Naar aanleiding van Audi-gekkie's ervaringen met zijn grotere banden heb ik precies dezelfde banden gekocht.
Zie onderstaand het verschil tussen in wielkast vulling van de voorbanden van onze beide A2's.
Links: 175/60/15 (wielomtrek: 185.67 cm)
Rechts: 195/55/16 (wielomtrek: 195.06 cm)
Mijn ervaring: 't ken net! Op z'n Nederlands dan hé, niet op z'n Fries. Ik heb met 4 volwassenen in de auto gereden, en dat gaat prima, ook over drempels en met uitsturen.
Jij overweegt om max 195/50/15 te nemen. Die maat heeft een bandomtrek van 180.96 cm. Aangezien bij zowel Audi-Gekkie (75PK) als bij mij (90PK) een bandomtrek van 195.06 cm nog past, kan jij dus zelfs nog overwegen om een 195/60/15 band te nemen. Die heeft een omtrek van 193.21 cm. Iets kleiner dan de mijne dus gaat zeker passen.
Mijn snelheidsmeter is nu dead-on met GPS, en de OBD snelheid is nu 2 KM te laag. En daarmee bedoel ik dat als ik de snelheid via OBD uit de ECU lees, ik dus 118 KMH zie bij een werkelijke GPS snelheid van 120 KMH.
Als jij 195/60/15 banden neemt dan schat ik dat jouw OBD snelheid nog maar 1 KM/H afwijkt (te laag) en je snelheidsmeter dan 1 KM/H teveel zal aangeven. Mooi resultaat toch ook.
Berekeningen heb gedaan met dit online toolje:
http://www.buggyboys.be/nl/tech_tellerafwijking.htm

(de auto's zijn ondertussen gewassen trouwens, voordat ik hier geklaag over krijg :lol