4 Seizoenenbanden op de A2

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2013, 13:45 0 x

[quote="Audi-gekkie"]Mijn ouders rijden al jaren op 4-seizoenen banden en zijn heel tevreden.
Zeker als je niet veel kilometers rijdt of in de winter bijna niet op pad gaan is dit een uitstekend alternatief.

Bedenk goed dat alle veiligheidsmaatregelen die je neemt de bestuurder uitmaakt of je veilig thuis komt.[/quote]

Daar heb je inderdaad gelijk in, het is de ....... (vul maar een diersoort in) achter het stuur die de trappelende paarden onder de kap in bedwang moet houden. Weet je toevallig welk merk/type?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2013, 13:52 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="Audi-gekkie"]Mijn ouders rijden al jaren op 4-seizoenen banden en zijn heel tevreden.
Zeker als je niet veel kilometers rijdt of in de winter bijna niet op pad gaan is dit een uitstekend alternatief.

Bedenk goed dat alle veiligheidsmaatregelen die je neemt de bestuurder uitmaakt of je veilig thuis komt.[/quote]

Daar heb je inderdaad gelijk in, het is de ....... (vul maar een diersoort in) achter het stuur die de trappelende paarden onder de kap in bedwang moet houden. Weet je toevallig welk merk/type?[/quote]

Vredestein Quatrac 3
Gebruikersavatar
duitse degelijkheid
Berichten: 202
Lid geworden op: 06 aug 2011, 12:53

19 jan 2013, 13:53 0 x

Rij op zomerbandjes, smalle bandjes , maar meer dan genoeg grip bij nat/droog/sneeuw/vorst .
Anticiperen daar draait het om....er kan natuurlijk ook iets buiten jouw schuld om gebeuren , maar ja that,s life !
Daar heb je dan inderdaad geen GRIP ! op....
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2013, 14:00 0 x

[quote="duitse degelijkheid"]Rij op zomerbandjes, smalle bandjes , maar meer dan genoeg grip bij nat/droog/sneeuw/vorst .
Anticiperen daar draait het om....er kan natuurlijk ook iets buiten jouw schuld om gebeuren , maar ja that,s life !
Daar heb je dan inderdaad geen GRIP ! op....[/quote]

Het anticiperen zit een 3L rijder natuurlijk in de genen, het zuinige rijden moet ergens vandaan komen, toch ... ;)

Heb je ervaring met winter/4 seizoenenbanden met je vorige auto's?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
j.hoeben1
Berichten: 722
Lid geworden op: 04 jun 2009, 17:04

19 jan 2013, 15:56 0 x

4 seizoensbanden is voor alle jaargetijde voldoende, maar niets meer. Maar waar gaat het om!! Dat is, bij ieder jaargetijde zo optimaal en zo veilig als mogelijk met onze karretje rond tuffen. In het algemeen rijden onze forumleden jaren met hun wagen! Als je een goede merkband koopt kun je zeg maar 50.000km veilig rond tuffen met een stel. Als men 15 tot 20000km per jaar rijd en men een jaar of 7 een auto houd (zoals ik) heb je 2 stellen banden versleten! Ik rijd een half jaar op zomerbanden een half jaar op de wintersloffen! Wat heb je dan verreden :roll: :roll: :roll:. In geld net zo veel als dat je alleen op zomerbanden rond tuft. In mijn ogen ben je een oen en kortzichtig als je dit niet doet! Het rijd gewoon stukken veiliger je merkt het zelf ook heel goed tijdens het rijden! Ik heb een zwager die meent dat hij alleen op zomerbanden rond kan rijden omdat hij dat al 40 jaren doet, maar moet wel ieder jaar naar de andere kant van de wereld op vakantie. Dat is zijn gedachte en trouwens ieders zijn eigen keuze totdat zo iemand onder winterse omstandigheden tegen mijn automobiel aan knalt :evil: :evil: op zomerbanden. Dus als je het niet doet voor je eigen en jouw dierbaren, doe het dan voor de autorijders die wel willen autorijden op zo'n veilig als mogelijke manier! Het kost je niets meer ;)

Daarom vind ik dat het tijd wordt dat dit net als in Duitsland verplicht wordt! En je weet daar wordt het met testen precies uitgdoktert!

Het enigste nadeel wat ik vind is de opslag, zeker zoals bij ons, waar we 3 auto's hebben en die rijden alle drie s'winters op winterbanden!

Groet,
Sjors ;)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

19 jan 2013, 17:27 0 x

knip en plak ...

@Sjors, ik heb niet de bedoeling om met dit topic een winter/zomerbanden-discussie op gang te brengen met ongelovigen/gelovigen en alles wat er bij komt. Die discussie is al vaak genoeg in andere topics/forums en de
uitslag is bij voorbaat bekend.

Ik neem aan dat er bij de All-season banden de ontwikkeling ook niet stil hebben gestaan en ben dus benieuwd naar
eventuele ervaringen van de forummers met dit type band.

Dus Sjors, heb je ervaringen (vanuit het verleden) met 4 seizoenenbanden onder de auto?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Gompie
Berichten: 389
Lid geworden op: 14 mar 2010, 19:47

20 jan 2013, 15:37 0 x

Ik heb wel ervaring met 4 seizoens banden (Hankook Optimo4s).
Omdat ik op de fiets naar t werk ga rijd ik niet heel veel per jaar en
besloot tot deze optie en ben er erg tevreden over, in alle weersoorten.
Misschien dat ik morgen nog weer in de sneeuw kan testen als het hier ook gesneeuwd heeft. :P
Enige minpuntje is dat bij bepaalde snelheden er wat bandenlawaai optreedt, maar daar
staat tegenover dat ze veel en veel beter rijden (wegligging) en meer comfort bieden dan de Conti Eco's die er
standaard onder zitten. Met andere banden heb ik onder de A2 geen ervaring, maar als ik veel km's
zou maken zou ik ook een dubbele set nemen denk ik. Je mag met die Optimo's 4s ook 's winters in
Duitsland de weg op en ze waren daar paar jaar geleden Testsieger in eigen categorie.
Kostten toen iets van €85 incl. montage als ik me goed herinner.
Heb verder geen "banden" met Hankook! :mrgreen:
Gompie
Gebruikersavatar
Drenthe
Berichten: 312
Lid geworden op: 20 mei 2012, 18:11

20 jan 2013, 18:04 0 x

In mijn opinie zijn de enige voordelen van deze banden gemak en ruimtebesparing.
Banden zijn én blijven een compromis, dat zal in de nabije toekomst ook zo blijven.
Wat er al eerder geschreven is, de 4 seizoenenbanden blinken nergens in uit.
Nadelen (t.o.v. setje zomer en winter) zijn mindere zomer én winter eigenschappen, hoger verbruik en meer bandengeluid in de zomer. Dat zijn ook de redenen dat ik nooit zo'n setje zal aanschaffen. Dat er hele lichte droogtescheurtjes in de band komen vind ik geen probleem, het enige dat ik in de gaten houdt is de productiedatum en de algehele staat.

Groet
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2013, 18:43 0 x

@gompie, bedankt voor het delen van je ervaringen en misschien kun je de banden morgen nog even sneeuw
laten ruiken.

@Drenthe, ik blijk toch ongewild een winter/zomerbanden-discussie op gang te brengen met ongelovigen/gelovigen en alles wat er bij komt.

Ik wil het graag alleen over ervaringen met de All Season banden hebben.

Misschien beter om hierover een apart topic te openen ...

edit: http://www.audi-a2.nl/winterbanden-op-d ... t2216.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

26 jan 2013, 11:21 0 x

[quote="Gompie"]Ik heb wel ervaring met 4 seizoens banden (Hankook Optimo4s).
Omdat ik op de fiets naar t werk ga rijd ik niet heel veel per jaar en
besloot tot deze optie en ben er erg tevreden over, in alle weersoorten.
Misschien dat ik morgen nog weer in de sneeuw kan testen als het hier ook gesneeuwd heeft. :P
Enige minpuntje is dat bij bepaalde snelheden er wat bandenlawaai optreedt, maar daar
staat tegenover dat ze veel en veel beter rijden (wegligging) en meer comfort bieden dan de Conti Eco's die er
standaard onder zitten. Met andere banden heb ik onder de A2 geen ervaring, maar als ik veel km's
zou maken zou ik ook een dubbele set nemen denk ik. Je mag met die Optimo's 4s ook 's winters in
Duitsland de weg op en ze waren daar paar jaar geleden Testsieger in eigen categorie.
Kostten toen iets van €85 incl. montage als ik me goed herinner.
Heb verder geen "banden" met Hankook! :mrgreen:
Gompie[/quote]

@Gompie, heb je ze nog kunnen testen in het hoge noorden?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Plaats reactie