Zomer
Gisteren mn zomerset onder de A2 laten plaatsen.
Had banden en velgen zelf bijelkaar gescharreld maar Jos was zo vriendelijk om ze er, voorafgaand aan de APK, onder te schroeven.
Had geen zin meer in de -naar mijn smaak- wat lompe S-line 17 inchers en vond na wat wikken en wegen de 16 inch Borbet RS Mat Bronze leuk opgaan in t pijnboomgroene uiterlijk van mn AMF.
Reifenprofis.de trok me over de streep met de scherpe prijs van € 97,95 p/st incl. verzending (begin maart 2015).
Vast stond dat er n maatje meer rubber om moest, dus 195/55. Ben met de A2 n fan van Dunlop geworden: stil en betrouwbaar. De BluResponse blinkt wederom uit met 68 db, lage rolweerstand en A-grip op nat wegdek. Met mn suffe kop de 88H versie besteld (eveneens begin maart) maar toen ik daar bij thuiskomst 6 weken later(...) achterkwam werden ze door Tirendo.nl zonder mankeren omgeruild voor de iets duurdere 87V versie (€ 87,99 p/st incl. verzending).
Hulde!
Eerste indrukken: auto voelt wat steviger aan, komend vanaf 195/55/15 Dunlop 4D wintersport...
Door de 4% (=7cm) grotere wielomtrek rij ik met n 'geijkte' teller die nagenoeg nauwkeurig de GPS snelheid aangeeft. De toename in snelheid, bij gelijke RPM/versnelling is voor mij goed waarneembaar, ervaar ik als prettig en maakt rijden met n rustiger draaiende motor makkelijk.
Wielen wegen inclusief balancering + bouten 14,7kg p/st.
Ondanks het brakke, nog originele S-line onderstel (iig één achterdemper is lek en laat zich horen) vond ik de auto beter sturen. Ben dan ook razend benieuwd wat de Bilstein B6 Sport met nieuwe 20mm verlaagde veren (ben ff kwijt welk merk...) daar per 18 mei nog aan toe gaat voegen.
Overweeg om na deze ingreep nog 5 of 8mm spoorverbreders te plaatsen.
Of de 195/55/16 set verbeterde verbruikswaarden oplevert, kan ik nog niet beoordelen. Als k me niet vergis zal ik 4% bij de afgelezen afstand moeten optellen alvorens deze te delen door het aantal verstookte liters...
http://s28.postimg.org/k49bnse3x/IMG_20 ... 849491.jpg
Had banden en velgen zelf bijelkaar gescharreld maar Jos was zo vriendelijk om ze er, voorafgaand aan de APK, onder te schroeven.
Had geen zin meer in de -naar mijn smaak- wat lompe S-line 17 inchers en vond na wat wikken en wegen de 16 inch Borbet RS Mat Bronze leuk opgaan in t pijnboomgroene uiterlijk van mn AMF.
Reifenprofis.de trok me over de streep met de scherpe prijs van € 97,95 p/st incl. verzending (begin maart 2015).
Vast stond dat er n maatje meer rubber om moest, dus 195/55. Ben met de A2 n fan van Dunlop geworden: stil en betrouwbaar. De BluResponse blinkt wederom uit met 68 db, lage rolweerstand en A-grip op nat wegdek. Met mn suffe kop de 88H versie besteld (eveneens begin maart) maar toen ik daar bij thuiskomst 6 weken later(...) achterkwam werden ze door Tirendo.nl zonder mankeren omgeruild voor de iets duurdere 87V versie (€ 87,99 p/st incl. verzending).
Hulde!
Eerste indrukken: auto voelt wat steviger aan, komend vanaf 195/55/15 Dunlop 4D wintersport...
Door de 4% (=7cm) grotere wielomtrek rij ik met n 'geijkte' teller die nagenoeg nauwkeurig de GPS snelheid aangeeft. De toename in snelheid, bij gelijke RPM/versnelling is voor mij goed waarneembaar, ervaar ik als prettig en maakt rijden met n rustiger draaiende motor makkelijk.
Wielen wegen inclusief balancering + bouten 14,7kg p/st.
Ondanks het brakke, nog originele S-line onderstel (iig één achterdemper is lek en laat zich horen) vond ik de auto beter sturen. Ben dan ook razend benieuwd wat de Bilstein B6 Sport met nieuwe 20mm verlaagde veren (ben ff kwijt welk merk...) daar per 18 mei nog aan toe gaat voegen.
Overweeg om na deze ingreep nog 5 of 8mm spoorverbreders te plaatsen.
Of de 195/55/16 set verbeterde verbruikswaarden oplevert, kan ik nog niet beoordelen. Als k me niet vergis zal ik 4% bij de afgelezen afstand moeten optellen alvorens deze te delen door het aantal verstookte liters...
http://s28.postimg.org/k49bnse3x/IMG_20 ... 849491.jpg
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6366
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Een heel andere look maar de hogere wangen vullen de wielkasten een stuk beter. Als daar nog 20mm verlaging bij komt dan zal dat zeker positief effect hebben op de stabiliteit. Dat in combinatie met de nieuwe Bilsteins zal de auto een vermoedelijk heel volwassenen rijgedrag geven.
Je hebt ooit de ST line van fabrikant KW genoemd als een populaire kit in Dld, wordt dat m? Oud forumlid Morton was er lyrisch over.
Je hebt ooit de ST line van fabrikant KW genoemd als een populaire kit in Dld, wordt dat m? Oud forumlid Morton was er lyrisch over.
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
Ja... die KW's waren onder mn Bora zondermeer perfekt: zelden zo'n fijn, betrouwbaar en messcherp sturende wagen gereden die tegelijkertijd tóch comfort bood.
Heb na n jaar één lekke achterdemper gehad die zonder pardon door Jos is vervangen.
Inmiddels schijnt de KW aftersale service slecht geregeld te zijn, geen vaste importeur meer als k t goed begrepen heb, vandaar dat mn huisleverancier (http://www.jbautoservice.nl/) -wmb helaas- geen KW meer levert...
PS: hoe bak ik n hyperlink? Het lukt me niet met de knop....
Heb na n jaar één lekke achterdemper gehad die zonder pardon door Jos is vervangen.
Inmiddels schijnt de KW aftersale service slecht geregeld te zijn, geen vaste importeur meer als k t goed begrepen heb, vandaar dat mn huisleverancier (http://www.jbautoservice.nl/) -wmb helaas- geen KW meer levert...
PS: hoe bak ik n hyperlink? Het lukt me niet met de knop....
Jawel, 38 dus precies op maat.
Wil uitproberen wat t effekt is op bochtgedrag en spoorgevoeligheid: spoorbreedte v 146cm voor/143cm achter houdt niet echt over... wil echter de schuurstraal niet al te veel verleggen, vandaar 5 of 8mm
Uiterlijk is van ondergeschikt belang....
Wil uitproberen wat t effekt is op bochtgedrag en spoorgevoeligheid: spoorbreedte v 146cm voor/143cm achter houdt niet echt over... wil echter de schuurstraal niet al te veel verleggen, vandaar 5 of 8mm
Uiterlijk is van ondergeschikt belang....
Tsja... wat is raar?
Ik hou van meerdimensionaal denken, betrek t otootje zelf en mn wensen bij alle afwegingen.
Ik wil geen kart die altijd recht door de bocht gaat maar n in zn weggedrag betrouwbare en voorspelbare auto.
En als t ff kan ook nog n beetje comfort..
Vóórop staat dat t gewicht vd wielen, velg + band, zo laag mogelijk is. De 55 hoogte is n handreiking naar de wat beperkte bakverhoudingen: verlengde 5 is voor mij geen optie en het inbouwen van n zesde versnelling is nog in studie... *-
Wanneer dat laaggehouden gewicht aan n strak onderstel hangt, kun je nog alle kanten op en ja: óók hard de bocht door, zeker wanneer je de bandenspanning wat op zou voeren en wellicht de spoorbreedte wat vergroot.
De looks en de gangbare mening willen dat er zo weinig mogelijk rubber om de velg zit. Mij best, maar niet goed genoeg: ik ben n dieselaar en wil als ik onderweg ben lekker voorspelbaar toeren, ook ns n keer kunnen raggen, eigen en fouten van anderen kunnen corrigeren maar vooral géén wandelende nieren.
n Mix van efficientie, veiligheid, comfort en rijplezier dus
>-
Ik hou van meerdimensionaal denken, betrek t otootje zelf en mn wensen bij alle afwegingen.
Ik wil geen kart die altijd recht door de bocht gaat maar n in zn weggedrag betrouwbare en voorspelbare auto.
En als t ff kan ook nog n beetje comfort..
Vóórop staat dat t gewicht vd wielen, velg + band, zo laag mogelijk is. De 55 hoogte is n handreiking naar de wat beperkte bakverhoudingen: verlengde 5 is voor mij geen optie en het inbouwen van n zesde versnelling is nog in studie... *-

Wanneer dat laaggehouden gewicht aan n strak onderstel hangt, kun je nog alle kanten op en ja: óók hard de bocht door, zeker wanneer je de bandenspanning wat op zou voeren en wellicht de spoorbreedte wat vergroot.
De looks en de gangbare mening willen dat er zo weinig mogelijk rubber om de velg zit. Mij best, maar niet goed genoeg: ik ben n dieselaar en wil als ik onderweg ben lekker voorspelbaar toeren, ook ns n keer kunnen raggen, eigen en fouten van anderen kunnen corrigeren maar vooral géén wandelende nieren.
n Mix van efficientie, veiligheid, comfort en rijplezier dus

- Ger964
- Berichten: 260
- Lid geworden op: 26 mar 2014, 01:10
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Bij mijn FSI zit er een B6 set op in combi met H&R veren.
Achter nog spoorverbreders gemonteerd voor een betere look.
Zolang het asfalt vlak is rijdt en stuurt het super.
Comfort is echter ver te zoeken.
Misschien dat een set 16 inchers in combi met 205 rubber het beste van beide is.
Achter nog spoorverbreders gemonteerd voor een betere look.
Zolang het asfalt vlak is rijdt en stuurt het super.
Comfort is echter ver te zoeken.
Misschien dat een set 16 inchers in combi met 205 rubber het beste van beide is.