trilling
Ook hier eenzelfde probleem, met de s-line 1.4 benzine
Het wisselen van wielen hielp ook niet,
Omdat ik niet te lang wilde zoeken heb ik twee gebruikte assen gemonteerd a75 euro.
Het probleem was weg :geek: maar de vraag welke as het probleem gaf niet. :?:
Na de assen met de andere a2 en de gebruikte assen te hebben vergeleken was er weinig verschil te zien.
Uit elkaar halen gaf ook geen duidelijk beeld. (heb ze nog wil ze bij gelegenheid laten testen).
Dit was bij plm 170000 km.
Hoop dat je jou probleem snel oplost voor het gaat irriteren.
Het wisselen van wielen hielp ook niet,
Omdat ik niet te lang wilde zoeken heb ik twee gebruikte assen gemonteerd a75 euro.
Het probleem was weg :geek: maar de vraag welke as het probleem gaf niet. :?:
Na de assen met de andere a2 en de gebruikte assen te hebben vergeleken was er weinig verschil te zien.
Uit elkaar halen gaf ook geen duidelijk beeld. (heb ze nog wil ze bij gelegenheid laten testen).
Dit was bij plm 170000 km.
Hoop dat je jou probleem snel oplost voor het gaat irriteren.
- floris schouten
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="HansJan"]This calls for action by @koop9
[/quote]
heb hem reeds een bericht gestuurd

heb hem reeds een bericht gestuurd

- floris schouten
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="pocoloco"]Kijk hier eens , weet niet wat de kwaliteit is maar er wordt volgens mijn veel bij deze leveranciers gekocht door meerdere forum leden .
http://www.winparts.nl/onderstel/aandri ... 14489.html
http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas ... 0_g13.html[/quote]
die onderste had ik ook gevonden
maar bij de audi moest ik mn chassi nummer geven wat hier niet nodig is, en de prijs is wel heeeeel veel lager, waardoor ik dit in eerste instantie niet vertrouw.
ben uiteraard wel benieuwd of er al iemand rond rijd met n as van mister-auto

http://www.winparts.nl/onderstel/aandri ... 14489.html
http://www.mister-auto.nl/fl/aandrijfas ... 0_g13.html[/quote]
die onderste had ik ook gevonden
maar bij de audi moest ik mn chassi nummer geven wat hier niet nodig is, en de prijs is wel heeeeel veel lager, waardoor ik dit in eerste instantie niet vertrouw.
ben uiteraard wel benieuwd of er al iemand rond rijd met n as van mister-auto
- floris schouten
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
[quote="Kye a2"]Ook hier eenzelfde probleem, met de s-line 1.4 benzine
Het wisselen van wielen hielp ook niet,
Omdat ik niet te lang wilde zoeken heb ik twee gebruikte assen gemonteerd a75 euro.
Het probleem was weg :geek: maar de vraag welke as het probleem gaf niet. :?:
Na de assen met de andere a2 en de gebruikte assen te hebben vergeleken was er weinig verschil te zien.
Uit elkaar halen gaf ook geen duidelijk beeld. (heb ze nog wil ze bij gelegenheid laten testen).
Dit was bij plm 170000 km.
Hoop dat je jou probleem snel oplost voor het gaat irriteren.[/quote]
klinkt ook als n oplossing iig
maar vind ik 2e hands assen waarvan ik weet dat ze in een goed staat aan mij worden verkocht...
Het wisselen van wielen hielp ook niet,
Omdat ik niet te lang wilde zoeken heb ik twee gebruikte assen gemonteerd a75 euro.
Het probleem was weg :geek: maar de vraag welke as het probleem gaf niet. :?:
Na de assen met de andere a2 en de gebruikte assen te hebben vergeleken was er weinig verschil te zien.
Uit elkaar halen gaf ook geen duidelijk beeld. (heb ze nog wil ze bij gelegenheid laten testen).
Dit was bij plm 170000 km.
Hoop dat je jou probleem snel oplost voor het gaat irriteren.[/quote]
klinkt ook als n oplossing iig
maar vind ik 2e hands assen waarvan ik weet dat ze in een goed staat aan mij worden verkocht...
- floris schouten
- Berichten: 206
- Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
- Locatie: Amsterdam
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
vandaag bij ronald geweest aka koop9...
wat n nice dude
enne lijkt er op, dat er toch iets mis is met de nieuwe wielen/banden...
ga nu mn og 15inch setje in orde maken, om hoogstwaarschijnlijk weer daarop terug te vallen.
vreemd genoeg, na zijn check en opnieuw balanceren, leek in eerste instantie het trillen niet voorbij.
na n setje hem te hebben geprobeerd, leek het zo goed als over, vandar de conclusie...
eenmaal mijn eigen wielen er weer onder, op weg naar huis gek genoeg lijkt het trillen toch groot en deels weg te zijn...
damn die a2 loopt met mij te sollen
dus voor nu nog ff doorrijden met mn 16, en kijken wat er gaat gebeuren.
Ronald/Koop9 bedankt man!
wat n nice dude

enne lijkt er op, dat er toch iets mis is met de nieuwe wielen/banden...
ga nu mn og 15inch setje in orde maken, om hoogstwaarschijnlijk weer daarop terug te vallen.
vreemd genoeg, na zijn check en opnieuw balanceren, leek in eerste instantie het trillen niet voorbij.
na n setje hem te hebben geprobeerd, leek het zo goed als over, vandar de conclusie...
eenmaal mijn eigen wielen er weer onder, op weg naar huis gek genoeg lijkt het trillen toch groot en deels weg te zijn...
damn die a2 loopt met mij te sollen

dus voor nu nog ff doorrijden met mn 16, en kijken wat er gaat gebeuren.
Ronald/Koop9 bedankt man!
Doe jezelf een plezier en zoek een Hunter 9700 op, als het dan nog niet weg is weet je elk geval zeker dat het niet in de band/velg combinatie zit en dan kun je verder gaan zoeken. Nieuwe assen monteren is een stuk duurder en de laatste verandering is velg/band combinatie dus daar zou ik eerst gaan zoeken. Slechter word je er nooit van om de set perfect te laten balanceren enz.
- koop9
- Berichten: 1285
- Lid geworden op: 20 aug 2012, 20:19
- Locatie: Zandvoort
- Motortype: (nog) geen Audi A2
floris het was leuk je te ontmoeten en je hebt een mooie A2 laat ik dat als eerste melden.
voor icecube; je slaat de spijker op zijn kop door te melden dat balanceer problemen het beste kunnen worden aangepakt op een hunter gsp 9700.
en......laat ik die nu gebruikt hebben!! wij hebben er 1, kost een beetje (kun je vele A2´s voor kopen) maar heb je ook wat.
probleem bij floris was dat hij van af 110 begon te trillen.
als eerste hebben we de auto op de brug gezet en de wielen eens rond gedraaid om te zien of ze wellicht hoogte slag of zijdelingse slag hadden.
dit was op zich prima alleen 1 achterband zat iets hoogteslag in maar die kan nooit het stuur laten trillen.
ik heb ze alle 4 op de hunter gehad na controle of er wel centreer ringen in zaten en deze ook goed centreerde op de naaf van de A2.
er zat in elk wiel een kleine 5 tot 10 gram afwijking in en deze heb ik gecorrigeerd.
ook de gordelkracht variatie was zeer goed 20 tot max 50 en dit is ver binnen het acceptabele, hiermee meet de hunter onder belasting de variatie in/van de staalgordel in het karkas, want deze is anders als je en wiel los balanceert of als de auto er op rust, dus word er een rol met 600 kg er tegen aangedrukt om belast de hoogte en zijdelingse slag te meten en evt mee te nemen in de er op te plakken loodjes (ehh zink, lood mag al jaren niet meer)
tevens de hunter laten beslissen welk wiel waar moest zitten om zo min mogelijk trillen te voelen. (je moet elk wiel na balanceren merken met een nummer en dan kan je kiezen; of de minste trillingen of het minste trekken en daar heb je zelfs meerdere opties in als je b.v. 1 velg niet mooi vind en deze niet links/rechts of voor/achter wilt hebben, dan geeft hij de 2e beste optie aan)
proefrit..... trillen! en flink ook! bij 110 tot 120 als je je stuur los laat ging het heel erg tekeer.
dan ga je denken.... wat kan het dan zijn, aandrijfas krom?, homokineet?, een homokineethoes die elders was gedaan en niet van beste kwaliteit is en erg slingerde op de as?, trillingsdemper op de linker aandrijfas? versnellingbak?
heb toch even het besluit genomen om mijn oude set 15¨ wielen die in de hoek staan te monteren en nog eens te rijden, puur om echt 100% de wielen set uit te sluiten.
en wat denk je........ trillen weg!!!
ik stond er echt van te kijken wat voor resultaat dit gaf.
dus de hunter is ook niet heilig..... dit weet ik want we hebben wel eens eerder problemen gehad en dat lag ook aan de banden en na een nwe set banden was het probleem toch weg.
nu zijn de velgen van floris al meerdere keren gebalanceerd en zelfs een nwe banden set mocht niet baten dus mijn en zijn verdenkingen gaan uit naar de velgen.
er zijn 2 dingen die nog ¨mis¨ kunnen zijn;
1/ er staat geen ET waarde in..... wellicht dat ze niet helemaal kloppen en daardoor b.v. te ver naar buiten staan, al zag ik dat er niet vanaf, en in combi met de lage serie banden dat dit de evt triling versterkt. (kracht x arm)
2/ misschien dat de centreerring van te zacht is gemaakt en vervormd bij vast zetten waardoor het wiel er niet goed gecentreerd op gezet word.
misschien zijn er alu ringen te krijgen zijn voor deze velgen en dat nog verbetering geeft.
3/ of er moet toch een vreemde afwijking zitten in een velg waardoor na het vastzetten en/of onder belasting een vervorming optreed.
probleem voor floris is nu dat de leverancier sinds kort niet meer is....... en dus geen verhaal meer kan halen.
maar wellicht is er een importeur van deze wielen en valt daar iets te regelen.
voor icecube; je slaat de spijker op zijn kop door te melden dat balanceer problemen het beste kunnen worden aangepakt op een hunter gsp 9700.
en......laat ik die nu gebruikt hebben!! wij hebben er 1, kost een beetje (kun je vele A2´s voor kopen) maar heb je ook wat.
probleem bij floris was dat hij van af 110 begon te trillen.
als eerste hebben we de auto op de brug gezet en de wielen eens rond gedraaid om te zien of ze wellicht hoogte slag of zijdelingse slag hadden.
dit was op zich prima alleen 1 achterband zat iets hoogteslag in maar die kan nooit het stuur laten trillen.
ik heb ze alle 4 op de hunter gehad na controle of er wel centreer ringen in zaten en deze ook goed centreerde op de naaf van de A2.
er zat in elk wiel een kleine 5 tot 10 gram afwijking in en deze heb ik gecorrigeerd.
ook de gordelkracht variatie was zeer goed 20 tot max 50 en dit is ver binnen het acceptabele, hiermee meet de hunter onder belasting de variatie in/van de staalgordel in het karkas, want deze is anders als je en wiel los balanceert of als de auto er op rust, dus word er een rol met 600 kg er tegen aangedrukt om belast de hoogte en zijdelingse slag te meten en evt mee te nemen in de er op te plakken loodjes (ehh zink, lood mag al jaren niet meer)
tevens de hunter laten beslissen welk wiel waar moest zitten om zo min mogelijk trillen te voelen. (je moet elk wiel na balanceren merken met een nummer en dan kan je kiezen; of de minste trillingen of het minste trekken en daar heb je zelfs meerdere opties in als je b.v. 1 velg niet mooi vind en deze niet links/rechts of voor/achter wilt hebben, dan geeft hij de 2e beste optie aan)
proefrit..... trillen! en flink ook! bij 110 tot 120 als je je stuur los laat ging het heel erg tekeer.
dan ga je denken.... wat kan het dan zijn, aandrijfas krom?, homokineet?, een homokineethoes die elders was gedaan en niet van beste kwaliteit is en erg slingerde op de as?, trillingsdemper op de linker aandrijfas? versnellingbak?
heb toch even het besluit genomen om mijn oude set 15¨ wielen die in de hoek staan te monteren en nog eens te rijden, puur om echt 100% de wielen set uit te sluiten.
en wat denk je........ trillen weg!!!
ik stond er echt van te kijken wat voor resultaat dit gaf.
dus de hunter is ook niet heilig..... dit weet ik want we hebben wel eens eerder problemen gehad en dat lag ook aan de banden en na een nwe set banden was het probleem toch weg.
nu zijn de velgen van floris al meerdere keren gebalanceerd en zelfs een nwe banden set mocht niet baten dus mijn en zijn verdenkingen gaan uit naar de velgen.
er zijn 2 dingen die nog ¨mis¨ kunnen zijn;
1/ er staat geen ET waarde in..... wellicht dat ze niet helemaal kloppen en daardoor b.v. te ver naar buiten staan, al zag ik dat er niet vanaf, en in combi met de lage serie banden dat dit de evt triling versterkt. (kracht x arm)
2/ misschien dat de centreerring van te zacht is gemaakt en vervormd bij vast zetten waardoor het wiel er niet goed gecentreerd op gezet word.
misschien zijn er alu ringen te krijgen zijn voor deze velgen en dat nog verbetering geeft.
3/ of er moet toch een vreemde afwijking zitten in een velg waardoor na het vastzetten en/of onder belasting een vervorming optreed.
probleem voor floris is nu dat de leverancier sinds kort niet meer is....... en dus geen verhaal meer kan halen.
maar wellicht is er een importeur van deze wielen en valt daar iets te regelen.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3867
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Je geeft aan dat er geen ET-waarde in de velgen stond aangegeven.
Bij aftermarketvelgen kun je de velgen vaak in meerdere ET-waardes krijgen.
Kan het zijn dat er (per ongeluk) velgen met verschillende ET-waarde zijn gecombineerd?
Bij aftermarketvelgen kun je de velgen vaak in meerdere ET-waardes krijgen.
Kan het zijn dat er (per ongeluk) velgen met verschillende ET-waarde zijn gecombineerd?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Weet je Koop, dit herinnert mij aan 20 jaar terug, toen ik een ford escort had en daar ook lichtmetaal onder heb laten zetten. Ik had dezelfde soort problemen, maar wat bleek?
Op één van de 4 tapeinden zat een borgring om de schijfrem vast te houden. Dus het lichtmetaal zat daar niet aangedrukt op de velg......
Borgringetje verwijderd en het probleem was opgelost.
Op één van de 4 tapeinden zat een borgring om de schijfrem vast te houden. Dus het lichtmetaal zat daar niet aangedrukt op de velg......
Borgringetje verwijderd en het probleem was opgelost.