ff copy - paste:
Winterbanden discussie komt elk jaar weer voorbij..............en niet alleen hier.
Er gaan veel verhalen de ronde, onder de 7 gr.C regel bijvoorbeeld...........
Niet helemaal waar, zomerbanden remmen beter tot 0 op een droog wegdek, maar ja, waneer heb je dat?
Het ergste argument die ik wel eens hoor is dat ze al hun leven lang zonder doen.
Dan kan best wezen, maar we rijden ook niet meer rond in een T-Ford.
Alsmede de verkeers intensiteit en snelheid ligt vele malen hoger, als we nu met z'n allen in T-Fordjes gaan rijden met de zelfde verkeers intensiteit gaat het helemaal fout.
Ik zal proberen uit te leggen dat het geen marketing verhaal betreft.
Techniek van banden is de laatste 20-25 jaar als een raket omhoog geschoten, met name de winter banden hebben een enorme sprong voorwaarts gemaakt.
Het verschil tussen wb en zb was vroeger niet zo groot zoals het nu is, niet door nieuwe ribbeltjes maar echt door voortschreidende technologie en toegepaste materialen.
De winterband van nu is zeker vele malen beter dan 10 jaar terug, net zoals de zomerband.
Meer en meer is het ontwerp van deze banden toegespitst op het seizoen.
Met andere woorden: Zomerbanden doen het beroerd in winterse omstandigheden en andersom.
All season is het allebij net niet...............
Laagje sneeuw, ijs, hagel en het rijden wordt een kansspel.
Ja, wanneer sneeuwt het nu in NL???? Dat kan niemand voorspellen. Nu toch ook?
Het vervelende van zomerbanden in winterse meuk is dat, al heb je een hagenieuwe zomerband, het profiel vol loopt en je grip naar 0 gereduceerd wordt.
Je kan niet meer remmen, sturen of een flauw helingtje nemen waarvan het laatste het beste is, kan je ook geen deuken oplopen.
Winterbanden hebben profiel die voorzien zijn van lammellen, door de vervorming van de band wordt de winterse meuk bij het loskomen van de ondergrond uit het profiel gedrukt waardoor deze weer leeg is voor de volgende hap.
Dat betekend dat je weer grip hebt, band kan weer bijten in al het lekkers dat voor hem ligt.
Waar het op neerkomt is: Ben je voorbereid of niet.
Neem je bewust het risico je auto, een andere auto, die fietser of voetganger in elkaar te frommelen door het besparen van 500 euries, dat is bijna net zo veel als de meeste als eigen risico hebben op hun auto verzekering, mischien een moluculaire versmelting met ongewenste voorwerpen had kunnen voorkomen als je ze wel had gehad.
Dat moet je je eigen afvragen, vooral als je je auto elke dag nodig hebt.
Kun je je auto laten staan met wit weer of kans op wit weer dan is het overwegen waard om het niet te doen.
En je zomerbanden slijten niet als je op je wb rijdt en andersom.
In NL is er nog steeds een grote groep ongelovigen, komt puur doordat ze het nog nooit ervaren hebben. (vroeger.....)
Ook toen ik nog in NL woonde had ik in de winter winterbanden, het is het zoveel meer waard als je terecht komt in winterse neerslag of verijsde wegen.
Ja ook met ijs ben je vele malen beter af, dan heb je nog steeds grip.
Niet zoals op asfalt, maar nog altijd meer als op een zomerband, die heeft 0 grip op ijs.
IJs is niet zo glad als je denkt, door de toegepaste rubber, silica en profielen heb je toch nog zoveel grip dat je bij aangepaste snelheden nog steeds kunt sturen en remmen.
Hier een aardig info filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=e1i9AJyMOEk
En lekker rijden op ijs:
http://www.youtube.com/watch?v=m414yQPQqeg
Zie je de verschillen tussen een studded band, frictie band en een normale winterband.
Zelf rijdt ik met de Passat al 3 jaar met de Nokian Hakkapeliitta R, dit is een frictie winterband zonder studs en met de A2 de Nokian Hakkapeliitta 7, deze heeft wel studs.
Ik kan er nog steeds niet over uit dat die dingen zoveel grip genereren, zou bijna zeggen: Kom het eens proberen!
Het verhaal dat smallere banden betere grip hebben in sneeuw omdat ze er meer in weg zakken: Broodje Aap.
Ze zakken er niet in weg, en je hebt ook niet meer kg per cm2.
Het contact oppervlak van een brede band en een smalle band op dezelfde auto met een zelfde buitendiameter is nagenoeg gelijk.
Klinkt gek, maar smalle banden hebben een lagere bandenspanning en zijn daardoor soepeler, het contact oppervlak is nagenoeg vierkant.
Neem je een brede band, deze zit op een grotere velg en is dus minder hoog waardoor stugger.
Ook heeft de brede band een hogere bandenspanning.
Het gevolg is een ander contact oppervlak, smal en breed, maar het oppervlak is nagenoeg hetzelfde!