Velgen kopen ? Wat kan wel/niet ? (stomme vraag van de week)

Discussie over banden en velgen
Plaats reactie
RedSoxCoder

11 aug 2010, 18:50 0 x

Mag ik een hele stomme vraag stellen ? :)

Waar moet ik op letten als ik los een setje velgen zou kopen ?
Ik zie bijv staan "lichtmetalen velgen, 7,5Jx16", ET35, steek 5x100"

Ik snap de helft wel, maar ik heb geen idee wat wel en niet kan qua maten e.d.
Ga er vanuit dat ik er dan een setje passende banden bij koop.....

Bart
RedSoxCoder

11 aug 2010, 18:51 0 x

Ik heb inmiddels wel deze link gelezen, maar omdat ik nooit van mijn leven naar banden/velgen heb omgekeken, heb ik nog geen idee waar ik nu echt op moet letten :)

deze link dus: http://www.a2-freun.de/forum/showthread.php?t=37871
Romulus

12 aug 2010, 00:42 0 x

In a nutshell jouw voorbeeld ontleden:
7,5J is de breedte van het velgbed in duim
16" is de diameter van de velg in inch
ET35 is de "Einpresstiefe" (offset) oftewel hoe ver valt de velg naar binnen of buiten in de wielkast. Hoe kleiner het getal, hoe verder naar buiten (dus hoe "breder")
steek 5x100 geeft het aantal boutgaten en de diameter van de cirkel waarop zij zitten.

In de A2 Wiki lichtmetalen velgen en stalen velgen kun je zien welke de standaard maten zijn. In de link die jij al aangeeft, kun je zien hoe ver je daarvan af kunt wijken en welke banden er op passen. Jouw voorbeeld van 7,5J is al heel erg breed t.o.v. de standaard 5,5J velgen en zal in sommige situaties kunnen aanlopen, ook afhankelijk van de ET-waarde.

Echte diskwalificaties zijn natuurlijk als de velgdiameter te groot of te klein is (er past geen band meer om, of hij past niet om de remklauw heen) of als het aantal boutgaten of de steek niet past. Dat laatste kun je in sommige gevallen met adapters oplossen (tussenlegschijven met beide gatenpatronen). Jouw voorbeeld velg van 16" 5x100 zou zo op de A2 moeten kunnen passen.

Wat nu nog niet vermeld is, is de diameter van het naafgat. Voor de A2 is dit 57,1 mm.
Plaats reactie