de juiste banden

Discussie over banden en velgen
floris schouten
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jul 2012, 13:43 0 x

goedemorgen

ik bregrijp dat er vast al vele vragen zijn gesteld over de banden en velgen.
maar denk dat ik snel;ler antwoord heb op n vraag door hem te stellen dan het forum te doorzoeken ;)

dus alvast bedankt :)

ik krijg soon mn a2tje, en daar wil ik uiteindelijk 16inch wielen op hebben.
maar ik ben beniewd welke banden ik het beste kane nemen, om niet alleen een leuk uiterlijk te krijgen met de 16inch wielen, maar dat het ook nog lekker en comfortable blijft rijden...

zo ver ik weet krijg je bij de meeste shops etc op 16inch wielen de banden maat 205/45/16 maar is dit ook de beste keus....? hoe dik is mn band in vergelijking met een 15 inch of 17inch band
hoe dikker de band hoe lekkerder het rijd, maar het moet uiteraard wel op de juiste manier onder de auto passen ;)

thx
Rens 79

20 jul 2012, 14:56 0 x

[quote="floris schouten"]goedemorgen

ik bregrijp dat er vast al vele vragen zijn gesteld over de banden en velgen.
maar denk dat ik snel;ler antwoord heb op n vraag door hem te stellen dan het forum te doorzoeken ;)

dus alvast bedankt :)

ik krijg soon mn a2tje, en daar wil ik uiteindelijk 16inch wielen op hebben.
maar ik ben beniewd welke banden ik het beste kane nemen, om niet alleen een leuk uiterlijk te krijgen met de 16inch wielen, maar dat het ook nog lekker en comfortable blijft rijden...

zo ver ik weet krijg je bij de meeste shops etc op 16inch wielen de banden maat 205/45/16 maar is dit ook de beste keus....? hoe dik is mn band in vergelijking met een 15 inch of 17inch band
hoe dikker de band hoe lekkerder het rijd, maar het moet uiteraard wel op de juiste manier onder de auto passen ;)

thx[/quote]
Welke banden je moet nemen kan ik niet zeggen,heb er zelf Michelin's onder liggen en bevallen prima maar zijn niet de goedkoopste.
Hoe dik de banden zijn heeft niets met de 16 of 17" te maken van de wiel diameter.
Dit heeft te maken met de breedte /hoogte verhoudeing van de band
Ik heb bijvoorbeeld 195/45 dus is de hoogte 45% van 195.
Comfortabeler is dan te kiezen voor 195/50 maar ik weet niet of dit problemen gaat geven in de wielkasten (abs leiding) of bij max belading en inveren
zoop

20 jul 2012, 15:04 0 x

Ik heb zelf 185/50 om mijn 16" velgen, maar zit er eigenlijk over te denken om op 15" over te stappen i.v.m. comfort. De maat is iniedergeval geen probleem.
Rens 79

20 jul 2012, 15:23 0 x

[quote="zoop"]Ik heb zelf 185/50 om mijn 16" velgen, maar zit er eigenlijk over te denken om op 15" over te stappen i.v.m. comfort. De maat is iniedergeval geen probleem.[/quote]
Toen ik deze velgen 16' gekocht had,ben ik in eerste instantie ook voor 185/50 gegaan,maar omdat deze banden zo'n herrie maakte(conti) ben ik over gestapt naar Michelin)
Drenthe

20 jul 2012, 19:40 0 x

Maat 205 icm een 1.2 lijkt mij ideaal! ;) Eerlijk gezegd vindt ik 175 (ook optisch) zat voor een A2, uiteraard is dit persoonlijk.

Groet
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jul 2012, 20:06 0 x

Hierbij een bandenvergelijking site. http://www.johandevries.nl/bandenmaten
Kun je de originele maatvoering invoeren (175-60-15) en vervolgens de beoogde maatvoering doorberekenen. Je ziet dan het onderling omtrekverschil en wat dit doet op de werkelijke snelheid.

Mijn persoonlijk mening is dat er toch vaak bij het plaatsen van een andere bandmaat (meestal met een grotere omtrek velgen) teveel gekeken wordt naar het z.g. "optisch effect" ervan maar dat het "technisch aspect" (en m.n. de nadelen ervan) onderbelicht blijven (vaak zelf in het geheel niet aan de orde komen bij de afweging welek te nemen)!

En dan heb ik het nog niet eens over het inleveren van comfort voor een stukje optische verfraaiing wat jezelf niet eens ziet op het moment dat je aan het rijden bent!

Mijn mening is dat alles boven de 200mm qua breedte voor een A2 teveel is. Deze mening is niet gebaseerd op het optisch effect (want ook ik vin het echt wel mooi) maar op technische- en comfort aspecten (maar ik realiseer mij ook dat vele anderen hier zeker een andere mening over hebben en dat mag natuurlijk).

Theo
Rens 79

20 jul 2012, 21:02 0 x

Heel tactisch verwoord allemaal hoor Theo,
citaat:
En dan heb ik het nog niet eens over het inleveren van comfort voor een stukje optische verfraaiing wat jezelf niet eens ziet op het moment dat je aan het rijden bent!

Mijn mening is dat alles boven de 200mm qua breedte voor een A2 teveel is.

Mijn banden kunnen dus nog net volgens jou,en optische verfraaing daar heb je natuurlijk helemaal gelijk in,maar dit geldt ook voor de kleur, jij hebt een mooie kleur alleen als je erin zit zie je hier niets van. :lol:
Ik heb meer naar de looks gekeken dan naar het comfort (welk comfort) een snoek (citroen) heeft pas comfort.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

20 jul 2012, 22:27 0 x

Rens, het lijkt mij beter dat je nu maar met vakantie gaat :mrgreen:

Theo
Rens 79

20 jul 2012, 22:48 0 x

Theo je hebt weer gelijk.
Ga zo een eindje kachelen,heerlijk kijk er al naar uit.
Doeiii
zoop

21 jul 2012, 00:18 0 x

[quote="Rens 79"][quote="zoop"]Ik heb zelf 185/50 om mijn 16" velgen, maar zit er eigenlijk over te denken om op 15" over te stappen i.v.m. comfort. De maat is iniedergeval geen probleem.[/quote]
Toen ik deze velgen 16' gekocht had,ben ik in eerste instantie ook voor 185/50 gegaan,maar omdat deze banden zo'n herrie maakte(conti) ben ik over gestapt naar Michelin)[/quote]
Heb je advies opgevolgd. Ik reed in mijn vorige auto ook op Michelin.

Heb ze zojuist bij http://www.reifenchampion.de besteld, gratis verzending naar nederland! Nu nog iemand rond Zwijndrecht die ze er omzet :)
Plaats reactie