Na lege accu slaat de motor direct weer af

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
meedendorp
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12

19 jan 2015, 21:32 0 x

da's ook toevallig! en zo leren we dus weer bij...
ik ben blij dat het afslaan toch normaal blijkt te zijn bij een lage accuspanning, maar lastig is het wel...

@audi_gekkie, excuses niet nodig hoor.
ik zal even navraag doen, want de motor is getuned en de software van de versnelling is hier ook op aangepast geloof ik. Ik laat nog wel even weten (en of de accu het goed overleeft heeft).
Gebruikersavatar
meedendorp
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12

19 jan 2015, 21:48 0 x

Goeie tip!
Gebruikersavatar
meedendorp
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12

20 jan 2015, 14:11 0 x

De eindconclusie:
Accu was nog goed en basisinstelling is niet nodig. Soms is dit wel nodig, maar dan merk je het aan hoe hij schakelt.

En wat hebben we vooral geleerd?
1. Niet de sleutel in het contact laten
2. Wanneer je een 3L met een andere auto wilt starten, eerst minimaal een kwartier laten laden..
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

20 jan 2015, 23:33 0 x

De eindconclusie:
Accu was nog goed en basisinstelling is niet nodig. Soms is dit wel nodig, maar dan merk je het aan hoe hij schakelt.
#:-S Heb ik toch een beetje gelijk.
Gebruikersavatar
meedendorp
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12

21 jan 2015, 07:55 0 x

... ik zou graag weten waarop dit antwoord gestoeld is, welke afstelling er dan niet meer klopt, ik kan het namelijk echt niet plaatsen. Een forum moet ook niet leiden tot het ongefundeerd paniek zaaien bij mensen bij wie de accu eens een keer losgeweest is of door het laten branden van de binnenverlichting helemaal leeg is geweest.
Helemaal mee eens natuurlijk. Het zou gaan om het schakelen. Normaal is de accu er af halen geen probleem. De 3L specialist waar ik kom had de ervaring dat bij langdurig loskoppelen van de accu en in een enkel geval het schakelen, koppelen ed in de war is. Hoe dit dan technisch komt, dat weet ik niet. Mogelijk ligt hier dan ook nog een ander probleem aan ten grondslag? Hij zei trouwens ook nog dat je dit dan echt wel merkt. Geen reden voor paniek dus...

@ Audi-gekkie: :) )
Gebruikersavatar
Willie60
Berichten: 262
Lid geworden op: 22 sep 2013, 22:15

21 jan 2015, 08:58 0 x

De eindconclusie:
Accu was nog goed en basisinstelling is niet nodig. Soms is dit wel nodig, maar dan merk je het aan hoe hij schakelt.

En wat hebben we vooral geleerd?
1. Niet de sleutel in het contact laten
2. Wanneer je een 3L met een andere auto wilt starten, eerst minimaal een kwartier laten laden..
Dat van een kwartier laden, daar denk ik anders over,
Enkele weken terug nog een paar keer met een compleet lege accu te maken gehad.
(ik wist dat dit er aan zat te komen omdat ik zonder multiriem reed....en de accu dus niet bijgeladen werd)
De eerste keer de 1.2 tdi gestart met een klein model "powerjumper" zo klein dat in je binnenzak van je jas past, meteen lopen en niet meer afslaan.
Terug gereden, alles helemaal leeg, dat niets electrisch het meer deed, geen display, geen stuurbekrachting, niet kunnen schakelen en vrijlopend de oprit opgerold
:D
Dan moet je dus via de noodontgrendeling je achterklep open maken om bij de accu te komen.
Later weer met een jumpstarter gestart hij bleef gewoon lopen .
Alleen het het klokje opnieuw moeten instellen
Gebruikersavatar
Audi_gekkie
Berichten: 5880
Lid geworden op: 26 jul 2012, 20:35

21 jan 2015, 10:50 0 x

Dat laatste is toch een basisinstelling? :) )
Alle gekheid op een stokje. Ik ga in dit forum zoeken waar ik dit het heb gelezen.

Edit: meer dan een kwartier gezocht, maar niks gevonden :(
Gebruikersavatar
meedendorp
Berichten: 32
Lid geworden op: 01 jan 2014, 21:12

22 jan 2015, 00:17 0 x

LOL. Ik vind een klokje idd ook wel erg basis! :-))

Toch gek, dat de ervaringen met het starten op een lege accu blijkbaar zo verschillen.
Is het afhankelijk van de auto of starthulp waarmee je start? Is het iets anders? Of zou dan toch de tip van laudeaums-a2 de sleutel in dit verhaal zijn?
Je lage accuspanning kan overigens ook te wijten zijn aan de bekende A2 kwaal: onder de linker koplamp zit een dikke bout die de massakabel met de carrosserie verbindt. Bij veel A2's zit daar corrosie onder (aluminium en ijzer gaan slecht samen) en dan laadt de dynamo de accu niet meer voldoende bij.
:D
Als ik binnenkort met de auto bezig ben, goed om even te controleren.

Ik houd wel van een beetje mysterie, maar mocht ik ooit nog eens met een lege accu staan, dan probeer ik of hij wil starten met starthulp. Lukt dat niet, dan laat ik de accu zeker een kwartier laden, voordat ik de ANWB bel of de auto achterlaat.. Mijn advies voor de lezer van deze discussie is om het zelfde te doen.

Als ik nog nieuwe ontdekkingen doe, laat ik dat zeker weten...
Plaats reactie