Nieuwe banden

Discussie over banden en velgen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc
Audi A2 clublid
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 jun 2009, 00:33
Locatie: Lisse
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2021, 15:01 1 x

Ik ben binnenkort voor mijn A2 toe aan 4 nieuwe banden. Het profiel zit nu nog tussen de 2 en de 2.4 mm. Is zojuist bij de APK gemeten.
Het gaat om de 16 inch velgen met bandenmaat 185/50. Op dit moment liggen er Continental PremiumContact banden onder (185/50 R16 81V). Geen idee hoeveel km die gedaan hebben, want ik heb de auto met de huidige banden gekocht. Deze banden bevallen op zich erg goed, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen.
Voor de vervanging kijk ik puur naar zomerbanden, geen all-season. Ik denk zelf aan A-merk banden en zat te kijken naar weer Continental bijvoorbeeld de EcoContact 5 of 6 of Michelin bijv. de Primacy 4. Die laatste is iets goedkoper en stiller (68dB ipv 70 wat ik meer bij de Conti's zie).
Suggesties welkom! :-)
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2021, 19:31 1 x

De ecocontact van Continental is meer een band die wat slijtvaster is en daardoor wat langer meer zou moeten gaan.
Daarvoor lever je weer wat grip in.
de Primacy van Michelin is weer wat sportiever en meer te vergelijken met de banden die je nu op de auto hebt zitten.

Ik ben zelf ook op zoek naar andere banden, ik heb wel gemerkt dat de standaard bandenmaten van
de A2 niet bij elk bandenmerk gangbaar zijn.
Dat kan betekenen dat een bepaald merk/type band of duurder of zelfs niet te leveren zijn in de betreffende maat ...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 aug 2021, 21:39 1 x

Op basis van een aantal tests ben ik gegaan voor de goodyear efficiënt grip performance. Bevallen prima 👍
Zijn iets goedkoper dan de Michelins en Conti’s en de testresultaten waren ongeveer even goed.
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

04 aug 2021, 08:17 0 x

Ik zou voor de meerprijs van vaak €0,00 toch eens aan 4 seizoenen denken.
Hebben iets zachter rubber voor meer grip als je eens zoals ik vaak doe met 70Km verkeerd...plein ga nemen op de C.C.

Ook bij sneeuw of ijzel meer grip en iets mee geluiden maar mooi tussen zomer en winter in.
Deze huidige Conti gaan lang mee en weinig rijders hebben vaak afkeur wegens uitgedroogde rubbers!
Welk merk, er zijn voordeliger als je weinig reed of rij je meer dan 20.000 km per jaar?

Ook is merk en type zoveel mogelijk, persoonlijke keuze....
Mijn beste is voor anderen weer een ramp....
bandenspotter.nl geeft leuk overzicht wat je waar voordelig kunt kopen.
Kwik Fuck sla ik over, kijk eens naar de montage per band... €10,- tot é12,50 zijn ook mogelijk met hun zoek adviezen... en dan heb je iets minder mooie garage die heel veel monteren en balanceren!
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Marc
Audi A2 clublid
Berichten: 153
Lid geworden op: 25 jun 2009, 00:33
Locatie: Lisse
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 nov 2021, 19:25 3 x

Ik heb het nog even uitgesteld. Ik rij niet zoveel. Maar voor de winter is het wel verstandig nieuwe banden erop te zetten.
Het zijn toch vier seizoenen banden geworden. Vredestein Quatracs. Kwamen goed uit de test in een gematigd klimaat. Leuke test gevonden op internet.
Binnenkort zitten ze erop. Dan kijken hoe het bevalt. In het slechtste geval monteer ik in het voorjaar zomerbanden en hou ik deze voor de winter.
Plaats reactie