"Nieuwe" velgen

Discussie over banden en velgen
Gompie

29 jun 2010, 00:35 0 x

Eigenlijk ben ik die originele velgen een beetje zat en zat wat te zoeken naar alternatief.
Maar er zijn weinig velgen die ik mooi vind en ik wil wel het confort van 15 inch houden.
Zodoende wat gephotoshopt met verschillende velgen, maar het mooiste lijkt me nog een
simpele extra kleur op de originele velgen. Ook veel goeiekoper :lol:
Misschien ga ik dit wel in het eggie doen. Wat vinden jullie?
Groeten, Gompie "Gompimp my ride"
[album]124[/album]
mx-man
Motortype: ANY (1.2 TDI 61pk)

29 jun 2010, 00:37 0 x

De velgen die ik er onder heb vind ik zelf het mooist met dat glimmende chroom.

Thijs
Peter

29 jun 2010, 11:01 0 x

Knappe photoshop maar ik vind het spuuglelijk.
@lf

29 jun 2010, 11:10 0 x

Ik snap het beeld wel wat jij voor ogen hebt maar denk dat je nog iets met de kleur kan spelen voor een echt stijlvol resultaat.

Succes!
Gompie

30 jun 2010, 15:41 0 x

[quote="Peter"]Knappe photoshop maar ik vind het spuuglelijk.[/quote]
De volgende dag toen de biertjes waren uitgewerkt en het niet meer zo warm was
wist ik het zelf ook niet meer zo zeker. :? Maar als er mensen zijn die niet de mogelijkheid
hebben om te fotoshoppen en wel graag een impressie willen van iets (A2 gerelateerd) dan kunnen ze me altijd een PM sturen.
Heb al 30 jaar mijn rijbewijs en 't aantal lekke banden is op de vingers van 1 hand te tellen
(vaak ook nog vandalisme) maar vandaag stond de A2 met een lekke voorband door een schroef.
Gevulcaniseerd, maar zag dat de band aan binnenzijde al afgesleten was terwijl rest nog behoorlijk profiel heeft.
Heb ergens gelezen dat de wielvlucht zeg maar standaard behoudend is in
gesteld vanaf fabriek en dat daarom banden sneller eenzijdig slijten. Meer mensen met die ervaring? Ik zit te denken aan de Hankook Ventus Prime als opvolgers van de ContiEco's, want op het Engelse forum zijn ze daar erg enthousiast over omdat ze erg goed getest zijn, erg stil zijn en niet zo duur.
Groeten van een lekbandige Gompie.
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

30 jun 2010, 16:33 0 x

Hoi Gompie,
Het afslijten van de binnezijde (c.q. buitenzijde) van de voorbanden heeft geen relatie met de wielvlucht! Dit is een gevolg van een onjuiste toespoor (tou-in). Tijdens het rijden komen de wielen letterlijk ietsje (aan de voorzijde gezien) naar buiten door de aandrijving, indien er geen toespoor zou zijn zouden ze dus iets naar buiten gericht staan. Door de toespoor wordt dit gecompenseerd en staan ze (indien juist afgesteld) weer recht vooruit. Nu blijven ze dus iets naar binnen gericht staan waardoor je de overmatige slijtage krijgt aan de binnezijde van de band.

Voordat je nieuwe banden gaat monteren (of tegelijkertijd) even opnieuw laten uitlijnen (wordt de sporing weer juist afgesteld, anders is het zonde van je nieuwe banden.

Theo
Gompie

01 jul 2010, 21:30 0 x

[quote="Thck"]Hoi Gompie,
Het afslijten van de binnezijde (c.q. buitenzijde) van de voorbanden heeft geen relatie met de wielvlucht! Dit is een gevolg van een onjuiste toespoor (tou-in). Tijdens het rijden komen de wielen letterlijk ietsje (aan de voorzijde gezien) naar buiten door de aandrijving, indien er geen toespoor zou zijn zouden ze dus iets naar buiten gericht staan. Door de toespoor wordt dit gecompenseerd en staan ze (indien juist afgesteld) weer recht vooruit. Nu blijven ze dus iets naar binnen gericht staan waardoor je de overmatige slijtage krijgt aan de binnezijde van de band.

Voordat je nieuwe banden gaat monteren (of tegelijkertijd) even opnieuw laten uitlijnen (wordt de sporing weer juist afgesteld, anders is het zonde van je nieuwe banden.

Theo[/quote]

Bedankt voor je antwoord Theo. De auto is in maart jl. uitgelijnd door de verkoper(herinner ik me nu weer) omdat ie trilde in het stuur, dus wellicht is het nu niet meer nodig. De slijtage is dan van voor die tijd. Maar er zijn veel meldingen van overmatige slijtage aan de binnenkant en sommigen melden weinig verbetering.
zie bv: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=34090
of: http://www.a2oc.net/forum/showthread.php?t=10409
En heb jij of anderen nog suggesties rond b.v. 4 seizoen banden en run flat banden?
Ik vind zo'n flesje snot niet echt gerustellend en een thuiskomer hapt een heel stuk kofferbak
op dus ik dacht dat run flat misschien een optie zou kunnen zijn. Maar misschien zijn die door de versteviging wel weer een stuk minder comfortabel? Het leven van een A2 bezitter is nog niet zo simpel! :lol: Groeten, Gompieker
Thck
Motortype: (nog) geen Audi A2

01 jul 2010, 21:39 0 x

Hoi Gompie,

V.w.b. het uitlijnen en de vele problemen, het is ook zo dat bij veel bedrijven het uitlijnen niet al te secuur geschied waardoor het probleem niet altijd juist verholpen is. Het is natuurlijk wel mogelijk dat dit bij jou goed dedaan is en de overmatige slijtage inderdaad vanvoor die tijd was (de tijd zal dat nu leren).

Betreffende de banden, zelf heb ik dus wel een "thuiskomer" achterin aangezien ik niet geconfronteerd wens te worden met een lekken band waaraan ik zelf niets kan doen (b.v. een scheurtje erin). De ruimte die dit inneemt valt nogal mee (heb ik er wel voorover).
Aangekocht via Marktplaats, dus een echte thuiskomer van denk ik VW maar dat weet ik niet zeker. In mijn vorige A2 had ik een originele thuiskomer (spacewiel) van Audi A2, deze moest je ter plaatse oppompen indien je hem ging gebruiken. Het verschil in ruimte inname is echter niet heel groot.
Run flat vind ik voor de A2 geen optie aangezien deze banden van zichzelf stugger zijn dan een "normale" band en de A2 al behoorlijk stug is afgeveerd. Dan zou het denk ik niet meer fijn rijden zijn. (nog afgezien van de prijs van deze banden t.o.v. een "gewone" band!
Vier seizoenen is natuurlijk wel een optie maar bedenk wel het is altijd een compromis! Aparte zomer en winterbanden (heb ik dus ook op velgen) is de beste optie.

Theo
Romulus

02 jul 2010, 01:04 0 x

Hm, ik dacht dat ik hier al eerder had gereageerd, maar zie het niet terug. Kennelijk vergeten te bevestigen.

Ik denk net als @lf dat het effect best mooi kan zijn. Misschien is zwart fraaier dan dit groenige. Voor ik de A2 had, vond ik deze velgen (we hebben dezelfde als jij) niet fraai omdat de spaken niet vlak maar geribbeld zijn. Ik vind de 16" (wel vlak) nog steeds mooier, maar begin hier meer en meer aan te wennen. Wat jij doet, benadrukt dat in feite nog eens. Mja, laat het nog eens in zwart zien... ;)

Overigens hoeft een setje andere velgen volgens mij niet zo duur te zijn omdat de maat (5x100) overeen komt met die van Golf 3/4 en vele andere auto's o.a. van VAG. Aanbod genoeg dus. Wat betreft inpersdiepte (ET-waarde) en draagvermogen weet ik niet in hoeverre ze goed passen.
Gompie

02 jul 2010, 21:14 0 x

[quote="Romulus"]

Ik denk net als @lf dat het effect best mooi kan zijn. Misschien is zwart fraaier dan dit groenige. Voor ik de A2 had, vond ik deze velgen (we hebben dezelfde als jij) niet fraai omdat de spaken niet vlak maar geribbeld zijn. Ik vind de 16" (wel vlak) nog steeds mooier, maar begin hier meer en meer aan te wennen. Wat jij doet, benadrukt dat in feite nog eens. Mja, laat het nog eens in zwart zien... ;)
[/quote]
Nou, bij dezen dan zwarte accent op standaart LM velg :s hock:
[album]125[/album]
Of zou oranje misschien toepasselijker zijn? :mrgreen:
Groeten uit het tropisch hoge noorden
Plaats reactie