Momentsleutel nodig bij velgen wisselen?
- Marc
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Misschien een erg eenvoudige vraag, maar ik wil graag zelf mijn winterbanden erop zetten. Ze zitten al op de stalen velgen. Heb je dan bij het vastdraaien een bepaalde hoeveelheid kracht nodig? Zou je dit met een moment sleutel moeten doen? Of is dit een kwestie van gezond verstand en 'fingerspitzen' gevoel? 

A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
- Marc
Hhmmm. Ik zit geloof ik in de verkeerde rubriek... :? Sorry! Ik zie niet zo 123 hoe ik dit kan wijzigen...
A2 Kristallblau; 1.4 benzine; 16" Style velgen; Open Sky System (werkt!); Concert 2 Radio/CD...
- rolf
Bij de 1 is vast een kwartslag voor het breken, bij de ander weer niet.
Het ligt er ook aan waarmee je het vastzet, met een kruissleutel draai je het al snel een stuk vaster dan met het boordgereedschap.
Het is uiteraard beter om een momentsleutel gebruiken, zeker bij lichtmetaal, die kan je makkelijk door te hard aandraaien beschadigen.
Het ligt er ook aan waarmee je het vastzet, met een kruissleutel draai je het al snel een stuk vaster dan met het boordgereedschap.
Het is uiteraard beter om een momentsleutel gebruiken, zeker bij lichtmetaal, die kan je makkelijk door te hard aandraaien beschadigen.
Met een momentsleutel weet je dat ze alle 4 precies goed vast zitten, met een kruissleutel (of wat voor sleutel dan ook) weet je het gewoon niet zeker.
En als er iets is waarvan je zeker wil weten dat het goed vast zit dan zijn het wel je wielen :mrgreen:
Investering van een paar tientjes en je hebt die zekerheid. Heb je er na, zeg, 3x wielenwisselen alweer uit (mijn toko rekent 20,- voor een wielenwissel).
En als er iets is waarvan je zeker wil weten dat het goed vast zit dan zijn het wel je wielen :mrgreen:
Investering van een paar tientjes en je hebt die zekerheid. Heb je er na, zeg, 3x wielenwisselen alweer uit (mijn toko rekent 20,- voor een wielenwissel).
Met een niet geijkte momentsleutel van een paar 10-tjes weet je niet meer dan dat je wielen ongeveer goed vast zitten.
Voor een echte momentsleutel ben je een paar 100 Euro verder en dan moet je hem ook nog regelmatig laten controleren.
Overigens doet de bandenboer het niet beter hoor, die heeft net zo'n 'ongeveer'-momentsleutel. En ik ben het met Sjors eens, beetje gevoel voor het geheel hebben is net zo goed! Als je niet doordraait....
Groet, Marc
Voor een echte momentsleutel ben je een paar 100 Euro verder en dan moet je hem ook nog regelmatig laten controleren.
Overigens doet de bandenboer het niet beter hoor, die heeft net zo'n 'ongeveer'-momentsleutel. En ik ben het met Sjors eens, beetje gevoel voor het geheel hebben is net zo goed! Als je niet doordraait....
Groet, Marc
[quote="MN-NL"]Met een niet geijkte momentsleutel van een paar 10-tjes weet je niet meer dan dat je wielen ongeveer goed vast zitten.
[/quote]
Daar heb je wel gelijk in ja 8-)
[/quote]
Daar heb je wel gelijk in ja 8-)
[quote="MN-NL"]Met een niet geijkte momentsleutel van een paar 10-tjes weet je niet meer dan dat je wielen ongeveer goed vast zitten.
Groet, Marc[/quote]
Daarom niet moeilijk doen. Doe wel na een paar daagjes rijden even controleren en vast is vast!
Zo doe ik het al sinds een jaar of 5 sinds ik winterbanden heb en tot nu toe zonder problemen
Groet,
Sjors
Groet, Marc[/quote]
Daarom niet moeilijk doen. Doe wel na een paar daagjes rijden even controleren en vast is vast!
Zo doe ik het al sinds een jaar of 5 sinds ik winterbanden heb en tot nu toe zonder problemen

Groet,
Sjors
Ik doe het altijd met een momentsleutel
Er komen te veel mensen bij ons op de zaak die de wielen niet vast hebben zitten
En voor metalen velgen heb je een ander moment dan bij alu velgen
Dus ik zeg ja met moment sleutel
Ps een bande boer gebruikt een luchtsleutel die is afgesteld
Er komen te veel mensen bij ons op de zaak die de wielen niet vast hebben zitten
En voor metalen velgen heb je een ander moment dan bij alu velgen
Dus ik zeg ja met moment sleutel
Ps een bande boer gebruikt een luchtsleutel die is afgesteld