Het kan echt net... 195/55/16

Discussie over banden en velgen
Audi_gekkie

06 apr 2013, 04:10 0 x

Na heel veel wikken en wegen heb ik anderhalf week geleden nieuwe zomerbanden aangeschaft. :D
Het zijn geworden Continental PremiumContact 5 geworden.
http://www.anwb.nl/bestanden/content/as ... -r-15h.pdf
Ik had op mijn Oudi al eens de Continental Eco 5 aangeschaft en die bevielen me zeer goed, dus had ik een lichte voorkeur voor dit merk.

Mijn nieuwe zomerbanden moesten comfortabeler worden dan de vorige standaard 185/50/16 banden.
Het meest voor de hand is om terug te gaan naar een 15 inch velg, zodat je met een band met een hogere "wang" kunt kiezen. Bijv. 175/60/15. Voor de duidelijkheid het middelste getal alleen heeft niets te maken met de wanghoogte van een band. Het eerste getal en het tweede getal bepalen de wanghoogte. Een band met de maat 185/50 heeft een wanghoogte die de helft (50=50%) is van de bandbreedte, terwijl een 175/60 band een wanghoogte heeft van 60% van 175.
Maar ik heb gekozen om mijn geliefde Style 6-arm velgen te blijven gebruiken.

Maar hoever kon ik gaan met de wanghoogte?
Mijn auto stond momenteel op de 15 inch winterbandjes en ik heb gemeten dat een 195/55/16 moest passen, hoewel dit wel de limiet zou zijn. :P

Goed het merk type en uiteindelijk de maat is bekend.
Banden bestel ik al heel lang via internet. Lekker vergelijken en dus de goedkoopste aanbieder op dat moment kiezen, want voor autobanden gelden dagprijzen net zoals dat voor goud geldt.
Ik heb de banden bewust aangeschaft op dagen dat de temperatuur nog noordpool waarden aangaf.
De prijzen waren op het dieptepunt en zijn nu al weer iets hoger.
De laagste prijs was bij een aanbieder waarbij ik al vaker banden had gekocht en ik dus wist dat ze betrouwbaar zijn.
http://www.ej-banden.nl/
Banden besteld en 3 dagen later keurig thuisbezorgd. :D
Jemig wat een joekels van een banden!! Ze lijken bedoelt voor een "monstertruck". :s hock:

Ik begon toch ernstig te twijfelen of dit zou gaan passen.
Wereldwijd diverse A2-forums doorgelezen en op het Britse forum las ik geen goed nieuws.
Iemand gaf aan dat diverse A2 gebruikers die de 195/55/16 in gebruik hadden melden dat bij het volledig in -en uitsturen de binnenkant van de wielkuip werd geschraapt. :evil: :evil:

Gelijk heb ik contact gezocht bij mijn leverancier om te melden dat ik een verkeerde maat had besteld. :cry:
De banden konden zonder problemen terug, mits ze niet gemonteerd waren geweest.
Inmiddels had ik besloten een iets kleinere diameter te kiezen en wel de maat 205/50/16. Deze heeft een bijna 1cm kleinere diameter (lees lagere wanghoogte) dan de bestelde 195/55/16 banden.
Er zijn diverse e-mails over een weer gestuurd met goed bedoelde adviezen en er is mij een heel net aanbod gedaan dat de leverancier deels de retourkosten voor hun rekening namen als ik de andere banden bij hun afnam.

Toch snapte ik niet waarom ik mij zo had vergist. Vanwege mijn werk ben ik gewend om alles heel precies te meten, dus had ik nou zo'n blunder begaan? :oops:
Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden.
Uiteindelijk vond ik een topic van een Deen die op het Duitse A2-forum actief is. Hij gaf aan geen last te hebben van schurende geluiden in de wielkuipen. :D

De leverancier heb ik laten weten dat ik mijn bestelde banden toch ging houden en gelijk heb ik een afspraak gemaakt bij de bandenboer die Tweety nieuwe schoenen mag geven. :lol:
Gisterochtend was het zover. Tweety volgeladen met de zomervelgen met daarop de oude banden en de nieuwe 195/55/16 sloffen.
Bij de bandenboer achtergekomen bleek dat één velg niet goed uitgelijnd kon worden doordat de vorige eigenaar deze krom had gereden. :evil: :evil:
Deze velg is op zijn minst slecht uitgelijnd en rechtsachter geplaatst, zodat je er als bestuurder het minst last van hebt.

Na de montage heb ik voorzichtig volledig in -en uitgestuurd en geconstateerd dat de band nergens aanloopt!! :mrgreen:
De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur! :D
Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij.
Bijna thuis gekomen moest ik wat verkeersdrempels nemen. Wauw wat is het comfort vooruit gegaan!
Uiteraard merkte ik dit al eerder op in de rit naar huis.

Thuis gekomen wilde ik precies weten hoeveel speling ik heb, wanneer ik volledig in -of uitstuur.
Het antwoord is 6mm :s hock: :mrgreen:
Voor de duidelijkheid dit is niet de ruimte dat het wiel kan inveren (verticaal), maar kan sturen (horizontaal).

Ik ben happy met mijn bandjes, omdat het comfort stukken beter is geworden en ik vind het er ook mooier uitzien.

Conclusie: voor een standaard 16inch velg is 195/55/16 mogelijk, maar het kan denk ik toch per A2 verschillen.
Daarom beveel ik, net als vele andere A2-forums de maat 195/50/16 aan.

Hieronder Tweety met 185/50/16 banden en onderaan de maat 195/55/16
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

06 apr 2013, 10:25 0 x

Een heel verhaal, maar het kan dus net ... (op z'n Nederlands of op zijn Fries?)
Heb het ook al geprobeerd met beladen auto een drempel schuin insturend te nemen? Of een steile oprit o.i.d.
Iets wat in ieder geval de maximale veeruitslag/indrukking oplevert?

Goed dat je hier de ervaringen met deze bandenmaat opschrijft, zodat andere forumleden hier hun voordeel
mee kunnen doen.

Ik heb de zelf ook de 6-arm velgen met 185/50/16 zomerbanden en vind ze heel fraai op de auto,
maar het comfort is gewoon minder dan op de 15" inch wielen met winterbanden 155/65/15 waarop ik nu nog rij.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Peter

06 apr 2013, 11:21 0 x

Je moet de afbeeldingen niet "in het bericht" plaatsen maar gewoon als attachment toevoegen.
rolf

06 apr 2013, 12:14 0 x

"Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."

"De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur!
Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij."

Dus als ik het goed begrijp: Bij duitsers mag het niet omdat de teller te veel gaat afwijken maar nederlandse A2's hebben daar geen last van............. :? Ikke niet begrijp......... ;)
advanced

06 apr 2013, 14:15 0 x

Audi-gekkie duidelijk beschreven verhaal. De wielkasten worden met de nieuwe banden mooi opgevuld. Ik heb voor de komende winter, nieuwe winter sloffen nodig, denk dat ik ook voor een maatje groter ga.
" Alleen wrijving geeft glans"
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid

06 apr 2013, 15:22 0 x

[quote="rolf"]"Wederom diverse forums doorgespit en nu begreep ik ook waarom de Duitsers die maat banden niet gebruiken.
De snelheidsmeter gaat zo afwijken van de fabrieksspecificaties dat de A2 niet meer Tüv gekeurd kan worden."

"De snelheidsmeter is nu correct, 50 = 50 en 80 = 80 kilometer per uur!
Ook wordt er 150 tot 200 toeren minder gemaakt t.o.v. de oude banden, omdat ik met een grotere diameter rij."

Dus als ik het goed begrijp: Bij duitsers mag het niet omdat de teller te veel gaat afwijken maar nederlandse A2's hebben daar geen last van............. :? Ikke niet begrijp......... ;) [/quote]

Ik lees voor mijn oldtimer GTI ook op andere fora mee, en wat aan de auto aangepast mag worden verschilt per
land:

Duitsland: alle aanpassing moeten in de autopapieren worden opgegeven: afwijkende bandenmaat, verlaging etc.
Belgie: aanpassing niet toegestaan, alleen banden/velgen/verlaging af fabriek.
Nederland: als het maar rond is, profiel heeft en niet te ver buiten de wielkasten uitsteekt (een beetje gechargeerd ... ;) )

Ik weet niet hoe het in Noorwegen is geregeld?
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Rinus
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

06 apr 2013, 16:43 0 x

Bovenstaande klopt wel zio'n beetje. In Nederland is veel mogelijk / toegestaan als het banden betreft. Ze kijken hier nog geen eens naar de snelheidsindexering.
rolf

06 apr 2013, 17:01 0 x

Zelfde als in NL.

Maar de reden dat het niet mag in Deutchland met die maat is dat de snelheidsmeter teveel gaat afwijken en Gekkie deelt mede dat 50=50 en 80=80...........dat snap ik dan ff niet.
Dus bij hem geeft de snelheidsmeter nu exact aan wat ie werkelijk rijdt begijp ik uit zijn verhaal.
Of lees ik ergens overheen?
Audi_gekkie

06 apr 2013, 17:06 0 x

[quote="Peter"]Je moet de afbeeldingen niet "in het bericht" plaatsen maar gewoon als attachment toevoegen.[/quote]

Heb jij dat nu gedaan voor mij Peter?
Toen ik keek vlak nadat ik de topic had geplaatst zag het er niet uit.

Waarvoor is de knop "plaats in bericht" nadat ik "voeg bestand toe" heb gebruikt?
Audi_gekkie

06 apr 2013, 17:08 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"]Een heel verhaal, maar het kan dus net ... (op z'n Nederlands of op zijn Fries?)
Heb het ook al geprobeerd met beladen auto een drempel schuin insturend te nemen? Of een steile oprit o.i.d.
Iets wat in ieder geval de maximale veeruitslag/indrukking oplevert?[/quote]

:lol: :lol: Ja daar dacht ik ook aan toen ik de titel intypte.

volgens mij maakt de hoeveelheid lading en dus de invering niet uit.
Zoals ik al zei, die 6mm heb ik over horizontaal gezien.
Plaats reactie