4 Seizoenenbanden op de A2

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 18:26 0 x

Wie van de forummers heeft ervaringen met 4 seizoenen banden op de A2 (of eventueel een andere auto)?

Ik stel de vraag omdat ik zo weinig km's maak (ca. 10000 per jaar), dat 2 setjes banden wel heel erg lang
meegaan (lees eerder verdrogen dan verslijten).
Ik heb met de zomerbanden op mijn vorige auto ca. 8 jaar en 70000 km gedaan en aan het eind begonnen de
droogtescheurtjes op te komen ...

Ik heb nu wel zomer- en winterbanden op mijn A2, maar zit te overwegen als deze versleten zijn voor 4 seizoenenbanden te vervangen.
Ben ik ook van het halfjaarlijkse wielen wisselen af ...

edit: voor meningen over zomer/winterbanden: http://www.audi-a2.nl/winterbanden-op-d ... t2216.html
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
joris1980
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
Locatie: Gouda
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 jan 2013, 18:55 0 x

Nou ga ik commentaar krijgen :? .... Sinds ik de A2 (nu zo'n 3 jaar & 100.000km) heb rijd ik op 4 seizoensbanden.
Eerst Dunlop, nu conti's. Weet zo uit mn hoofd niet welk type, maar op originele 15inch velgen, 175-60.
Zal in de toekomst denk ik michelin worden, conti's zijn wat stug :(

Ik heb nog nooit op winterbanden gereden, niet nodig gevonden.
(lees; het geld er niet voor over, vind de hele marketing rond winterbanden wat overdreven)
Zorg er voor dat mn banden goed zijn qua profiel & druk.
Verder heeft de A2 het voordeel dat de banden smal zijn & dus goeie druk per cm2 hebben.

Vriendelijke groet, Joris1980
Gebruikersavatar
Rinus
Berichten: 1661
Lid geworden op: 20 feb 2012, 10:56
Locatie: Alblasserdam
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 19:52 0 x

Nee, hoor, geen commentaar. Ik kan me heel goed voorstellen, dat je in een land met het klimaat van Nederland op 4 seizoenenbanden rijdt. Behalve dan de afgelopen dagen, is de winter in Nederland niet echt extreem. Met 4 seizoenenbanden heb je in principe een soort van compromis, dat denk ik, in Nederland heel goed kan voldoen..
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 20:05 1 x

Winterbanden discussie komt elk jaar weer voorbij..............en niet alleen hier.

Er gaan veel verhalen de ronde, onder de 7 gr.C regel bijvoorbeeld...........
Niet helemaal waar, zomerbanden remmen beter tot 0 op een droog wegdek, maar ja, waneer heb je dat?

Het ergste argument die ik wel eens hoor is dat ze al hun leven lang zonder doen.

Dan kan best wezen, maar we rijden ook niet meer rond in een T-Ford.
Alsmede de verkeers intensiteit en snelheid ligt vele malen hoger, als we nu met z'n allen in T-Fordjes gaan rijden met de zelfde verkeers intensiteit gaat het helemaal fout.
Ik zal proberen uit te leggen dat het geen marketing verhaal betreft.

Techniek van banden is de laatste 20-25 jaar als een raket omhoog geschoten, met name de winter banden hebben een enorme sprong voorwaarts gemaakt.
Het verschil tussen wb en zb was vroeger niet zo groot zoals het nu is, niet door nieuwe ribbeltjes maar echt door voortschreidende technologie en toegepaste materialen.
De winterband van nu is zeker vele malen beter dan 10 jaar terug, net zoals de zomerband.
Meer en meer is het ontwerp van deze banden toegespitst op het seizoen.
Met andere woorden: Zomerbanden doen het beroerd in winterse omstandigheden en andersom.
All season is het allebij net niet...............
Laagje sneeuw, ijs, hagel en het rijden wordt een kansspel.
Ja, wanneer sneeuwt het nu in NL???? Dat kan niemand voorspellen. Nu toch ook?
Het vervelende van zomerbanden in winterse meuk is dat, al heb je een hagenieuwe zomerband, het profiel vol loopt en je grip naar 0 gereduceerd wordt.
Je kan niet meer remmen, sturen of een flauw helingtje nemen waarvan het laatste het beste is, kan je ook geen deuken oplopen.
Winterbanden hebben profiel die voorzien zijn van lammellen, door de vervorming van de band wordt de winterse meuk bij het loskomen van de ondergrond uit het profiel gedrukt waardoor deze weer leeg is voor de volgende hap.
Dat betekend dat je weer grip hebt, band kan weer bijten in al het lekkers dat voor hem ligt.

Waar het op neerkomt is: Ben je voorbereid of niet.
Neem je bewust het risico je auto, een andere auto, die fietser of voetganger in elkaar te frommelen door het besparen van 500 euries, dat is bijna net zo veel als de meeste als eigen risico hebben op hun auto verzekering, mischien een moluculaire versmelting met ongewenste voorwerpen had kunnen voorkomen als je ze wel had gehad.
Dat moet je je eigen afvragen, vooral als je je auto elke dag nodig hebt.
Kun je je auto laten staan met wit weer of kans op wit weer dan is het overwegen waard om het niet te doen.
En je zomerbanden slijten niet als je op je wb rijdt en andersom.

In NL is er nog steeds een grote groep ongelovigen, komt puur doordat ze het nog nooit ervaren hebben. (vroeger.....)
Ook toen ik nog in NL woonde had ik in de winter winterbanden, het is het zoveel meer waard als je terecht komt in winterse neerslag of verijsde wegen.
Ja ook met ijs ben je vele malen beter af, dan heb je nog steeds grip.
Niet zoals op asfalt, maar nog altijd meer als op een zomerband, die heeft 0 grip op ijs.
IJs is niet zo glad als je denkt, door de toegepaste rubber, silica en profielen heb je toch nog zoveel grip dat je bij aangepaste snelheden nog steeds kunt sturen en remmen.

Hier een aardig info filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=e1i9AJyMOEk

En lekker rijden op ijs: http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Zie je de verschillen tussen een studded band, frictie band en een normale winterband.

Zelf rijdt ik al 3 jaar met de Nokian Hakkapeliitta R, dit is een frictie winterband zonder studs.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat die dingen zoveel grip genereren, zou bijna zeggen: Kom het eens proberen!

Het verhaal dat smallere banden betere grip hebben in sneeuw omdat ze er meer in weg zakken: Broodje Aap.
Ze zakken er niet in weg, en je hebt ook niet meer kg per cm2.
Het contact oppervlak van een brede band en een smalle band op dezelfde auto met een zelfde buitendiameter is nagenoeg gelijk.
Klinkt gek, maar smalle banden hebben een lagere bandenspanning en zijn daardoor soepeler, het contact oppervlak is nagenoeg vierkant.
Neem je een brede band, deze zit op een grotere velg en is dus minder hoog waardoor stugger.
Ook heeft de brede band een hogere bandenspanning.
Het gevolg is een ander contact oppervlak, smal en breed, maar het oppervlak is nagenoeg hetzelfde!

Goed, genoeg discussie voer! :mrgreen:
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 21:36 0 x

@Joris1980,@rinus bedankt voor jullie inbreng.

@Rolf, ik heb niet de bedoeling om met dit topic een winter/zomerbanden-discussie op gang te brengen met ongelovigen/gelovigen en alles wat er bij komt. Die discussie is al vaak genoeg in andere topics/forums en de
uitslag is bij voorbaat bekend.

Ik neem aan dat er bij de All-season banden de ontwikkeling ook niet stil hebben gestaan en ben dus benieuwd naar
eventuele ervaringen van de forummers met dit type band.

Dus Rolf, heb je ervaringen (vanuit het verleden) met 4 seizoenenbanden onder de auto?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 22:00 0 x

Nee, die zal ik ook niet krijgen.

Als zomerband zal een 4zb bij normaal gebruik prima voldoen, in echte winterse omstandigheden schiet de 4zb denk ik toch echt te kort.
Dan ontbreken er teveel eigenschappen die het tot een goed presterende winterband maken, maw het blijft een beetje surrogaat.

Sorry als ik je topic teveel vervuild heb, werden wat dingen geroepen die niet helemaal kloppen.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 23:00 0 x

[quote="rolf"]Nee, die zal ik ook niet krijgen.

Als zomerband zal een 4zb bij normaal gebruik prima voldoen, in echte winterse omstandigheden schiet de 4zb denk ik toch echt te kort.
Dan ontbreken er teveel eigenschappen die het tot een goed presterende winterband maken, maw het blijft een beetje surrogaat.

Sorry als ik je topic teveel vervuild heb, werden wat dingen geroepen die niet helemaal kloppen.[/quote]

@Rolf, opmerkingen zijn op zich niet het probleem, dat houdt iedereen scherp, maar ik wil geen andere forummers afschrikken om hun ervaringen te posten over 4 seizoenen banden.

Over dat breed/smal verhaal kun je wellicht een nieuw topic openen, naar mijn idee zitten
er meer kanten aan behalve de bandenspanning ...

Nu weer ontopic: wat zijn de ervaringen met 4-seizoenenbanden op de A2?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
joris1980
Berichten: 458
Lid geworden op: 26 sep 2009, 23:10
Locatie: Gouda
Motortype: AMF (1.4 TDI 75pk)

18 jan 2013, 23:37 0 x

@Rolf; bedankt voor je uitgebreide reactie! Dit is waar t forum voor is toch, feedback & info geven/delen :D

Ik snap heel goed de voorstanders van winterbanden (ga voor volgende winter zeker op zoek naar n 2e set velgen & winterbanden, vooral ook geld apart voor zetten), denk dat ik ook anders zal denken na ervaring ermee.

Maar heb tot nu toe nooit problemen gehad ind winter; normaal gereden, genoeg tractie & remkracht (denk dat de A2 ook wel meewerkt, is erg voorspelbaar & goed weggedrag :D ).
Helaas heb ik nogal wat dure reparatie's/onderhoud aan de A2 gehad, dit haalde mn reserves weg (die ik had om bv winterbanden aan te schaffen :s hock: ).

Vriendelijke groet, Joris1980
Gebruikersavatar
rolf
Audi A2 clublid
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jan 2013, 23:54 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Nu weer ontopic: wat zijn de ervaringen met 4-seizoenenbanden op de A2?[/quote]

Mijn vader rijdt er mee, onder z'n A2, Goodyear.
Hij is er tevreden over, maar goed, die hoeft niet weg met wit weer en dat doet ie dan ook niet.
Dus met het rijden in echt winters gebeuren kan ik je niets vertellen.
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

19 jan 2013, 11:57 0 x

Mijn ouders rijden al jaren op 4-seizoenen banden en zijn heel tevreden.
Zeker als je niet veel kilometers rijdt of in de winter bijna niet op pad gaan is dit een uitstekend alternatief.

Bedenk goed dat alle veiligheidsmaatregelen die je neemt de bestuurder uitmaakt of je veilig thuis komt.
Plaats reactie