trilling

Discussie over banden en velgen
Gebruikersavatar
floris schouten
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 14:56 0 x

hallo,

aantal weken geleden nieuwe wielen en banden gekocht
deze gemonteerd en helemaal happy :)

echter na de snelweg te hebben bereden opeens niet meer zo blij...
trilling in mn stuur niet normaal!

gezien dit niet was met mn vorige wielen, ga ik er vanauit dat het niet aan de auo ligt!?
naar mn garage geweest welke aangaf een onbalans te vinden in mn wielen, dus ze zouden niet goed
zijn gebalaceerd.

zij op nieuw balanceren en zou het goed zijn... niet dus, na weer stukje snelweg bleek het niet te zijn verholpen
terug naar de garage en hebben zij hem nu uitgelijnd, maar ook dat bleek achteraf niet te helpen.

toch maar naar n andere garge, welke wederom zij dat ze opnieuw gebalanceerd moeten worden omdat er nog steeds een onbalance in zou zitten?? oke, hun weer opnieuw balanceren, maar na ritje snelweg probleem nog steeds niet weg...
weer terug, en hebben hem dik n halve dag gehad, bij ophalen zou het verholpen zijn, maar nee, vandaag opweg naar mn werk nog steeds zware trilling vanaf 110...??

iemand van jullie n idee?!

met mn vorige wielen nergens last van, sinds de nieuwe wielen extreem veel trilling.
zijn meerder malen gebalanceerd en is uitgelijnd maar helpt allemaal niets??? zelfs de voorbanden zijn vervangen door nieuwe, maar help dus helemaal niets, wat wil ik graag terug naar mn vorige wielen op dit moment...


thx
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

08 jul 2014, 15:07 0 x

Ik vermoedt dat het geen orginele Audi wielen zijn ??
Met waarschijnlijkt verkeerde et waarde!
Geef de maten eens door van velg en banden en merk.
Kan je dan misschien meer vertellen.
Gebruikersavatar
floris schouten
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 15:20 0 x

Gebruikersavatar
floris schouten
Berichten: 206
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:54
Locatie: Amsterdam
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 15:25 0 x

en de banden

FALKEN
ZIEX ZE-914 XL
205/45 R16 (87V)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6366
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 15:40 0 x

Mooie velgen met bijzondere maat banden, maar dat moet theoretisch niet het probleem zijn.

Zie dit draadje voor een overzicht van standaard velgen en banden voor de Audi A2:

alle-a2-velgen-en-bijbehorende-bandenmaten-t2873.html

Als beide garages overtuigd zijn van de balans in de wielen en uitlijning van de auto, dan zou ik eerst de andere velgen weer monteren. Als is het maar om uit te sluiten dat het elders zit. Is het dan weg, dan moet het toch in de velgen gezocht worden.

Trilling in een wiel achter wordt versterkt in je stoelzitting (gaat schudden), trilling in een wiel voor voel je in het stuur. Theoretisch kan je ze één voor één weer vervangen. Maar ik vind eigenlijk dat de garage die ze heeft geleverd met je mee moet denken en met een oplossing moet komen.

Succes!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Gebruikersavatar
rolf
Berichten: 2124
Lid geworden op: 22 apr 2012, 02:34
Locatie: Noorwegen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 17:37 0 x

Als je je oude velgen banden combo nog hebt, even proberen of die dan trillingsvrij zijn.
Kan je in iedergeval uitsluiten waar het aan ligt.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3867
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 18:31 0 x

[quote="floris schouten"]http://www.wielkracht.nl/16-inch-rosso- ... -vid13355/

zie link :) [/quote]

Misschien een rare opmerking, maar er zijn toch wel kunststof vulringen gebruikt voor het uitvullen van de naafgat van
het wiel van 73.4 naar 57.4 (standaard VAG-maat van de naaf)?

Zonder deze ringen is de kans op slingeren van het wiel heel groot ...
Audi A2 Color Storm 2003 - afneembare trekhaak - zomer 185/50/16 op 16" Style - winter 185/60/15 op 15" Pepperpot :)
Gebruikersavatar
HansJan
Moderator
Berichten: 6366
Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
Locatie: Arnhem
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

08 jul 2014, 18:38 0 x

[quote="Peter_Audi_A2"][quote="floris schouten"]http://www.wielkracht.nl/16-inch-rosso- ... -vid13355/

zie link :) [/quote]

Misschien een rare opmerking, maar er zijn toch wel kunststof vulringen gebruikt voor het uitvullen van de naafgat van
het wiel van 73.4 naar 57.4 (standaard VAG-maat van de naaf)?

Zonder deze ringen is de kans op slingeren van het wiel heel groot ...[/quote]
Jij bent scherp! :ugeek:
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
audiJan
Berichten: 461
Lid geworden op: 24 jan 2013, 21:39

08 jul 2014, 21:49 0 x

Onbalans gaat prima met goedkopere banden falken banden zijn geen a merk.
goedkopere banden hebben vaak last van hoogteslag dat balanceer je er nooit uit maar je merkt het wel.
Hoeveel onbalans zit er in bedoel gewicht meer dan 60 gram is al erg veel.

Hebben je velgen hoogte slag ook dat komt voor dit in combinatie met mindere banden heb je een leuke stuiter auto.

Dus je zou eens goed na moeten gaan of dit bij het geval is.
et waarde maakt niet uit met rillen in het stuur dit heeft andere efecten.
Pocoloco
Berichten: 2976
Lid geworden op: 23 aug 2013, 00:01

08 jul 2014, 22:44 0 x

Aan je velg maten ligt het niet en ook niet aan de banden , een optie is om de wielen belast te laten balanceren .
Daarmee krijgen ze je onbelans er wel mee uit.
Zoek een banden specialist die zo,n machine heeft om dit belast te kunnen doen.

Balanceren


Moderne auto’s zijn ontwikkeld om u comfortabel en veilig te kunnen verplaatsen. De kleinste afwijkingen in onbalans, krachtvariatie of onrondheid kunnen resulteren in een onrustig weggedrag en trillingen in de auto.

Onbalans:
Bij dynamisch balanceren worden twee zwaartepunten aan de binnen-en buitenzijde van het wiel gecorrigeerd door zinkgewichten aan te brengen op de velg. Dit is de meest gangbare vorm van balanceren.

Krachtvariatie:
Een perfect gebalanceerd wiel kan nog steeds trillen door krachtvariatie…
Krachtvariatie wordt veroorzaakt door verschil in stijfheid van de wang en/of loopvlak van de band en/of het niet mooi rondlopen van een wiel, belast gemeten.


De Hunter GSP9700 balanceermachine. Deze balanceermachine kan een band/wielcombinatie belast meten op onbalans, krachtvariatie en onrondheid! Het hoogste punt of de stijfste plek van de band wordt op het laagste punt van de velg geplaatst, waardoor het wiel mooi rond loopt bij een belaste meting (lees: als u over de weg rijdt). Deze procedure wordt ForceMatching genoemd en lost trillingsproblemen op.


ForceMatching zorgt ervoor dat het hoogste of stijfste punt van de band… … in lijn wordt gebracht met het laagste punt van de velg, waardoor er een maximale rondheid in het wiel ontstaat. Dit zult u ervaren als een zeer comfortabel rijgedrag!


SUCCES ;)
Plaats reactie