogere loadindex te krijgen per slot van rekening heb jij niet specifiek om deze band gevraagd en had naar mijn mening die bandenboer een ruimere marge moeten aanhouden.

Theo
j.hoeben1

13 nov 2011, 22:28 0 x

[quote="Thck"]Ik dacht dat je voor 107/109R zou gaan!?
De band die er nu onder zit mag inderdaad maar 475KG gewicht hebben, indien de as totaal 920KG (zoals jijzelf aangeeft) mag hebben dan is dit verdeeld over beide wielen dus 460KG per wiel. Het zit er dus wel onder maar ik vind het krap aan.

Persoonlijk zou ik gaan reclameren en proberen een andere band met een hogere loadindex te krijgen per slot van rekening heb jij niet specifiek om deze band gevraagd en had naar mijn mening die bandenboer een ruimere marge moeten aanhouden.

Theo[/quote]

Oké Theo,
Wij hebben nog een VW Transporter waar we pas geleden ook nieuwe winterbanden op hebben laten leggen. Deze hebben wel een load-index van 107/109 dus dat is wel goed! Het bedrijfswagentje waar het hier om gaat is een Renault Kangoo 1.9DTI.

Ik had al zo'n vermoeden toen ik thuis de band eens goed bekeek. Op mijn A2 liggen Continentals als winterbanden waar als load-index 81T opstaat en dat is toch maar een minimaal verschil. Ik ga daar morgen eens mee terug. Ik verwacht wel dat die gaat zeggen dat hij de last die de wagen mag hebben aankan. Vredestein mailde mij terug dat dit geen specifieke bedrijfswagenband is.

Groet, Sjors
Romulus

14 nov 2011, 14:09 0 x

[quote="j.hoeben1"]Vredestein mailde mij terug dat dit geen specifieke bedrijfswagenband is.[/quote]En daar zit m.i. ook nog wel een issue. Bedrijfswagenbanden zijn extra versterkt (meer koordlagen). Ook al is de Kangoo particulier bezit, vroeg of laat zal iemand ermee rijden alsof het een bedrijfswagen is. Ik heb onder mijn Caddy destijds om die reden altijd specifieke "van" banden gehad. Of het ook verzekeringstechnisch consequenties heeft, weet ik niet, maar ik wilde het gewoon goed geregeld hebben.
j.hoeben1

14 nov 2011, 18:15 0 x

[quote="Romulus"][quote="j.hoeben1"]Vredestein mailde mij terug dat dit geen specifieke bedrijfswagenband is.[/quote]En daar zit m.i. ook nog wel een issue. Bedrijfswagenbanden zijn extra versterkt (meer koordlagen). Ook al is de Kangoo particulier bezit, vroeg of laat zal iemand ermee rijden alsof het een bedrijfswagen is. Ik heb onder mijn Caddy destijds om die reden altijd specifieke "van" banden gehad. Of het ook verzekeringstechnisch consequenties heeft, weet ik niet, maar ik wilde het gewoon goed geregeld hebben.[/quote]

Volgens mijn garage worden op nieuwe kangoos deze type banden af fabriek gelegd. Bijvoorbeeld de Michelin Agilis bedrijfswagen band die wij als zomerband hebben gaat er helemaal uit. Volgens de garage worden ze niet meer gemaakt. Ik mag met deze winterbanden op een as 950kg dragen en mag ze dan vol belasten. Daar zijn ze voor goedgekeurd. De as mag maar 920kg hebben als je meer aan gewicht gaat versjouwen is dit gevaarlijk. Dus het is voldoende en het heeft geen enkel nut zwaardere banden te gebruiken volgens de garage. Dus volgens hun zeggen einde discussie.

Sjors
Marc
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2011, 11:58 0 x

Ik heb na een paar dagen zoeken nu eindelijk ook winterbanden besteld. Ging eerst voor de 155/65 R15's maar die bleken toch echt niet leverbaar. Zelfs niet via de Audi dealer. Uiteindelijk uitgeweken naar de 165/65 R15 i.o.m. de shop waar ik ze besteld heb.

Dit alles op nieuwe stalen velgen en beide gekocht via het internet. Ik ben benieuwd! Met een paar dagen zouden ze binnen moeten zijn.
:)
A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
Marc
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

30 nov 2011, 22:54 0 x

[quote="j.hoeben1"]Met een paar dagen zouden ze binnen moeten zijn.[/quote]

Gistermiddag rond 15 uur besteld... Vandaag om 14 uur afgeleverd... Dat is best snel! :s hock:
A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
Romulus

01 dec 2011, 10:16 0 x

[quote="Marc"]Gistermiddag rond 15 uur besteld... Vandaag om 14 uur afgeleverd... Dat is best snel! :s hock:[/quote]Toet toet... net wat vroeg voor de stoomboot van Sinterklaas, maar doet me erg aan de Overtoom reclame van weleer denken :mrgreen:

Veel plezier en gemak ervan!
Plaats reactie