Meer of minder meters?
- Audi_gekkie
Wie geeft het antwoord op deze rekensom?
De nieuwe band heeft een 2cm grotere diameter heeft dan de originele.
Op de kilometerteller leg ik met de originele band exact 1000m af.
Hoeveel meter leg ik met de nieuwe af?
Bovenstaande wil ik graag weten of ik daarmee de afwijking van FIS kan beperken.
De nieuwe band heeft een 2cm grotere diameter heeft dan de originele.
Op de kilometerteller leg ik met de originele band exact 1000m af.
Hoeveel meter leg ik met de nieuwe af?
Bovenstaande wil ik graag weten of ik daarmee de afwijking van FIS kan beperken.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Wat voor de snelheid geldt, gaat ook op voor de afgelegde afstand, in dezelfde verhouding.
Hoe groter de banddiameter t.o.v. origineel, hoe kleiner de aangegeven snelheid/afstand
Je kunt hiervoor de standaard bandencalculator gebruiken, geef de originele en de gewenste bandenmaat op:
http://www.banden-ackermans.be/cms/inde ... Itemid=103
Hoe groter de banddiameter t.o.v. origineel, hoe kleiner de aangegeven snelheid/afstand
Je kunt hiervoor de standaard bandencalculator gebruiken, geef de originele en de gewenste bandenmaat op:
http://www.banden-ackermans.be/cms/inde ... Itemid=103
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
[quote="Peter_Audi_A2"]Wat voor de snelheid geldt, gaat ook op voor de afgelegde afstand, in dezelfde verhouding.
Hoe groter de banddiameter t.o.v. origineel, hoe kleiner de aangegeven snelheid/afstand[/quote]
Ik begrijp je antwoord nog niet. :oops:
Zijn de twee bovenstaande zinnen niet tegenstrijdig?
Als ik jou link gebruik dan rijd ik met een grotere diameter bijv. 73km/pu terwijl dit met de kleinere diameter 70 is en dan leg ik met de groter diameter ook meer meters af? (dit zegt jou eerste zin).
Maar jou tweede zin is het net andersom.
Hoe groter de banddiameter t.o.v. origineel, hoe kleiner de aangegeven snelheid/afstand[/quote]
Ik begrijp je antwoord nog niet. :oops:
Zijn de twee bovenstaande zinnen niet tegenstrijdig?
Als ik jou link gebruik dan rijd ik met een grotere diameter bijv. 73km/pu terwijl dit met de kleinere diameter 70 is en dan leg ik met de groter diameter ook meer meters af? (dit zegt jou eerste zin).
Maar jou tweede zin is het net andersom.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Met de aangegeven snelheid/afstand bedoel ik de snelheid/afstand die je afleest op de kmteller in de auto.
De teller in de auto is nl. afgestemd op een band met een bepaalde afrolomtrek.
Bij montage van grotere banden vergroot je de afrolomtrek.
Als je controleert met een Tomtom zul je zien dat de werkelijke snelheid/afstand groter is.
Voorbeeld: op de kmteller in de auto rijdt je 70 km/h, volgens de Tomtom 73 km/h
Rij dit een half uur, heb je volgens de kmteller 35km afgelegd, volgens de Tomtom 36,5 km ...
de bandencalculator is een handig tooltje om de verschillen snel te bepalen.
Uitgaande dat je de goede bandenmaten hebt ingevoerd leg je met de nieuwe banden dus met de Tomtom gemeten een 4,99% grotere afstand af = 1049,9m.
Op de kmteller in de auto nog steeds 1000m ....
De teller in de auto is nl. afgestemd op een band met een bepaalde afrolomtrek.
Bij montage van grotere banden vergroot je de afrolomtrek.
Als je controleert met een Tomtom zul je zien dat de werkelijke snelheid/afstand groter is.
Voorbeeld: op de kmteller in de auto rijdt je 70 km/h, volgens de Tomtom 73 km/h
Rij dit een half uur, heb je volgens de kmteller 35km afgelegd, volgens de Tomtom 36,5 km ...
de bandencalculator is een handig tooltje om de verschillen snel te bepalen.
Uitgaande dat je de goede bandenmaten hebt ingevoerd leg je met de nieuwe banden dus met de Tomtom gemeten een 4,99% grotere afstand af = 1049,9m.
Op de kmteller in de auto nog steeds 1000m ....
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- Audi_gekkie
Bedankt voor je snelle antwoord Peter, het is nu helemaal duidelijk.
Het komt mij goed uit met die iets grotere wielomtrek, want dan geeft mijn FIS een betere verbruikshoeveelheid aan.
IK ga nu de zomerbanden bestellen.
Over een maand worden de banden een stuk duurder.
Het komt mij goed uit met die iets grotere wielomtrek, want dan geeft mijn FIS een betere verbruikshoeveelheid aan.
IK ga nu de zomerbanden bestellen.
Over een maand worden de banden een stuk duurder.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Moeilijk in te schatten wat het uiteindelijke effect zal zijn:
bredere band = meer weerstand = meer verbruik
grotere omtrek = lager toerental bij gelijke snelheid = lager verbruik
Toerental kan bij bepaalde snelheid/versnelling combinaties ook te laag worden (onder toerental/max moment)
en kan daardoor een meerverbruik opleveren ...
bredere band = meer weerstand = meer verbruik
grotere omtrek = lager toerental bij gelijke snelheid = lager verbruik
Toerental kan bij bepaalde snelheid/versnelling combinaties ook te laag worden (onder toerental/max moment)
en kan daardoor een meerverbruik opleveren ...

- Audi_gekkie
Staat in de tabel.
Ik ga van 185/50/16 naar 195/55/16.
Dit doe ik vooral om meer comfort te krijgen.
Er kan meer lucht in de bandjes, dus meer comfort.
De carrosserie staat 1,5cm hoger op de wieltjes.
Ik ga van 185/50/16 naar 195/55/16.
Dit doe ik vooral om meer comfort te krijgen.
Er kan meer lucht in de bandjes, dus meer comfort.
De carrosserie staat 1,5cm hoger op de wieltjes.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
@Audi-gekkie, heb je goed gecontroleerd of je overal genoeg ruimte hebt?
Ik vind bijna 1,5cm meer ruimte rondom wel erg veel, vooral bij uiterste stuuruitslag/inveren/volle bepakking.
Je zou kunnen overwegen 15 ipv 16 inch velgen te nemen, levert ook een band op met een hogere zijwang en
daarmee meer comfort op.
Zie voor de diverse band/velgmaten op de A2 de volgende link: http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/R ... binationen
Ik vind bijna 1,5cm meer ruimte rondom wel erg veel, vooral bij uiterste stuuruitslag/inveren/volle bepakking.
Je zou kunnen overwegen 15 ipv 16 inch velgen te nemen, levert ook een band op met een hogere zijwang en
daarmee meer comfort op.
Zie voor de diverse band/velgmaten op de A2 de volgende link: http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/R ... binationen