Het relaas van nieuwe banden
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik kan het allemaal niet goed volgen: wat is volgens jou nu de standaardmaat?
Ik lees in de eerste post dat @BlijmetA2 op 185/50/16 rijdt. wieldiameter 591,4mm
Jij geeft als advies aan: 195/50/16. wieldiameter 601,4mm
Verschil in diameter: 10mm
Ik zie nergens staan dat @BlijmetA2 op 15 inch velgen rijdt ...
Ik lees in de eerste post dat @BlijmetA2 op 185/50/16 rijdt. wieldiameter 591,4mm
Jij geeft als advies aan: 195/50/16. wieldiameter 601,4mm
Verschil in diameter: 10mm
Ik zie nergens staan dat @BlijmetA2 op 15 inch velgen rijdt ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

wat maakt het uit of die op 15 of 16 inch rijdt?
185/50,16 heeft dezelfde hoogte (en rolomtrek) als de 175/60,15
een 195/50,16 is een veel gangbaarder maat.
en een verschil van 1 cm valt ruim binnen de marge.
een nieuwe standaardmaat of een maximaal versleten band die 1 cm groter is?
de vraag was dat ie een michelin wilde maar die niet in 185/50,16 te vinden was.
dus ik begrijp niet zo goed waarom het zo belangrijk is waar de vraagsteller op rijdt.
185/50,16 heeft dezelfde hoogte (en rolomtrek) als de 175/60,15
een 195/50,16 is een veel gangbaarder maat.
en een verschil van 1 cm valt ruim binnen de marge.
een nieuwe standaardmaat of een maximaal versleten band die 1 cm groter is?
de vraag was dat ie een michelin wilde maar die niet in 185/50,16 te vinden was.
dus ik begrijp niet zo goed waarom het zo belangrijk is waar de vraagsteller op rijdt.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Omdat dit de uitgangspositie is voor het uitzoeken van een vervangende band, vooral ook omdat de
vraagsteller aangaf alleen de achterbanden te willen vervangen.
Als ik het goed begrijp wordt de nieuwe bandenmaat op de achterwielen 195/50/16, terwijl er op
de voorwielen nog de oude 185/50/16 banden liggen?
Geeft dit geen problemen met de wegligging/werking van het ABS/ESP en mag het wel voor de APK?
Officieel zit op de A2 rondom dezelfde bandenmaat.
vraagsteller aangaf alleen de achterbanden te willen vervangen.
Als ik het goed begrijp wordt de nieuwe bandenmaat op de achterwielen 195/50/16, terwijl er op
de voorwielen nog de oude 185/50/16 banden liggen?
Geeft dit geen problemen met de wegligging/werking van het ABS/ESP en mag het wel voor de APK?
Officieel zit op de A2 rondom dezelfde bandenmaat.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

hoe moet de computer dan rekening houden met de slijtage van een band?
stel je hebt een band die 1 cm hoger is als standaard met een profieldiepte van 8 mm.
stel je rijdt die 5 mm af zodat je 3 mm overhoud wat nog ruim binnen de grens van 1.6 mm zit.
kom je dus op de standaard hoogte van een 185/50,16 of 175/60,15 uit.
zelfs een quattro aangedreven auto heeft hier geen problemen mee.
overigens hebben we het hier over 1 cm verschil waarbij er bij sommige merken en types af fabriek
banden om gelegd worden waar de afwijking veel groter is.
de A4 B6 werd bijvoorbeeld standaard op 205/55,16 of 215/55,16 afgeleverd.
misschien kunnen ze dat in de computer aangeven, maar die ene centimeter maak ik me absoluut geen zorgen over.
stel je hebt een band die 1 cm hoger is als standaard met een profieldiepte van 8 mm.
stel je rijdt die 5 mm af zodat je 3 mm overhoud wat nog ruim binnen de grens van 1.6 mm zit.
kom je dus op de standaard hoogte van een 185/50,16 of 175/60,15 uit.
zelfs een quattro aangedreven auto heeft hier geen problemen mee.
overigens hebben we het hier over 1 cm verschil waarbij er bij sommige merken en types af fabriek
banden om gelegd worden waar de afwijking veel groter is.
de A4 B6 werd bijvoorbeeld standaard op 205/55,16 of 215/55,16 afgeleverd.
misschien kunnen ze dat in de computer aangeven, maar die ene centimeter maak ik me absoluut geen zorgen over.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
De nieuwe band is niet alleen hoger, maar ook breder. De rijeigenschappen zullen toch afwijken van
de banden van de voorzijde.
Ik ben zelf geen monteur, maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Ik probeer zelf altijd door wisselen van de wielen van voor naar achteren de slijtage van alle banden zo
gelijkmatig mogelijk te houden, zodat ik ze per 4 kan vervangen als ze versleten zijn.
Bij een gebruikte auto heb je dat niet voor het zeggen, dan ben je van de vorige eigenaar afhankelijk.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen moeite met het wisselen naar een andere bandenmaat wegens
betere verkrijgbaarheid, maar wel met een andere maat op de vooras t.o.v. de achteras.
de banden van de voorzijde.
Ik ben zelf geen monteur, maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Ik probeer zelf altijd door wisselen van de wielen van voor naar achteren de slijtage van alle banden zo
gelijkmatig mogelijk te houden, zodat ik ze per 4 kan vervangen als ze versleten zijn.
Bij een gebruikte auto heb je dat niet voor het zeggen, dan ben je van de vorige eigenaar afhankelijk.
Voor alle duidelijkheid, ik heb geen moeite met het wisselen naar een andere bandenmaat wegens
betere verkrijgbaarheid, maar wel met een andere maat op de vooras t.o.v. de achteras.

kan totaal geen kwaad.
ik begrijp dat je met banden geen risico wilt nemen, dat doe ik ook niet.
in dit geval zal elke nieuwe setje andere rijeigenschappen hebben als de set die voor nog zit.
wil je dat oplossen dan moet je in 1 keer 4 banden kopen en regelmatig van voor naar achteren wisselen.
ik begrijp dat je met banden geen risico wilt nemen, dat doe ik ook niet.
in dit geval zal elke nieuwe setje andere rijeigenschappen hebben als de set die voor nog zit.
wil je dat oplossen dan moet je in 1 keer 4 banden kopen en regelmatig van voor naar achteren wisselen.
- Audi_gekkie
Daar geef ik kww gelijk in.
Verschillende banden & velgen voor en achter mag en is dus geen APK punt
Of het verstandig is is een ander verhaal...
Dit zegt de APK over verschillenden banden en velgen:
"De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg."
Verschillende banden & velgen voor en achter mag en is dus geen APK punt
Of het verstandig is is een ander verhaal...
Dit zegt de APK over verschillenden banden en velgen:
"De APK keuring stelt eisen aan de maat van de banden. Deze moeten geschikt zijn voor de auto en aan dezelfde as moeten gelijke banden zitten. Met andere woorden, de APK keuringeisen zijn dat linksvoor en rechtsvoor van de auto, dezelfde maat band zit. Daarnaast mogen banden niet meer dan 3 centimeter uitsteken buiten de spatborden. Verschillende wielen aan de vooras en achteras mag wel. Dit mag zowel een andere maat band zijn als een andere maat velg."
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Technisch gesproken zijn dezelfde banden rondom het best, maar kost ook het meest ...
Vraag is hoeveel profiel er nog op de voorbanden zit, als deze volgend jaar ook moeten worden vervangen,
kun je naar mijn mening beter door de zure appel heenbijten en meteen 4 nieuwe banden kopen.
Loop je ook niet het risico dat het betreffende bandenmerk/type dan niet meer te krijgen is.
Ik had zelf op mijn vorige auto 195/50/15 Micheling Pilot Primacys liggen die ik in 2003 had gekocht.
Fijne banden, weinig afrolgeluid en geen ongelijkmatige slijtage. Was een hogesnelheidsband, eigenlijk
was het niet nodig voor de auto.
Toen de banden 8 jaar en 70000 km later bijna versleten waren, bleek dat de opvolger van deze band alleen
nog in 16 inch en groter werd geleverd ...
Uiteindelijk ben ik niet aan vervanging toegekomen, ik heb de auto ingeruild voor de A2.
Vraag is hoeveel profiel er nog op de voorbanden zit, als deze volgend jaar ook moeten worden vervangen,
kun je naar mijn mening beter door de zure appel heenbijten en meteen 4 nieuwe banden kopen.
Loop je ook niet het risico dat het betreffende bandenmerk/type dan niet meer te krijgen is.
Ik had zelf op mijn vorige auto 195/50/15 Micheling Pilot Primacys liggen die ik in 2003 had gekocht.
Fijne banden, weinig afrolgeluid en geen ongelijkmatige slijtage. Was een hogesnelheidsband, eigenlijk
was het niet nodig voor de auto.
Toen de banden 8 jaar en 70000 km later bijna versleten waren, bleek dat de opvolger van deze band alleen
nog in 16 inch en groter werd geleverd ...
Uiteindelijk ben ik niet aan vervanging toegekomen, ik heb de auto ingeruild voor de A2.

Voorbanden zijn nog als nieuw, ik zat al te twijfelen of ik vier banden moet kopen. Waar laat je banden op je velgen zetten als je de banden online koopt? Ik ben ooit met mijn eerste mini 1000 uit 1995 naar kwik fit geweest en toen ik naar huis reed zwabberde de auto bijna van de weg door het niet uitlijnen.....:-\
elke bandenboer kan je ze er om leggen.
alleen rekent die wel het volle pond voor het monteren omdat je de banden ergens anders koopt.
reken dus op een 15 a 20 euro per band voor montage en uitlijnen.
je kunt ook even informeren bij de garage waar je de auto in onderhoud hebt of ze iets aan kunnen bieden
inclusief montage.
alleen rekent die wel het volle pond voor het monteren omdat je de banden ergens anders koopt.
reken dus op een 15 a 20 euro per band voor montage en uitlijnen.
je kunt ook even informeren bij de garage waar je de auto in onderhoud hebt of ze iets aan kunnen bieden
inclusief montage.