Ervaringen Uniroyal Rainsport 2?

Discussie over banden en velgen
harry00

19 apr 2012, 19:39 0 x

Sinds een maand liggen er nieuwe zomerbanden onder de A2 (1.4 TDI). Deze keer gekozen voor Uniroyal Rainsport 2 in de maat 195/45 R16.
Ze liggen goed op droge en natte weg, maar wat een klereherrie! En naarmate ze er langer op zitten wordt het afrolgeluid ook steeds erger. Inmiddels zelfs zo erg dat je halfdoof uit de auto stapt omdat de hele auto al vanaf een kilometer of 60 per uur vrolijk mee gaat resoneren. En die (redelijk hoogfrequente) trillingen voel je ook door heel de auto heen. Dit kan niet goed zijn natuurlijk want het sloopt op den duur de hele auto.
Het is ietwat vergelijkbaar met kammende banden en komt volgens mij vanuit het profiel.
Om meteen de onvermijdelijke vragen voor te zijn: Ja, de draairichting is correct en ja, de banden staan op spanning.

Daarom dus de vraag: Wie heeft deze banden ook onder de A2 liggen en wat zijn de ervaringen?
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

19 apr 2012, 21:26 0 x

ik ken de bandjes niet, maar 45 is natuurlijk een laag bandje. Dan krijg je ook een hele stijve wang, en daar gaat het comfort niet van omhoog. Alle oneffenheden ga je voelen, en misschien worden afrolgeluiden en resonanties ook veel sterker doorgegeven. Het staat sportief, zo'n laag bandje, maar het heeft ook zo zijn nadelen.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

19 apr 2012, 22:02 0 x

Ik ken de voorgeschiedenis niet, maar er van uitgaande dat je niet de originele velgen eronder hebt zijn er mogelijk andere velgen ooit gemonteerd. Voor het de- en monteren van de banden zijn de velgen eraf geweest, de vraag is nu "zijn de centreerringen in de naaf (indien nodig bij deze velgen) wel geplaatst"?
Indien ze n.l. niet geplaatst zijn (en dat komt nogal eens voor) dan centreert men met de bouten de velg op de naaf en dat gaat nooit goed! Gevolg, lichte ovaliteit (hoogteslag) tijdens het ronddraaiën en hierdoor wordt ook veel geluid geproduceerd.

Je kunt die ovalitiet (hoogteslag) snel controleren door een wiel los van de grond te krikken en vervolgens deze rond draaiën en dan zelf in het verlengde van de auto naar de binnenzijde van de velg kijken (je kijkt dan n.l. precies op de velgrand).

Theo
Rens 79

19 apr 2012, 22:03 0 x

[quote="harry00"]Sinds een maand liggen er nieuwe zomerbanden onder de A2 (1.4 TDI). Deze keer gekozen voor Uniroyal Rainsport 2 in de maat 195/45 R16.
Ze liggen goed op droge en natte weg, maar wat een klereherrie! En naarmate ze er langer op zitten wordt het afrolgeluid ook steeds erger. Inmiddels zelfs zo erg dat je halfdoof uit de auto stapt omdat de hele auto al vanaf een kilometer of 60 per uur vrolijk mee gaat resoneren. En die (redelijk hoogfrequente) trillingen voel je ook door heel de auto heen. Dit kan niet goed zijn natuurlijk want het sloopt op den duur de hele auto.
Het is ietwat vergelijkbaar met kammende banden en komt volgens mij vanuit het profiel.
Om meteen de onvermijdelijke vragen voor te zijn: Ja, de draairichting is correct en ja, de banden staan op spanning.

Daarom dus de vraag: Wie heeft deze banden ook onder de A2 liggen en wat zijn de ervaringen?[/quote]

Heb geen ervaring met Uniroyal,maar had op mijn orginele 16" velgen eerst Conti's in de maat 185/50-16 en vanwege de herrie die deze banden produceerde,heb ik ze een week later omgeruild voor banden van het merk Michelin.(zie mijn onderschrift)
Kosten wel iets meer maar comfort(geluid) is wel wat waard,ik ben heel happy met deze banden.
harry00

20 apr 2012, 02:56 0 x

Hoogteslag is het zeker niet. De wielen passen standaard op de naafrand dus centreerringen zijn niet nodig. Het is ook een heel ander soort trilling dan hoogteslag, veel hoger in frequentie. En ik denk dat de profieluiteinden aan de buitenkanten van de band daar verantwoordelijk voor zijn. De laatste stukjes regenwaterafvoer lopen bijna haaks naar buiten en dan komt de redenatie van de stijve lage wang wel plausibel over.

Deze band heb ik niet gekozen om een paar euro te besparen, maar omdat het een goed presterende band op nat en op droog zou zijn. Maar het lijkt me niet de juiste band voor een A2. Misschien toch maar weer Continental ECO contact 3, die liepen mooi geruisloos. Of Toyo Proxes, had ik onder eerdere auto's heel goede ervaringen mee.
j.hoeben1

20 apr 2012, 09:26 0 x

Tja, daarom ben ik ook van mening dat men goed moet kijken en eens wat testverslagen leest voordat men nieuwe banden laat leggen. Ik heb al zolang als ik auto rijd steeds Michelin laten leggen als er nieuwe banden moesten komen op een keer na. Dat waren Sawwa's en nog nooit zo'n klote band gehad. Daarom Michelin of Continental want die lagen op mijn A2 toen ik hem kocht en is ook een prima band. Beide de wat duurdere merken maar dan heb je ook wat. Ik heb even naar de testverslagen gekeken van de Consumentenbond waar ik lid van ben en daar kwam de Rainsport 2 225/45 R17 (niet helemaal jouw maat) er niet zo goed uit wat betreft het geluid. Daar kreeg hij maar een 4,5 voor. Rijden op droge weg een 7,4 en natte weg een 6,4 (matig voor een band die de naam rainsport heeft) en slijtvastheid een 5,6. De top 3 waren in het testverslag de Continental, Pirelli en Michelin. De Michelin kwam wat betreft droge en natte weg van deze top 3 er het beste uit met een 8 en een 7. Wat betreft het geluid waren de Conti en Michelin de betere met een score van 6,4 en 6,3.

Sjors
Rinus

20 apr 2012, 12:42 0 x

Ik heb zelf ook hele goede ervaringen met Viking banden. Daar heb ik al verscheidene setjes van gehad onder mijn diverse auto's. Erg slijtvast en redelijk stil. Ik doe ergens tussen de 60 en 80.000 Km (ik ben geen wilde rijder en stoplichtstrepentrekker) met een setje banden. Waarschijnlijk ook door het redelijk traditionele vorm van het profiel. En mede vanwege het comfortelement, ga ik nooit voor een band met een wang die lager is dan 60.

Met Conti's en Fulda heb ik bijvoorbeeld weer de ervaring, dat ze op de achteras na een bepaalde slijtage (als ze rond de 3 mm gaan zitten) willen gaan cuppen. Dan krijg je zo'n "rommelend" geluid van achteren.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 apr 2012, 13:24 0 x

Hoi, Rinus, die 60 alleen zegt helemaal niets, het is een percentage van de breedte dus indien je lager zou gaan dan 60% van de breedte kan dit in sommige gevallen best dezelfde bandhoogte tot gevolg hebben mits je een veel bredere band kiest!

Voorbeeld:
Een band met de afmeting 175x60 heeft een wanghoogte van 105mm
Een band met een afmeting van 205x55 heeft een wanghoogte van 112,75mm

Probleem is wel dat bij de 2e band (205) in de regel een grotere velg genomen wordt (b.v. 16"of 17", hierdoor zal de totale omtrek natuurlijk ruim meer worden en is het geen goede combinatie ter vervanging.

Maar ik ben het wel met je mening eens om indien mogelijk een redelijk bandhoogte aan te houden en ook ik zal zeker niet gaan voor die z.g. "sportieve" maar wel heel oncomvortabele bandjes. Dat laat ik maar aan de "jongere" onder ons over, bij mij geeft niet meer het oog (uiterlijk) de doorslag maar het gevoel (comfort)

Theo
Rinus

20 apr 2012, 14:08 0 x

[quote="Thck"]Hoi, Rinus, die 60 alleen zegt helemaal niets, het is een percentage van de breedte dus indien je lager zou gaan dan 60% van de breedte kan dit in sommige gevallen best dezelfde bandhoogte tot gevolg hebben mits je een veel bredere band kiest!

Voorbeeld:
Een band met de afmeting 175x60 heeft een wanghoogte van 105mm
Een band met een afmeting van 205x55 heeft een wanghoogte van 112,75mm

Probleem is wel dat bij de 2e band (205) in de regel een grotere velg genomen wordt (b.v. 16"of 17", hierdoor zal de totale omtrek natuurlijk ruim meer worden en is het geen goede combinatie ter vervanging.

Maar ik ben het wel met je mening eens om indien mogelijk een redelijk bandhoogte aan te houden en ook ik zal zeker niet gaan voor die z.g. "sportieve" maar wel heel oncomvortabele bandjes. Dat laat ik maar aan de "jongere" onder ons over, bij mij geeft niet meer het oog (uiterlijk) de doorslag maar het gevoel (comfort)

Theo[/quote]

Theo, je hebt gelijk. Het is uiteraard de combinatie. En met je laatste stelling ben ik het ook helemaal eens. Ik heb wel eens in auto's gereden, die (mede) door die lage bandjes eigenlijk qua comfort helemaal niks meer waren. Het is zaak om een goede mix te vinden tussen comfiort en sportiviteit. Onder onze A2 zitten al sportveren gemonteerd, dus hij is al stugger (en ok wat lager) dan gebruikelijk, en dan zijn echt lage bandjes uit den boze als je wat comfort wil behouden.
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 apr 2012, 21:20 0 x

[quote="harry00"]Hoogteslag is het zeker niet. De wielen passen standaard op de naafrand dus centreerringen zijn niet nodig. Het is ook een heel ander soort trilling dan hoogteslag, veel hoger in frequentie. En ik denk dat de profieluiteinden aan de buitenkanten van de band daar verantwoordelijk voor zijn. De laatste stukjes regenwaterafvoer lopen bijna haaks naar buiten en dan komt de redenatie van de stijve lage wang wel plausibel over.

Deze band heb ik niet gekozen om een paar euro te besparen, maar omdat het een goed presterende band op nat en op droog zou zijn. Maar het lijkt me niet de juiste band voor een A2. Misschien toch maar weer Continental ECO contact 3, die liepen mooi geruisloos. Of Toyo Proxes, had ik onder eerdere auto's heel goede ervaringen mee.[/quote]

Ik heb zelf geen ervaring met Uniroyal, heb bij mijn A2 Michelin winter- en Continental zomerbanden.
Als de banden resonanties in het interieur veroorzaken, zou ik ermee teruggaan naar de leverancier. Je kunt (in beperkte mate) met de bandenspanning varieren, om te kijken of dit invloer heeft op het geluid/resonantie.
De A2 is bij mij met de banden die ik nu heb 185/50/16 Continental Premium contact al stug, ik zou persoonlijk niet breder/lager gaan.
Als ik eerlijk voor mezelf ben vind ik de Audi comfortabeler rijden op de 155/65/15 inch winterbanden, al lijken het net fietsbandjes op de auto ... ;)
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie