Winterbanden op de A2 - zin of onzin?

Discussie over banden en velgen
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

20 jan 2013, 18:57 0 x

De titel zegt het al - wat is het nut van het hebben van winterbanden onder de A2 in het winterseizoen?

Ik merk in het andere topic: http://www.audi-a2.nl/4-seizoenenbanden ... t2210.html
dat men graag hierover zijn/haar mening geeft. In dit topic is hiervoor alle ruimte.

Mijn mening is dat winterbanden zeker nut hebben, zeker als men 's winters de auto dagelijks nodig heeft en de
reis niet uit kan stellen.
Een goede chauffeur die weet wat de mogelijkheden/beperkingen van zijn auto zijn, is in mijn ogen nog altijd
veel belangrijker ...

Tot zover mijn mening ...

edit: zo ging dat vroeger, zonder winterbanden ... ;) http://www.youtube.com/watch?v=7zFHSiDfUBo
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
emiel10

20 jan 2013, 20:14 0 x

Ik zie het heel erg simpel. Baad het niet dan schaad het niet. Daarbij slijten mijn zomerbanden nu niet dus je diet met beide sets banden dubbel zo lang dus per saldo kosten winterbanden je dus niets of nauwelijks meer....

Waarom dus niet zou ik zeggen. Als ik mezelf of nog erger andere kreupel rij dan vergeef je het jezelf nooit als je er iets aan had kunnen doen...
j.hoeben1

20 jan 2013, 21:48 0 x

[quote="emiel10"]Ik zie het heel erg simpel. Baad het niet dan schaad het niet. Daarbij slijten mijn zomerbanden nu niet dus je diet met beide sets banden dubbel zo lang dus per saldo kosten winterbanden je dus niets of nauwelijks meer....

Waarom dus niet zou ik zeggen. Als ik mezelf of nog erger andere kreupel rij dan vergeef je het jezelf nooit als je er iets aan had kunnen doen...[/quote]

Ik heb vandaag onder zeer winterse omstandigheden hier in het zuiden de winterbanden kunnen uitproberen met veel sneeuw en ijzel. Het voelde zeer veilig aan en heb menig andere auto zien schuiven, daar had ik geen last van. Had mijn snelheid wel aangepast aan de omstandigheden. Heb eens met een snelheid van 50km/uur vol geremd en stond werkelijk zonder te schuiven en op een aangereden besneeuwde weg en zonder ander verkeer als een blok stil! ;) Kwam veel auto's tegen die veel te hard reden. Van die artelijke malloten blijf je toch houden. Het baad dus zeker maar of het schaad ligt natuurlijk ook aan de rijder of je nu zomer of winterbanden rijd! ;)

Sjors
rolf

21 jan 2013, 09:52 0 x

ff copy - paste:

Winterbanden discussie komt elk jaar weer voorbij..............en niet alleen hier.

Er gaan veel verhalen de ronde, onder de 7 gr.C regel bijvoorbeeld...........
Niet helemaal waar, zomerbanden remmen beter tot 0 op een droog wegdek, maar ja, waneer heb je dat?

Het ergste argument die ik wel eens hoor is dat ze al hun leven lang zonder doen.

Dan kan best wezen, maar we rijden ook niet meer rond in een T-Ford.
Alsmede de verkeers intensiteit en snelheid ligt vele malen hoger, als we nu met z'n allen in T-Fordjes gaan rijden met de zelfde verkeers intensiteit gaat het helemaal fout.
Ik zal proberen uit te leggen dat het geen marketing verhaal betreft.

Techniek van banden is de laatste 20-25 jaar als een raket omhoog geschoten, met name de winter banden hebben een enorme sprong voorwaarts gemaakt.
Het verschil tussen wb en zb was vroeger niet zo groot zoals het nu is, niet door nieuwe ribbeltjes maar echt door voortschreidende technologie en toegepaste materialen.
De winterband van nu is zeker vele malen beter dan 10 jaar terug, net zoals de zomerband.
Meer en meer is het ontwerp van deze banden toegespitst op het seizoen.
Met andere woorden: Zomerbanden doen het beroerd in winterse omstandigheden en andersom.
All season is het allebij net niet...............
Laagje sneeuw, ijs, hagel en het rijden wordt een kansspel.
Ja, wanneer sneeuwt het nu in NL???? Dat kan niemand voorspellen. Nu toch ook?
Het vervelende van zomerbanden in winterse meuk is dat, al heb je een hagenieuwe zomerband, het profiel vol loopt en je grip naar 0 gereduceerd wordt.
Je kan niet meer remmen, sturen of een flauw helingtje nemen waarvan het laatste het beste is, kan je ook geen deuken oplopen.
Winterbanden hebben profiel die voorzien zijn van lammellen, door de vervorming van de band wordt de winterse meuk bij het loskomen van de ondergrond uit het profiel gedrukt waardoor deze weer leeg is voor de volgende hap.
Dat betekend dat je weer grip hebt, band kan weer bijten in al het lekkers dat voor hem ligt.

Waar het op neerkomt is: Ben je voorbereid of niet.
Neem je bewust het risico je auto, een andere auto, die fietser of voetganger in elkaar te frommelen door het besparen van 500 euries, dat is bijna net zo veel als de meeste als eigen risico hebben op hun auto verzekering, mischien een moluculaire versmelting met ongewenste voorwerpen had kunnen voorkomen als je ze wel had gehad.
Dat moet je je eigen afvragen, vooral als je je auto elke dag nodig hebt.
Kun je je auto laten staan met wit weer of kans op wit weer dan is het overwegen waard om het niet te doen.
En je zomerbanden slijten niet als je op je wb rijdt en andersom.

In NL is er nog steeds een grote groep ongelovigen, komt puur doordat ze het nog nooit ervaren hebben. (vroeger.....)
Ook toen ik nog in NL woonde had ik in de winter winterbanden, het is het zoveel meer waard als je terecht komt in winterse neerslag of verijsde wegen.
Ja ook met ijs ben je vele malen beter af, dan heb je nog steeds grip.
Niet zoals op asfalt, maar nog altijd meer als op een zomerband, die heeft 0 grip op ijs.
IJs is niet zo glad als je denkt, door de toegepaste rubber, silica en profielen heb je toch nog zoveel grip dat je bij aangepaste snelheden nog steeds kunt sturen en remmen.

Hier een aardig info filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=e1i9AJyMOEk

En lekker rijden op ijs: http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Zie je de verschillen tussen een studded band, frictie band en een normale winterband.

Zelf rijdt ik met de Passat al 3 jaar met de Nokian Hakkapeliitta R, dit is een frictie winterband zonder studs en met de A2 de Nokian Hakkapeliitta 7, deze heeft wel studs.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat die dingen zoveel grip genereren, zou bijna zeggen: Kom het eens proberen!

Het verhaal dat smallere banden betere grip hebben in sneeuw omdat ze er meer in weg zakken: Broodje Aap.
Ze zakken er niet in weg, en je hebt ook niet meer kg per cm2.
Het contact oppervlak van een brede band en een smalle band op dezelfde auto met een zelfde buitendiameter is nagenoeg gelijk.
Klinkt gek, maar smalle banden hebben een lagere bandenspanning en zijn daardoor soepeler, het contact oppervlak is nagenoeg vierkant.
Neem je een brede band, deze zit op een grotere velg en is dus minder hoog waardoor stugger.
Ook heeft de brede band een hogere bandenspanning.
Het gevolg is een ander contact oppervlak, smal en breed, maar het oppervlak is nagenoeg hetzelfde!
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jan 2013, 12:17 0 x

Mooi verhaal en uitleg Rolf.

Maar kort door de bocht. Ik zie mensen met zb's rijden, en die glibberen door elke bocht, terwijl ik op mijn wb's gewoon netjes kan sturen. Daarnaast ga ik niet vanwege de grotere veiligheidsmarge van de wb's harder rijden. Nee, ik rij gewoon met aangepaste snelheid.
j.hoeben1

21 jan 2013, 13:36 0 x

Rolf, Jij kunt vertellen ;) Dus mensen, als je onder deze winterse omstandigheden je auto nodig hebt winterbanden eronder, is geen andere uitleg over dan doen ;)

Sjors
rolf

21 jan 2013, 15:16 0 x

Heb na 4 jaar Noorwegen wel wat winter ervaring opgedaan, rij 5 a 6 maanden per jaar onder winterse omstandigheden.
En dan heb je nog steeds mensen die het onder "marketing verhaal" gooien, heb je in NL echt niet nodig.
Dat het marketing verhaal wat overdone is ben ik wel met ze eens, zoals dat 7 graden verhaal, reinste bs en bang makerij.
Maar je moet je niet afsluiten voor technologische ontwikkelingen, en daar is de winterband zeker een goed voorbeeld van hoe technologie de mensheid vooruit kan helpen.
Waarom zou je daar dan geen gebruik van maken? Omdat we het vroeger ook niet hadden? Beetje vreemd argument.
Met een mobiele telefoon is het heel normaal om mee te huppelen met de vooruitgang maar met zoiets als winterbanden is het plotseling kul.
Terwijl een set winterrubber minder kost dan een iphone of je eigen risico van je autoverzekering, het is maar waar je prioriteiten liggen. (vaker bij die iphone dan de set winterbanden)

Tuurlijk zijn er mensen waarvoor het nonsens is om een set te kopen, als je je auto kan laten staan en hem niet dagelijks nodig hebt om je salaris bijelkaar te verdienen kan ik mij voorstellen dat die een set 4sb kopen ipv wb.
Mijn ouders zijn van die mensen. Sneeuw en ijs, gaan we toch niet weg?

Voor al die anderen: Probeer het eens en je bent direct overtuigd.
Mischien moet de slip cursus in de rijopleiding verweven worden, daar wordt je geconfronteerd met het nut van die winterbanden met de uitwijk en remproef op die ondergespoten witte delen die ijs simuleren. ;)
Ze hebben bij het Audiforum eens zo een slip dag georganiseerd in Lelystad, daar waren de nodige mensen direct bekeerd........
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 jan 2013, 18:45 0 x

wat rolf al zei; de zomerbanden zijn ook doorontwikkeld
de zomerbanden zijn nu echt zomerbanden en hebben nog wel genoeg grip in de regen maar laten het afweten in de sneeuw.
kijk maar naar het profiel dat ze hebben, veel banden hebben nu 2 of 3 grote strepen profiel in het loopvlak over de lengte richting maar missen de in de winter oh zo noodzakelijke dwarsprofielering om grip in de sneeuw te krijgen.
vroeger zagen inderdaad de bandenprofielen er anders uit en kwam je er wel mee weg in de winter maar vandaag de dag mis je erg veel grip.
het verhaal van onder de 7 graden vind ik ook kul, er zit wel wat in want het zou kunnen gaan sneeuen en ja... dan zijn de winterbanden wel gunstig, maar inderdaad zolang het wegdek droog is of alleen vochtig maar niet bevroren is er nog geen man overboord en red je het prima met je zomer rubbers.

en ik dan? tja.... eigenlijk geen recht van spreken want ik rijd ook op mijn zomer conti´s die bar weinig doen in de sneeuw.
maar ik heb er alleen in mijn eigen straat last van want de andere wegen zijn meestal al aangepakt en bestrooit. en zolang ligt er geen sneeuw bij ons want de strooiwagens verziekte het vroeger al te snel toen ik als kleine jongen nog zo graag met de slee door de straat wilde... :lol:
en ik hou van glibberen en glijen dus als je een grijze A2 her en der dwars de bocht door ziet komen zou ik het kunnen zijn. wel jammer is dat het ESP mijn acties niet kan waarderen en steeds meent te moeten ingrijpen.
neemt niet weg dat ik eigenlijk ook aan de winter banden moet. ik beken :oops:
duitse degelijkheid

21 jan 2013, 19:01 0 x

Voor mijn werk Rotterdam/Botlek/Europoort/ Maasvlakte - vice versa - rij ik 100 k.m. per dag op perfekt sneeuwvrij gemaakte snelwegen...geen centje pijn met (goed) zomerrubber !
Altijd hartstikkte druk...dus scheuren gaat sowieso niet ! en het zout wordt door de vele auto,s perfect in gereden....
Complimenten voor rijkswaterstaat !!
koop9
Motortype: (nog) geen Audi A2

21 jan 2013, 19:04 0 x

hier nog even wat plaatjes van zomer en winterbanden waarbij je goed kunt zien dat bij de zomer banden de groeven in lengte lopen en bij de winterbanden de groeven vooral dwars lopen voor de grip.
eerst de conti´s
Plaats reactie