205/45/16 en et 25
- bikemaster
Ik sta op het punt om een set nieuwe velgen te kopen maar gaat het passen ? Zelf dacht ik van wel
de maat is 205/45/16 de et waarde is 25 origineel is de et 28 meende ik.
omdat ik niet hoger ga met de et maar juist lager gaat dat goed ? zullen de wielen niet te ver naar buiten komen ?
de maat is 205/45/16 de et waarde is 25 origineel is de et 28 meende ik.
omdat ik niet hoger ga met de et maar juist lager gaat dat goed ? zullen de wielen niet te ver naar buiten komen ?
- Rinus
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Zolang ze maar binnen de schermen liggen, is er niks aan de hand. Voor de APK mag de band zelfs 30 mm uitsteken buiten het scherm (maar dat staat lomp, vooral bij een A2). Als je velgen iets meer naar buiten gaan, dus je krijgt een grote spoorbreedte, dan wordt je auto zelfs stabieler in bochten.
Maar van 28 naar 25 is echt niet zo veel. Bij mijn Monza ben ik toentertijd van 40 / 42 naar 22 gegaan (wel bij gelijkblijvende bandenmaat).
Maar bij twijfel vooral passen.
Maar van 28 naar 25 is echt niet zo veel. Bij mijn Monza ben ik toentertijd van 40 / 42 naar 22 gegaan (wel bij gelijkblijvende bandenmaat).
Maar bij twijfel vooral passen.
- bikemaster
Ik zal er nog eens over denken, het zal vast mooi lijken, ik zal er toch nog eens een nachte over slapen :lol:
- ArjenE
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Originele ET van een Audi A2 is 38
Dus met et 25 zal hij 13mm meer uitsteken dan een originele velg.
Hoeveel invloed dit heeft is niet alleen de maat van de band maar is ook afhankelijk van de breedte (J-waarde) van de velg.
Ik zou als ik jou was gewoon eerst ter plekke voor en achter passen en dan de koop doen.
Dus met et 25 zal hij 13mm meer uitsteken dan een originele velg.
Hoeveel invloed dit heeft is niet alleen de maat van de band maar is ook afhankelijk van de breedte (J-waarde) van de velg.
Ik zou als ik jou was gewoon eerst ter plekke voor en achter passen en dan de koop doen.
- bikemaster
Passen doe ik voor alle zekerheid maar wel Arjen, maar wat de et betreft, de A2 heeft origineel ET 28
zie ook hier
viewtopic.php?f=11&t=214&view=next

zie ook hier
viewtopic.php?f=11&t=214&view=next
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
Check deze de originele stalen velgen:
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/Stahlfelgen
en deze voor de originele LM-velgen:
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/L ... tallfelgen
De velg in het rijtje die het dichtst in de buurt komt is de Style 6-arm/5-Stern: afmetingen 6Jx16 met een et van 35.
Er vanuit gaand dat jouw velg dezelfde breedte heeft, komen de wielen een centimeter naar buiten.
Ik denk dat je spatlappen nodig zult hebben ...
Welke breedte heeft jouw velg?
de et 28 geldt alleen voor de 5Jx15 stalen velgen (vaak gebruikt voor winterbanden).
plaatje erbij van mijn band/velg: 185/50/16 op 6Jx16 et 35

http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/Stahlfelgen
en deze voor de originele LM-velgen:
http://www.a2-freun.de/wiki/index.php/L ... tallfelgen
De velg in het rijtje die het dichtst in de buurt komt is de Style 6-arm/5-Stern: afmetingen 6Jx16 met een et van 35.
Er vanuit gaand dat jouw velg dezelfde breedte heeft, komen de wielen een centimeter naar buiten.
Ik denk dat je spatlappen nodig zult hebben ...
Welke breedte heeft jouw velg?
de et 28 geldt alleen voor de 5Jx15 stalen velgen (vaak gebruikt voor winterbanden).
plaatje erbij van mijn band/velg: 185/50/16 op 6Jx16 et 35
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

- bikemaster
Bedankt voor de info Peter
Ik ben vandaag heen geweest te passen, maar ik vindt de 205 toch echt te breed voor de A2 dus ik heb ze niet gekocht, zal me nu eens beraden wat ik ga doen.
misschien ga ik de winterbanden ook wel op rijden, en zet er dan 4 seizoen banden onder, zoveel rij ik ook niet, dus het zou een leuk alternatief kunnen zijn, maar ik ben zo veranderlijk als het weer dus pin me nergens op vast :lol:
Ik ben vandaag heen geweest te passen, maar ik vindt de 205 toch echt te breed voor de A2 dus ik heb ze niet gekocht, zal me nu eens beraden wat ik ga doen.
misschien ga ik de winterbanden ook wel op rijden, en zet er dan 4 seizoen banden onder, zoveel rij ik ook niet, dus het zou een leuk alternatief kunnen zijn, maar ik ben zo veranderlijk als het weer dus pin me nergens op vast :lol:
4 seizoensbanden zijn nergens echt goed in, dus kun je beter goede zomerbanden kopen.
winterbanden hebben pas zin bij sneeuw, en veel regen en als het heel koud is.
die 7 graden willen de banden fabrikanten je graag doen geloven maar testen van oa autoweek
wijzen anders uit.
winterbanden hebben pas zin bij sneeuw, en veel regen en als het heel koud is.
die 7 graden willen de banden fabrikanten je graag doen geloven maar testen van oa autoweek
wijzen anders uit.
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
@Bikemaster, hier wat info over 4-seizoenenbanden op het forum:
http://www.audi-a2.nl/4-seizoenenbanden ... t2210.html
Ik zou de winterbanden niet in de zomer oprijden, de remweg is langer/wegligging slechter en ze slijten harder ...
Een vier-seizoenenband is naar mijn mening een goed alternatief voor iemand die niet de uiterste (GTI-achtige) prestaties van zijn auto vraagt, en niet verplicht bij alle weersomstandigheden de weg op hoeft.
http://www.audi-a2.nl/4-seizoenenbanden ... t2210.html
Ik zou de winterbanden niet in de zomer oprijden, de remweg is langer/wegligging slechter en ze slijten harder ...
Een vier-seizoenenband is naar mijn mening een goed alternatief voor iemand die niet de uiterste (GTI-achtige) prestaties van zijn auto vraagt, en niet verplicht bij alle weersomstandigheden de weg op hoeft.
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot 

Goedemorgen,
Ik zag dit onderwerp, en vond dat ik even moest reageren. De et waarde mag zowel 5 punten hoger als 5 punten lager uitvallen. Dit alles kan je terugvinden op www.velgensteek.nl. Veel succes.
Ik zag dit onderwerp, en vond dat ik even moest reageren. De et waarde mag zowel 5 punten hoger als 5 punten lager uitvallen. Dit alles kan je terugvinden op www.velgensteek.nl. Veel succes.