windgevoelig en glijden!
- Peter_Audi_A2
- Audi A2 clublid
- Berichten: 3779
- Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
- Locatie: Rhenen
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
Ik probeer het kort te houden ...
A. Meerverbruik door foutief aflezen km-stand: 195 65 15 t.o.v. 165 65 15
Door de omtrek: 1 op 15x1.065 = wordt ca. 1 op 16
De rest valt te verklaren door:
1. Luchtweerstand door breedte verschil 195 t.o.v. 165
2. Verschil in rolweerstand tussen de 2 soorten banden (kun je wegwerken door met de bandenspanning te spelen om zo de rolweerstand gelijk te krijgen)
3. Verschil in gewicht van de auto/bestuurder. (op de weegbrug om dit gelijk te krijgen)
4. Onderhoudstoestand van de motor/onderstel (motor met oude olie/slechte bougies/smerig luchtfilter en aanlopende remmen leveren een hoger brandstofverbruik op)
B. Verouderde banden op de achterwielen.
Als bij een voorwielaandrijver als de A2 de voor/achterbanden niet periodiek worden gewisseld houdt je langzaam maar zeker steeds meer profiel over op de achterbanden.
Ik weet niet of de profielhoogte is gemeten, maar vaak is dat een eerste indicatie (er van uitgaand dat alle 4 de banden er tegelijk nieuw opgekomen zijn).
Als het profielverschil tussen voor en achter te groot wordt, kan het wisselen riskant worden.
In verband met aquaplaning wil je de banden met het meeste profiel aan de achterkant houden.
En laten dat nu net die hard/stug geworden banden zijn ...
A. Meerverbruik door foutief aflezen km-stand: 195 65 15 t.o.v. 165 65 15
Door de omtrek: 1 op 15x1.065 = wordt ca. 1 op 16
De rest valt te verklaren door:
1. Luchtweerstand door breedte verschil 195 t.o.v. 165
2. Verschil in rolweerstand tussen de 2 soorten banden (kun je wegwerken door met de bandenspanning te spelen om zo de rolweerstand gelijk te krijgen)
3. Verschil in gewicht van de auto/bestuurder. (op de weegbrug om dit gelijk te krijgen)
4. Onderhoudstoestand van de motor/onderstel (motor met oude olie/slechte bougies/smerig luchtfilter en aanlopende remmen leveren een hoger brandstofverbruik op)
B. Verouderde banden op de achterwielen.
Als bij een voorwielaandrijver als de A2 de voor/achterbanden niet periodiek worden gewisseld houdt je langzaam maar zeker steeds meer profiel over op de achterbanden.
Ik weet niet of de profielhoogte is gemeten, maar vaak is dat een eerste indicatie (er van uitgaand dat alle 4 de banden er tegelijk nieuw opgekomen zijn).
Als het profielverschil tussen voor en achter te groot wordt, kan het wisselen riskant worden.
In verband met aquaplaning wil je de banden met het meeste profiel aan de achterkant houden.
En laten dat nu net die hard/stug geworden banden zijn ...
- Veertienmeizeventien
- Audi A2 clublid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
- Locatie: Muiden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Euh... om eerlijk te zijn: nee...
Mijn vrouw was mijn "gedoe met oude auto's" helemaal beu. Het resultaat is dat we 2 A2 's hebben; de blauwe met glazen dak gebruikt zij...
Mooi en aardig allemaal: stiekum vind ze hem best leuk! Ze noemt hem al achteloos: "mijn A2".
Het resultaat is dat ik geen vergelijkend waardeonderzoek kan doen omdat ik steevast met de zilveren heen en weer rij.
Met plezier overigens en zeer constant 1 : 18...
Maar zodra ik weer wat meer weet ben jij de eerste die het hoort...
betutteling is zinloos; passie is Goud
- henkje
- Berichten: 76
- Lid geworden op: 03 nov 2011, 12:50
- Locatie: Roermond
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
zie dat deze post niet erg recent is, desondanks reactie mbt wegligging. is inderdaad een drama, advies is, monteer een koni fsd set schokdempers. het verschil is dusdanig dat je het idee hebt in een andere auto te rijden.Veertienmeizeventien schreef: ↑08 dec 2018, 20:53Sodeju!
deze week 2 keer flinkgaan glijden op afrit van snelweg.
Niet eens zo hard gereden. Wel een beetje vochtig wegdek en best wel snel door de bocht, maar dat ik nu zeg dat ik knetterhard ging: nee.
Ik kreeg hem weer goed in de juiste richting maar je rijdt daarna als een oud vrouwtje met je staart tussen je benen, kan ik je verzekeren.
(ik ben nogal beeldend ingesteld en denk na of deze zin wel een goede is. Denk het niet, maar allah, ik laat hem maar staan.)
Het duurt even voordat de adrenaline uit m'n lichaam is...
Vandaag naar de bandenboer geweest om de "sliks" om te laten wisselen. Wat blijkt: de banden hebben nog zeer goed profiel en zijn 5 jaar oud. Niet iets om p.o. te laten vervangen.
Hmmm... ik denk dat het voor een deel komt omdat ik zo wijs dacht te zijn om de achterstoelen er uit te laten. Ik heb ze er net maar weer ingezet. (prachtig systeem overigens).
Daarnaast: godallemachtig wat is de auto windgevoelig! Gelukkig is de weg van Utrecht naar AbcoudeNoord 5 baans. Die had ik volle breedte nodig. Echt heel windgevoelig, al komt het misschien door mijn referentiekader.
- HansJan
- Moderator
- Berichten: 6174
- Lid geworden op: 07 okt 2013, 00:42
- Locatie: Arnhem
- Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)
@henkje daar heb je zeker een punt!
Colour.Storm Imolagelb | Advance | Style | Winter | Concert II BOSE | FIS | APS | Full LED | DRL | Koni FSD + H&R -25mm | CC | Komfortblinker | A3 Duo-Claxon | BT carkit | Duo Multibox | Zomer: Bolero + Dunlop 205/40R17 | Winter: Style + Hankook 195/45R16
- Veertienmeizeventien
- Audi A2 clublid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 06 mei 2018, 17:49
- Locatie: Muiden
- Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)
Ik krijg te horen dat aankoop ca 700 euro is... (niet gecheckt). Als ze aan vervanging toe zijn doe ik het; nu nog even niet...
betutteling is zinloos; passie is Goud
- eekhoorntje
- Berichten: 3332
- Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
- Locatie: Duitsland
- Motortype: A2 met motorombouw
Als je meerdere A2's in je familie hebt is deze Koni FSD een dure oplossing!
Ook 14 mei 17 heeft er 2, ik nog iets meer....
Daarom hou ik me bij de originele fietspompen van Monroe, gas gevulde, en niets mis mee...
Met de extra extreem dikke banden achter voor comfort en die originele zijn stug genoeg.
Vaak is de oorzaak oude versleten en te snel drempels nemen of op C.C. met 80 Km een verkeerd plein nemen is de oorzaak dat ik iets minder Km met deze originele Monroe dempers haalde en nogmaals mag monteren!
Hoewel Koni beter is, de prijs ook en per KM omgerekend is de Monroe voordeliger
Dus bij de eerst volgende meeting even bij drempel mijn opwachten en je hoorde of ik de piepshow dempers nog heb of reeds de nieuwe gemonteerd heb, die al enkele maanden klaar liggen!
Ik noem deze Koni Financieel Super Duur!
Ook 14 mei 17 heeft er 2, ik nog iets meer....
Daarom hou ik me bij de originele fietspompen van Monroe, gas gevulde, en niets mis mee...
Met de extra extreem dikke banden achter voor comfort en die originele zijn stug genoeg.
Vaak is de oorzaak oude versleten en te snel drempels nemen of op C.C. met 80 Km een verkeerd plein nemen is de oorzaak dat ik iets minder Km met deze originele Monroe dempers haalde en nogmaals mag monteren!
Hoewel Koni beter is, de prijs ook en per KM omgerekend is de Monroe voordeliger
Dus bij de eerst volgende meeting even bij drempel mijn opwachten en je hoorde of ik de piepshow dempers nog heb of reeds de nieuwe gemonteerd heb, die al enkele maanden klaar liggen!
Ik noem deze Koni Financieel Super Duur!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
- jaapje
- Audi A2 clublid
- Berichten: 1142
- Lid geworden op: 04 apr 2016, 22:30
- Locatie: Zutphen
- Motortype: (nog) geen Audi A2
🐿legt de nadruk op de financiële gevolgen van nieuwe schokbrekers.
Als je het verschil in prijs van een dure set en een goedkope set gaat omrekenen in prijs per km heb je het over 0,5 cent per km.
Dat is niet iets om je erg druk over te maken toch?
Veel belangrijker is een goede wegligging, koersstabiliteit bij zijwind en het plezier in het rijden!
Welke je dan moet kiezen? Daar is al voldoende over geschreven.
En eekhoorntje je stukjes worden wel beter leesbaar als je niet heel je familie er bijhaalt.
Als je het verschil in prijs van een dure set en een goedkope set gaat omrekenen in prijs per km heb je het over 0,5 cent per km.
Dat is niet iets om je erg druk over te maken toch?
Veel belangrijker is een goede wegligging, koersstabiliteit bij zijwind en het plezier in het rijden!
Welke je dan moet kiezen? Daar is al voldoende over geschreven.
En eekhoorntje je stukjes worden wel beter leesbaar als je niet heel je familie er bijhaalt.