Vident iMax of iCarsoft VAWS V3

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Plaats reactie
GerardNijenbrinks
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

01 aug 2024, 20:37 0 x

Ik wil een OBD2 uitlees/diagnose apparaat kopen voor m'n A2 (zie onderschrift), en twijfel tussen de Vident iMax en de iCarsoft VAWS V3.

Heeft iemand ervaring met één van deze apparaten, of wie weet, zelfs beide? Is er een voorkeur voor één van de twee, en zo ja, waarom? Of is er in dit prijssegment een alternatief wat als nog beter gezien wordt? Onderstaand de links naar beide apparaten:

vident_imax_diagnosecomputer_obd_uitleesapparaat.jpg
vident_imax_diagnosecomputer_obd_uitleesapparaat.jpg (105.1 KiB) 4419 keer bekeken
https://obd-partner.nl/diagnosecomputer ... eat-skoda/

vident_imax_diagnosecomputer_obd_uitleesapparaat.jpg
vident_imax_diagnosecomputer_obd_uitleesapparaat.jpg (105.1 KiB) 4419 keer bekeken
https://diagnoseapparatuur.nl/icarsoft-vaws-v3

Alvast dank voor jullie inzichten, groet,

Gerard
Bijlagen
icarsoft-vaws-v3.jpg
icarsoft-vaws-v3.jpg (34.85 KiB) 4419 keer bekeken
A2 - Delfingrau - 1.4 BBY - 2004 - ca. 160.000 km - 15-PJ-XV
GerardNijenbrinks

01 aug 2024, 20:39 0 x

Sorry, is niet helemaal lekker gegaan met het plaatsen van de afbeeldingen, maar dat krijg ik niet beter.
Ticcie
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

02 aug 2024, 10:31 1 x

Ik heb van verschillende mensen positieven geluiden gehoord over de icarsoft, niet specifiek voor de A2 overigens.

Je kunt ook VCDS overwegen, dat is VAG specifieke software voor op je Windows laptop met een dongle erbij. Dan kun je bijna alles instellen en resetten wat de dealer ook kan (en soms zelfs meer). Wel iets minder gebruikersvriendelijk dan zo’n icarsoft.
GerardNijenbrinks

02 aug 2024, 12:07 0 x

Dank voor je reactie Ticcie,

VCDS heb ik ook bekeken inderdaad. Ik begrijp wel dat dat de meest uitgebreide mogelijkheden biedt. Maar ik heb geen Windows laptop, en denk ook eigenlijk niet dat ik zoveel functionaliteit nodig heb; zover reikt mijn kennis niet.

iCarsoft had ik ook positieve geluiden over gehoord, maar ook daarvan weet ik niet of het voor een A2 uit 2004 eigenlijk niet een wat te uitgebreid apparaat is.

Bij OBDPartner kwam ik o.a. ook nog het volgende apparaat tegen; iets voordeliger dan de Vident iMax en misschien ook wel afdoende voor een oudere auto. Ik zal proberen om er achter te komen of de uitgebreidere functies van de andere apparaten specifiek voor m'n A2 wel nut hebben.

https://obd-partner.nl/professionele-va ... uter-v301/

Ticcie schreef:
02 aug 2024, 10:31
Ik heb van verschillende mensen positieven geluiden gehoord over de icarsoft, niet specifiek voor de A2 overigens.

Je kunt ook VCDS overwegen, dat is VAG specifieke software voor op je Windows laptop met een dongle erbij. Dan kun je bijna alles instellen en resetten wat de dealer ook kan (en soms zelfs meer). Wel iets minder gebruikersvriendelijk dan zo’n icarsoft.
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

03 aug 2024, 08:02 0 x

Als je het speciaal voor de A2 wil kopen zou ik zeker voor VCDS gaan. Dan heb je serieuze mogelijkheden.
Met andere apparatuur of software is het de vraag wat het te bieden heeft voor de A2.
Het zou best kunnen dat het redelijk beperkt is, meestal kun je het motormanagement uitlezen en foutcodes wissen.
Dit kan ook met een dongel van rond de 30 euro en met een app ( Torque) op je telefoon.
GerardNijenbrinks

03 aug 2024, 14:13 0 x

Paulus,

Denk jij dat bij een apparaat als deze - https://obd-partner.nl/professionele-va ... uter-v301/ - de service functies (als onder aangegeven) niet werken voor een A2? Op zich zijn dat toch geen functies die je via een eenvoudige dongel van een paar tientjes hebt? Verder staat er "Leest en wist storingen aan alle systemen zoals Motor, ABS, Airbags, Climate control, etc." Dit gaat verder dan het motormanagement uitlezen en foutcodes resetten lijkt het...

Service functies:
Olie/service interval reset – Het aanpassen of resetten van de servicemeldingen in het voertuig.
EPB service – Openen en sluiten van de elektronische handrem.
SAS service – Het kalibreren van de stuurhoeksensor en het resetten van foutcodes hieraan. Met deze functie bepaalt u de nulpositie van het stuur, wat belangrijk is nadat u de stuurhoeksensor of G-sensor heeft vervangen.
DPF initialisatie – Het geforceerd regenereren van het DPF (Dieselpartikelfilter) en het resetten hiervan, en tevens het configureren van componenten na vervanging.
TPA / TSA – Throttle body initialisatie
BMS initialisatie – Het configureren van het batterijmanagementsysteem, benodigd bij het plaatsen van een nieuwe accu.
IMMO-service – Het faciliteren en her-synchroniseren van sleutels met startonderbreker, benodigd bij het deblokkeren van de startonderbreker.
SRS Crashdata resetten – Het wissen en resetten van crashgegevens na een ongeval.

Groet, Gerard

Paulus schreef:
03 aug 2024, 08:02
Als je het speciaal voor de A2 wil kopen zou ik zeker voor VCDS gaan. Dan heb je serieuze mogelijkheden.
Met andere apparatuur of software is het de vraag wat het te bieden heeft voor de A2.
Het zou best kunnen dat het redelijk beperkt is, meestal kun je het motormanagement uitlezen en foutcodes wissen.
Dit kan ook met een dongel van rond de 30 euro en met een app ( Torque) op je telefoon.
Paulus
Audi A2 clublid
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

04 aug 2024, 13:50 0 x

Gerard,
Wat ik bedoel is iets als dit:

https://www.amazon.nl/Veepeak-Bluetooth ... 08f7966176

Dit beperkt zich tot motormanagement, het komt neer op waardes uitlezen, foutcodes lezen en foutcodes wissen. Op zich biedt het aardig wat t.o.v. de investering.

Wat voor systeem je kiest zou ik laten afhangen van wat je wilt kunnen en hoever jouw kennis reikt.
Plaats reactie