Banden discussie
- Audi_gekkie
Ook niet met een lagere ET-waarde, bijv ET30?
Sneeuw, opgevroren prut en wegdek... heb t allemaal onder mn wintersloffen gehad hier in t oosten.
Om m beter te leren kennen ook de grenzen vd grip opgezocht, nou als ie gaat dan gáát ie ook.
Waar k met mn vorige auto de macht nog kon terugvinden heb k met 195 brede Dunlop Wintersport 4D -ondanks ESP- t gevoel in n kermisattractie te belanden :^)
Opvolgers worden n maatje kleiner, heb ik onderweg maar bedacht....
Om m beter te leren kennen ook de grenzen vd grip opgezocht, nou als ie gaat dan gáát ie ook.
Waar k met mn vorige auto de macht nog kon terugvinden heb k met 195 brede Dunlop Wintersport 4D -ondanks ESP- t gevoel in n kermisattractie te belanden :^)
Opvolgers worden n maatje kleiner, heb ik onderweg maar bedacht....
- HansJan
- Moderator
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Vandaag in Dld geweest en daar ook de opgevroren weggedeelten en sneeuwpret ontmoet, ik vermoed dat tegen die rommel geen winterband opgewassen is als je de grenzen opzoekt. Glad blijft dan glad.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Vanzelf, maar kreeg toch ook t gevoel dat t rubber pas laat weer vastbeet. Naar mijn idee n gevolg van te weinig gewicht per cm2 weg contact.
Mbt de bovenstaande bandenmaat - vegbreedte discussie:
De passende bandenmaten bij n velgbreedte, zonder rijeigenschappen vd band te beïnvloeden zijn 2 maten onder en 2 maten boven de uitkomst vd deze formule:
20×J+70
Mbt de bovenstaande bandenmaat - vegbreedte discussie:
De passende bandenmaten bij n velgbreedte, zonder rijeigenschappen vd band te beïnvloeden zijn 2 maten onder en 2 maten boven de uitkomst vd deze formule:
20×J+70
- stefan74
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
<font color="#606060" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif">@pocoloco hier een foto (helemaal in pocoloco style !) van hoe een 215/35 op een 8,5 ligt.</font>- 8,5x18 met 215/35 R18 Nang Pang (nangkang ns2)
<font color="#606060" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif">
</font>
<font color="#606060" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif">
</font>
en hier een link met nog wat meer foto's<font color="#606060" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif">www.tyrestretch.com/8.5_215_35_R18/</font>

en hier een link met nog wat meer foto's<font color="#606060" face="Roboto, Helvetica Neue, Helvetica, Arial, sans-serif">www.tyrestretch.com/8.5_215_35_R18/</font>
- HansJan
- Moderator
@pocoloco: had het in de dialoog even gemist, maar knap setje velgen! Het verschil in de uiteindelijke hoogte van de set compleet met banden tov de S-Line velgen en 205/40-R17 is maar 1,2cm. Bizar. Gezien de standaard ruimte in de wielkast is dat geen probleem. Maar van 7J naar 8,5J is een verschil van 3,8cm in breedte, maar ik meen dat je al op 7,5J reed. De ET waarde is kleiner dan de S-Line velg, dus de velgen zullen naar buiten komen. Je schrijft dat het zich nog binnen de toleranties bevindt, maar zit de velg dan nog binnen de wielkast? En heb je nog voldoende velgrandbescherming met de gekozen banden? Ga je de veren ook nog aanpassen en de auto verlagen?
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Ik rij nu op 7,5J en ook 35 et , dus zal de 8,5J velg 12.8 mm naar binnen gaan en ook 12.8mm naar buiten. Die ruimte is er ,velgrand beschermer heeft geen enkele zin met 215/35/18 want dat is zo laag B-)
Verlagen is de volgende stap maar moet rekening houden dat ik altijd 400 kg gereedschap erin moet zetten ,dus kan zeker niet te laag gaan aan de achterzijde. :-?
Verlagen is de volgende stap maar moet rekening houden dat ik altijd 400 kg gereedschap erin moet zetten ,dus kan zeker niet te laag gaan aan de achterzijde. :-?
- HansJan
- Moderator
@pocoloco: dank voor je uitleg. Maar, een band met 205/40 heeft een wanghoogte van 82mm en met 215/35 is dat 75mm. Dus het scheelt 'maar' 7mm. Is dat te plat om nog iets van velgrandbescherming te creëren?
Verlagen lijkt me in jouw geval nog een hele uitdaging. Had je in dat geval niet beter kunnen kiezen voor een hogere wang? Die ruimte is er immers ook. Of zou dat met de breedte van de velg weer niet passen?
Verlagen lijkt me in jouw geval nog een hele uitdaging. Had je in dat geval niet beter kunnen kiezen voor een hogere wang? Die ruimte is er immers ook. Of zou dat met de breedte van de velg weer niet passen?