Rijden met warm weer op winterbanden

Discussie over banden en velgen
j.hoeben1

21 apr 2011, 15:08 0 x

Als men met warm weer zoals nu op winterbanden blijft rijden is dat dan voor de veiligheid wel oké en mag dit wel of krijgt men een bekeuring bij controle!! Ik rij maar een 8000km per jaar en mijn winterbanden zijn al vijf jaar oud en hebben nog een profiel van 7mm. Dus ik krijg die nooit versleten en dacht, laat ik er een paar maanden extra langer mee rijden, maar of dat goed en veilig is weet ik niet!

Sjors
MN-NL

21 apr 2011, 17:33 0 x

Er is wettelijk niets op tegen, als het profiel meer dan 1,6 mm bedraagt. Je kan dus nog even rijden :mrgreen:

Je zou kunnen overwegen een jaartje helemaal niet te wisselen?

Marc
Romulus

22 apr 2011, 18:13 0 x

Ik heb de 165er winterbanden er ook nog onder :s hock: Ik merk eigenlijk niets van negatieve eigenschappen, maar ik heb dan ook geen extreme situaties (hard remmen etc) meegemaakt.

Wel een goede gelegenheid om het verbruik eens te testen. De invloed van de rubbersamenstelling is volgens mij toch niet zo groot, over afgelopen twee weken 5,4 l/100 km nodig gehad (1:18,5) met vooral gematigde snelweg (100-120 km/h).

Nog een weekje, dan komen de zomerbanden... 8-)
Rens 79

23 apr 2011, 13:47 0 x

[quote="Romulus"]Ik heb de 165er winterbanden er ook nog onder :s hock: Ik merk eigenlijk niets van negatieve eigenschappen, maar ik heb dan ook geen extreme situaties (hard remmen etc) meegemaakt.

Wel een goede gelegenheid om het verbruik eens te testen. De invloed van de rubbersamenstelling is volgens mij toch niet zo groot, over afgelopen twee weken 5,4 l/100 km nodig gehad (1:18,5) met vooral gematigde snelweg (100-120 km/h).

Nog een weekje, dan komen de zomerbanden... 8-)[/quote]

En wat voor merk zomerbanden gaan er nu opkomen?
j.hoeben1

23 apr 2011, 17:15 0 x

[quote="Romulus"]Ik heb de 165er winterbanden er ook nog onder :s hock: Ik merk eigenlijk niets van negatieve eigenschappen, maar ik heb dan ook geen extreme situaties (hard remmen etc) meegemaakt.
[/quote]

We zijn gisteren vanuit het zuiden naar Amsterdam geweest met de winterbanden en heb een keer met geweld op de rem moeten trappen bij een buitentemperatuur van 23 gr., zeg maar een bijna noodstop op de autobaan en stond in een mum van tijd stil. Voor mijn gevoel doen die winterbanden niet onder voor zomerbanden.

Sjors
Hoton

24 apr 2011, 01:41 0 x

maakt hij wel lawaai he bij bocht of remmen,volgensmij als je niet op lange afstand rijdt maak niet zo veel uit denk ik ??? ..... maar ja je eigen gevoel is belangrijk natuurlijk....evt ik heb nog 4 mooi banden liggen met magnesium origineel velgen liggen :)
falcon

24 apr 2011, 12:04 0 x

[quote="Hoton"]maakt hij wel lawaai he bij bocht of remmen,volgensmij als je niet op lange afstand rijdt maak niet zo veel uit denk ik ??? ..... maar ja je eigen gevoel is belangrijk natuurlijk....evt ik heb nog 4 mooi banden liggen met magnesium origineel velgen liggen :) [/quote]
Dat zal niet gaan omdat jouw magnesium velgen voor de 1.2tdi zijn, en die passen niet op de andere A2's...
Romulus

25 apr 2011, 10:15 0 x

[quote="Rens 79"]En wat voor merk zomerbanden gaan er nu opkomen?[/quote]
Ik vrees dat ik toch gelijk had met mijn voorspelling dat de Michelin Energy XV1 in 175/60R15 eruit zou gaan. In elk geval zie ik ze nergens meer. Na lang wikken en wegen besloten om de grootst mogelijke bandenmaat (afrolomtrek) op de 15" velgen te monteren: 185/60R15. Deze is een stuk couranter (o.a. de nieuwe Polo, Opel Meriva) en daarin levert Michelin wel de Energy Saver. Die zal het wel worden, volgende week staat de beurt gepland.

Met een andere maat moet ik natuurlijk wel alle vier banden vervangen. Die gelegenheid heb ik aangegrepen om een setje 'draaischijven' van de Audi A3 op de kop te tikken. De maat is exact die van de Style 6-arm velgen, alleen ET38 tegen ET37. Ik ben er heel gelukkig mee. Zodoende heb ik nu wel een set Style-velgen met 4 van die fijne Michelins 175/60 die op een nieuwe eigenaar liggen wachten. Ik zal zo een verkooptopic aanmaken.
Rens 79

25 apr 2011, 11:34 0 x

[quote="Romulus"][quote="Rens 79"]En wat voor merk zomerbanden gaan er nu opkomen?[/quote]
Ik vrees dat ik toch gelijk had met mijn voorspelling dat de Michelin Energy XV1 in 175/60R15 eruit zou gaan. In elk geval zie ik ze nergens meer. Na lang wikken en wegen besloten om de grootst mogelijke bandenmaat (afrolomtrek) op de 15" velgen te monteren: 185/60R15. Deze is een stuk couranter (o.a. de nieuwe Polo, Opel Meriva) en daarin levert Michelin wel de Energy Saver. Die zal het wel worden, volgende week staat de beurt gepland.

Met een andere maat moet ik natuurlijk wel alle vier banden vervangen. Die gelegenheid heb ik aangegrepen om een setje 'draaischijven' van de Audi A3 op de kop te tikken. De maat is exact die van de Style 6-arm velgen, alleen ET38 tegen ET37. Ik ben er heel gelukkig mee. Zodoende heb ik nu wel een set Style-velgen met 4 van die fijne Michelins 175/60 die op een nieuwe eigenaar liggen wachten. Ik zal zo een verkooptopic aanmaken.[/quote]

Of de velgen gebruiken om van de winter te gebruiken met winterbanden,scheelt je weer een ritje naar de banden boer.
Die A3 velgen die je gekocht hebt is dat dan 15 of 16" en heb je er geen foto'tje van?
We zijn hier gek van foto's :mrgreen:
Romulus

25 apr 2011, 11:48 0 x

[quote="Rens 79"]Of de velgen gebruiken om van de winter te gebruiken met winterbanden,scheelt je weer een ritje naar de banden boer.
Die A3 velgen die je gekocht hebt is dat dan 15 of 16" en heb je er geen foto'tje van?
We zijn hier gek van foto's :mrgreen:[/quote]
Ik heb al winterbanden op stalen velgen (zie de foto's in mijn Gallery). Die velgen heb ik er gisteren maar eens afgegooid omdat ik het gevoel had dat ik in elke bocht vier strepen rubber achterliet :lol:

Ik heb gelijk de 15" A3 velgen erop gelegd. Er zitten nu nog wel te grote banden om (195/65R15, een echte A3-maat) dus het is een beetje ballonbandenlook. Het past net in de wielkasten (dat wist ik al van mister, die eens per ongeluk deze maat gemonteerd kreeg). Er zitten 4 oude (DOT 02/03) Continental banden om, tjongejonge wat een herriebakken. Boven de 80 hoor je alleen maar afrolgeluid en bij 120 wordt het wel erg luid. Door de grote banden wordt de tellerafwijking trouwens negatief, 119 teller is 121 echt. Ik zal blij zijn als er volgende week nieuwe Michelins in 185/60R15 om liggen.

Als het lukt, zal ik vanavond een foto'tje posten.
Plaats reactie