Andere bandenmaat inleren voor een Audi A2 1.2 TDi?
Voor mijn A2 1.2 TDi uit 2001 wil ik graag iets bredere banden met dezelfde hoogte /breedte verhouding laten monteren dan dat er standaard op zit.
Reden: beter wegligging en door de iets grotere afrolomtrek nog minder toeren in z'n 5
bij gelijkblijvende snelheid.
Die zuinige lichtmetalen velgen zijn 14 inch en 4,5J.
Ik overweeg bandenmaat 165/80/14 erop te laten zetten, origineel was dit 145/80/14.
De banden worden dan 2 centimeter breder.
Weet iemand of je die bandenmaat moet inleren met VAGCOM? Of kun je ze gewoon laten monteren
zonder de ECU dit te laten weten?
Hoop dat er iemand is die hier meer van weet!
Groeten,
Marc
Reden: beter wegligging en door de iets grotere afrolomtrek nog minder toeren in z'n 5
bij gelijkblijvende snelheid.
Die zuinige lichtmetalen velgen zijn 14 inch en 4,5J.
Ik overweeg bandenmaat 165/80/14 erop te laten zetten, origineel was dit 145/80/14.
De banden worden dan 2 centimeter breder.
Weet iemand of je die bandenmaat moet inleren met VAGCOM? Of kun je ze gewoon laten monteren
zonder de ECU dit te laten weten?
Hoop dat er iemand is die hier meer van weet!
Groeten,
Marc
- Pyro_loe
- Berichten: 399
- Lid geworden op: 12 mei 2009, 22:57
- Locatie: Bodegraven-Reeuwijk
- Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)
Als je er maar rekening mee houdt dat je snelheidsmeter dan 5,4% te weinig aangeeft.
Dus bij 80 op de teller rijd je dan werkelijk 84,3 km. Zou je zomaar opeens een paar bonnen kunnen opleveren waar je niet op rekent.
Dus bij 80 op de teller rijd je dan werkelijk 84,3 km. Zou je zomaar opeens een paar bonnen kunnen opleveren waar je niet op rekent.
[quote="amsterram"]Ik overweeg bandenmaat 165/80/14 erop te laten zetten, origineel was dit 145/80/14.
De banden worden dan 2 centimeter breder.
[/quote]
De afrolomtrek wordt wel degelijk groter. De wanghoogte is nl. uitgedrukt als percentage van de breedte (80) en deze verandert dus mee met de grotere breedte. Terechte opmerking van Loe, ik zou met de GPS even klokken hoe je tellerafwijking nu is en daarbij de wijziging verrekenen. Waarschijnlijk kom je ongeveer op 0 afwijking uit (de meeste tellers geven standaard zo'n 5% teveel aan, die in onze 1.4 ook zoiets).
Wat je eigenlijke vraag betreft: ik verwacht dat je het niet hoeft aan te leren, maar ik weet het niet zeker.
Succes, Thijs
De banden worden dan 2 centimeter breder.
[/quote]
De afrolomtrek wordt wel degelijk groter. De wanghoogte is nl. uitgedrukt als percentage van de breedte (80) en deze verandert dus mee met de grotere breedte. Terechte opmerking van Loe, ik zou met de GPS even klokken hoe je tellerafwijking nu is en daarbij de wijziging verrekenen. Waarschijnlijk kom je ongeveer op 0 afwijking uit (de meeste tellers geven standaard zo'n 5% teveel aan, die in onze 1.4 ook zoiets).
Wat je eigenlijke vraag betreft: ik verwacht dat je het niet hoeft aan te leren, maar ik weet het niet zeker.
Succes, Thijs
Allen dank voor de snelle reacties!
Uit ervaringen met mijn vorige auto (ook 1 van het VAG concern) weet ik dat
het inderdaad zo is dat de kilometerteller na het monteren van banden met een grotere
afrolomtrek (ca 5%) bijna de werkelijke snelheid aangeeft, dit is dan gemeten met de Navman F20 navigatie.
Waar het mij om gaat in dit specifieke geval is, kan de electronica van de automatische versnellingsbak dit wel zomaar aan? Heeft het vergroten (of verkleinen) van de afrolomtrek gevolgen voor allerlei invloeden hierop waar ik overheen kijk of kan het ongestraft wat dit betreft?
Alle andere aspekten vind ik minder belangrijk, maar om de bak om zeep te helpen gaat me te ver!
Mezelf suf gezocht op internet, maar nog niets tegengekomen oven een A2 en bandenmaten inleren...
Ben benieuwd naar reakties!
Groeten,
Marc
Uit ervaringen met mijn vorige auto (ook 1 van het VAG concern) weet ik dat
het inderdaad zo is dat de kilometerteller na het monteren van banden met een grotere
afrolomtrek (ca 5%) bijna de werkelijke snelheid aangeeft, dit is dan gemeten met de Navman F20 navigatie.
Waar het mij om gaat in dit specifieke geval is, kan de electronica van de automatische versnellingsbak dit wel zomaar aan? Heeft het vergroten (of verkleinen) van de afrolomtrek gevolgen voor allerlei invloeden hierop waar ik overheen kijk of kan het ongestraft wat dit betreft?
Alle andere aspekten vind ik minder belangrijk, maar om de bak om zeep te helpen gaat me te ver!
Mezelf suf gezocht op internet, maar nog niets tegengekomen oven een A2 en bandenmaten inleren...
Ben benieuwd naar reakties!
Groeten,
Marc
[quote="pier"]100 km op de teller is 105,3 km echte km[/quote]
Pier, het is goed om erbij te vermelden waarop jouw uitspraak betrekking heeft. Als je bedoelt dat de A2 1.4 benzine bij 100 op de teller in werkelijkheid 105,3 km/u rijdt, dan kan dat met de standaard bandenmaat en teller niet kloppen. Geen enkele auto krijgt een typegoedkeuring als de snelheidsmeter te weinig aangeeft. Een kleine afwijking naar boven is heel normaal. Het omgekeerde van jouw bewering kan dus wel heel goed kloppen: 100 km/u echt = 105 km/u teller. Dat is ook ongeveer wat ik bij onze A2 zie.
Toch is maar de vraag of Marc hier iets aan heeft, omdat de 3L een volledig andere versnellingsbak en tellerunit heeft. De afwijking kan dus best heel anders zijn.
[quote="amsterram"]kan de electronica van de automatische versnellingsbak dit wel zomaar aan? Heeft het vergroten (of verkleinen) van de afrolomtrek gevolgen voor allerlei invloeden hierop waar ik overheen kijk of kan het ongestraft wat dit betreft?[/quote]
Een verandering van 5% is niet veel. De meeste chiptuners laten het vermogen (en koppel) wel met meer dan 5% toenemen - het effect op de aandrijflijn is in grote lijnen hetzelfde maar veel sterker. Vanuit mijn gevoel zou ik zeggen: als je een rustige rijder bent, niet vaak de bergen in gaat of met een volle auto rijdt (een aanhanger sowieso niet aan de 3L) dat het dan goed zou moeten kunnen gaan. Maar we praten wel over de 3L: de geautomatiseerde koppeling schijnt wel een fragiel ding te zijn, dus ik zou er niet echt gerust op zijn.
Heb je al in http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=30520 gekeken?
Pier, het is goed om erbij te vermelden waarop jouw uitspraak betrekking heeft. Als je bedoelt dat de A2 1.4 benzine bij 100 op de teller in werkelijkheid 105,3 km/u rijdt, dan kan dat met de standaard bandenmaat en teller niet kloppen. Geen enkele auto krijgt een typegoedkeuring als de snelheidsmeter te weinig aangeeft. Een kleine afwijking naar boven is heel normaal. Het omgekeerde van jouw bewering kan dus wel heel goed kloppen: 100 km/u echt = 105 km/u teller. Dat is ook ongeveer wat ik bij onze A2 zie.
Toch is maar de vraag of Marc hier iets aan heeft, omdat de 3L een volledig andere versnellingsbak en tellerunit heeft. De afwijking kan dus best heel anders zijn.
[quote="amsterram"]kan de electronica van de automatische versnellingsbak dit wel zomaar aan? Heeft het vergroten (of verkleinen) van de afrolomtrek gevolgen voor allerlei invloeden hierop waar ik overheen kijk of kan het ongestraft wat dit betreft?[/quote]
Een verandering van 5% is niet veel. De meeste chiptuners laten het vermogen (en koppel) wel met meer dan 5% toenemen - het effect op de aandrijflijn is in grote lijnen hetzelfde maar veel sterker. Vanuit mijn gevoel zou ik zeggen: als je een rustige rijder bent, niet vaak de bergen in gaat of met een volle auto rijdt (een aanhanger sowieso niet aan de 3L) dat het dan goed zou moeten kunnen gaan. Maar we praten wel over de 3L: de geautomatiseerde koppeling schijnt wel een fragiel ding te zijn, dus ik zou er niet echt gerust op zijn.
Heb je al in http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=30520 gekeken?
[quote="Johan"]Dus als ik het goed begrijp koop je een te dure zuinige auto, om vervolgens de rolweerstand te verhogen zodat deze meer brandstof gaat gebruikten? :roll:
Klinkt logisch..... :lol:[/quote]
Er zijn diverse redenen geweest voor mij om een A2 1.2 TDi aan te schaffen.
Mijn toenmalige echtgenote had een Lupo 3L en ik was daar meteen helemaal verliefd op, meer dan op haar....
De A2 1.2TDi is gewoon nog fraaier, de alu koets, meer auto etc etc, we kunnen allemaal een waslijst opnoemen waarom we een A2 hebben.
Voor mij was 1 van de bijkomende punten dat ik ook nog eens geen wegenbelasting hoefde te betalen helemaal super. Ik hou niet zo van belasting betalen, wat voor belasting dan ook.
Wat de grotere banden betreft, de toename van de breedte van 145 mm naar 165 mm een stuk lekkerder rijdt, kortere remweg etc etc; de toegenomen rolweerstand wordt in het verbruik weer gecompenseerd door de grotere afrolomtrek, bij gelijkblijvende werkelijke snelheid daalt het toerental van de motor immers.
Ook bij de Duitse A2 vrienden niets kunnen lezen over het al dan niet aanpassen / opnieuw inleren van de bandenmaat. Zal even aan de slag gaan met de VAGCOM / VCDS software kijken of er iets over te vinden is; heb net de K+ CAN kabel binnen.
Klinkt logisch..... :lol:[/quote]
Er zijn diverse redenen geweest voor mij om een A2 1.2 TDi aan te schaffen.
Mijn toenmalige echtgenote had een Lupo 3L en ik was daar meteen helemaal verliefd op, meer dan op haar....
De A2 1.2TDi is gewoon nog fraaier, de alu koets, meer auto etc etc, we kunnen allemaal een waslijst opnoemen waarom we een A2 hebben.
Voor mij was 1 van de bijkomende punten dat ik ook nog eens geen wegenbelasting hoefde te betalen helemaal super. Ik hou niet zo van belasting betalen, wat voor belasting dan ook.
Wat de grotere banden betreft, de toename van de breedte van 145 mm naar 165 mm een stuk lekkerder rijdt, kortere remweg etc etc; de toegenomen rolweerstand wordt in het verbruik weer gecompenseerd door de grotere afrolomtrek, bij gelijkblijvende werkelijke snelheid daalt het toerental van de motor immers.
Ook bij de Duitse A2 vrienden niets kunnen lezen over het al dan niet aanpassen / opnieuw inleren van de bandenmaat. Zal even aan de slag gaan met de VAGCOM / VCDS software kijken of er iets over te vinden is; heb net de K+ CAN kabel binnen.
Ik verwacht niet dat je de nieuwe afrolomtrek zult moeten/kunnen inleren. Ik zou eigenlijk niet weten waarom; behalve de tellerafwijking als die te gortig wordt. Het verschil tussen volledig profiel (nieuwe band) en weinig profiel (versleten band) is ook een paar procent, nog afgezien van de dynamische radius (bandenspanning, invering wang etc.).
Een ander punt is de mechanische belasting van de aandrijflijn, maar ik denk dat ook dat wel mee zal vallen. Het verschil in gewicht tussen leeg en volbeladen auto is bijna 50% voor de 3L dus dan valt 5% echt in de marge.
Ik zie net bij onze Duitse vrienden nog dit verhaal: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=19338 waar iemand aangeeft dat er tussen zijn 15" en 17" wielen 5% verschil in omtrek zit. Dat leidt (natuurlijk) tot maar liefst 10 km verschil in gereden afstand op een traject van 180 km.
hock:
Een ander punt is de mechanische belasting van de aandrijflijn, maar ik denk dat ook dat wel mee zal vallen. Het verschil in gewicht tussen leeg en volbeladen auto is bijna 50% voor de 3L dus dan valt 5% echt in de marge.
Ik zie net bij onze Duitse vrienden nog dit verhaal: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=19338 waar iemand aangeeft dat er tussen zijn 15" en 17" wielen 5% verschil in omtrek zit. Dat leidt (natuurlijk) tot maar liefst 10 km verschil in gereden afstand op een traject van 180 km.
