Laatst een nieuw bandje gekocht omdat er 1 scheef afgesleten was. Ik kwam er eigenlijk pas achter omdat ik een zoemend geluid hoorde. Volgens de garage kwam het door de scheve band. De 2 achterste naar voren en de nieuwe achter. Het geluid veranderde wel maar is niet verdwenen. Het had er dus we mee te maken. Natuurlijk gelijk uit laten lijnen maar er is nog steeds een zoemend geluid.
Mijn concrete vraag is nu: Is het bij iemand bekend dat de banden herrie kunnen gaan maken op een bepaald moment en hoe kom ik erachter welke band/ banden het is/zijn zonder alle banden te wisselen. Betreft gewoon de bridgestone B381 voor de originele velgjes van de 1.2tdi. Profiel is nog ca 5 mm voor en 1x 4 mm achter en 1 nieuwe dus. Ben benieuwd of iemand dit bekend voor komt.
nieuw bandje vervolg
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Het kan ook zijn, dat je met gezoem het geluid bedoelt, dat een band maakt, die aan het "cuppen" is.
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd. (tekst geleend van het internet).
Het 'cuppen' - ook wel zaagtandslijtage genoemd - ontstaat soms aan de randen van het loopvlak van de banden op de niet aangedreven as, vooral als die wielen op te veel toespoor en/of een te grote negatieve wielvlucht zijn afgesteld. U kunt het voelen als u met de hand over de rand van de band strijkt, tegen de normale draairichting in. De rubber blokjes van het gegroefde loopvlak zijn onregelmatig afgesleten. Door het gewicht van de wagen worden ze samengedrukt en zetten naar één kant uit zodra ze daar het contact met de weg weer verliezen. Ze veren als het ware terug in hun oorspronkelijke vorm, maar schuiven daarbij ook net iets over het wegdek. Op den duur zorgt zaagtandslijtage voor een zoemend bijgeluid. Verwissel dus de niet aangedreven wielen met de andere twee en wel kruislings. Door de draairichting om te keren wordt ook het slijtagepatroon omgekeerd. (tekst geleend van het internet).
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Helemaal met de laatste spreker eens v.w.b. het omkeren van banden (draairichting dus niet wijzigen).
Nog los van het feit dat er tegenwoordig vaak een draairichting door de fabrikant op de band wordt aangegeven en je je daar aan moet houden (dit heeft te maken met de constructie van de band) is het bij banden zo dat de koordlagen zich na verloop van tijd gaan zetten, indien je dan de draairichting gaat wijzigen kan dit inderdaad leiden tot draadbreuk met alle nare gevolgen van dien! Ook zou het maar zo kunnen dat ze dan overmatig geluid gaan produceren.
Niet doen dus!!!
Theo
Nog los van het feit dat er tegenwoordig vaak een draairichting door de fabrikant op de band wordt aangegeven en je je daar aan moet houden (dit heeft te maken met de constructie van de band) is het bij banden zo dat de koordlagen zich na verloop van tijd gaan zetten, indien je dan de draairichting gaat wijzigen kan dit inderdaad leiden tot draadbreuk met alle nare gevolgen van dien! Ook zou het maar zo kunnen dat ze dan overmatig geluid gaan produceren.
Niet doen dus!!!
Theo
Wiellager zou ook nog kunnen. Het is in ieder geval snelheid afhankelijk en niet toerental afhankelijk. Maar ik ga met de banden beginnen. De band voelt iid iets anders als ik mijn hand de ene of de andere kant op beweeg. Het is niet veel maar toch. Ik zal toch proberen de banden te wisselen van links naar rechts alleen om te kijken of het veranderd. Misschien is een andere spanning ook nog een idee. Ik geef weer een update als ik wat geprobeerd heb. Bedankt weer!
Vandaag de bandenspanning verlaagd en de banden van kant gewisseld. Helaas geen resultaat. De zoem blijft. Binnenkort weer terug omwisselen zodat ze weer de oorspronkelijke uitdraaien. Ik zal maar naar de garage gaan. Kunnen ze daar eens luisteren. Misschien toch een wiellager. Blijven we lekker bezig.....
- Thck
- Motortype: (nog) geen Audi A2
Om te proberen vast te stellen of het een mogelijk een wiellager is kun je het volgende doen:
Zoek eerst een wat rustige iets bredere weg op waar je die snelhied kunt maken waarbij het zoemen zich voordoet.
De truc is nu om de druk van het eventueel defect lager wat te verlichten zodat het geluid even weg is of afneemt. Dit doe je door b.v. eerst sterk naar links te sturen, hierdoor komt de volledige druk even op het linker voorwiel te liggen en wordt het rechterwiel ontlast en zal indien er sprake is van een defect lager het geluid daar hoorbaar afnemen!
Ditzelfde ook uitproberen maar dan door sterk naar rechts te sturen.
Vaak geeft het opkrikken en draaiën aan het wiel geen uitsluitsel omdat er op dat moment bijna geen druk op het lager staat. Men moet dan b.v. beschikken over een rollenbank.
Theo
Zoek eerst een wat rustige iets bredere weg op waar je die snelhied kunt maken waarbij het zoemen zich voordoet.
De truc is nu om de druk van het eventueel defect lager wat te verlichten zodat het geluid even weg is of afneemt. Dit doe je door b.v. eerst sterk naar links te sturen, hierdoor komt de volledige druk even op het linker voorwiel te liggen en wordt het rechterwiel ontlast en zal indien er sprake is van een defect lager het geluid daar hoorbaar afnemen!
Ditzelfde ook uitproberen maar dan door sterk naar rechts te sturen.
Vaak geeft het opkrikken en draaiën aan het wiel geen uitsluitsel omdat er op dat moment bijna geen druk op het lager staat. Men moet dan b.v. beschikken over een rollenbank.
Theo
Nou, daar zijn we dan weer. Ik dacht ik rij een tijdje door om te kijken of het geluid erger word. En dat is gelukt. Was echt geen gehoor op enig moment. Uiteindelijk is het toch een wiellager gebleken. links achter om precies te zijn. De banden hadden ook een een vreemd slijtage patroon waardoor ik op het verkeerde been gezet was. Bovendien was het geluid ook anders geworden nadat ik een band had vernieuwd. Ook vreemd natuurlijk. Even voor de weet, ik had inmiddels mijn wielen ook laten uitlijnen maar de (keten)garage waar ik het heb laten doen stelt niet de stand van het wiel af (camber) maar alleen de sporing?? Het wiel stond er dus nog steeds zo scheef onder als voorheen maar alles klopte wel volgens de monteur...... de sporingcijfers waren immers groen........maar goed dat de volgende garage het wel zag zodat dit bandje verder recht af zal slijten.
Bedankt weer,
Bart
Bedankt weer,
Bart