Comfortfuncties portieren en knipperlicht inactief [OPGELOST : Coderen functies]

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jul 2022, 13:35 0 x

Hallo allemaal, ik heb een voortdurend probleem met mijn A2 1.6 FSI

Vanaf toen ik de auto kocht doen mijn knipperlichten het niet bij openen of sluiten van de deuren,
Deuren sluiten niet bij beginnen met rijden. (10-15 Km/uur)

Ik heb nu bij AliExpress het VCDS systeem gekocht (Stekker en NL software) en tot mijn verbazing werkt dit nog ook.

Nu vond ik daar de volgende melding;

01561 - Linkerachterportier
61-10 - Gaat niet van Safe

De deuren sluiten gewoon goed en ook het openen gaat zonder enkel probleem.

Nu is mijn kennis over dit systeem natuur minder dan minimaal, dus hoop ik dat iemand van jullie mij even verder wil helpen.

Mijn vraag is kan ik deze melding een andere waarde geven (dus niet de storing resetten),
zodat de comfortmodule denkt dat de status anders is.
(Als het überhaupt mogelijk is)
En zo ja, in Jip en Janneke taal hoe ik dat moet doen.

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Alvast bedankt,
Philip
Gebruikersavatar
eekhoorntje
Berichten: 3332
Lid geworden op: 13 jun 2018, 14:32
Locatie: Duitsland
Motortype: A2 met motorombouw

22 jul 2022, 20:22 0 x

Bel eens naar Waalwijk.....

Als je dit doorgeeft weet Lukas wel iets hiervoor en kan gelijk de rest controleren.
Het koste wel uurloon maar hij ziet eerder ellende aankomen en nu is het vaak nog te herstellen zonder dat er meer kapot ging.

Hij weet alle zwakke puntjes na zoveel jaren dat je een betrouwbaarder auto zult krijgen en minder plotselinge storingen.
2x Kastelrod... dus welke kom je nu tegen? De BBY met Chroom handgrepen of de 1.8 motor automaat?
Enige goede verschil tussen deze 2 is krik dopje achter ontbreekt bij 1 van deze 2...
Dus voortaan; Fam. Eekhoorn...
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jul 2022, 21:58 1 x

Dankjewel eekhoorntje, dit is natuurlijk de beste oplossing.
Maar Lucas heeft het druk en ik een WIA uitkering.
Ik hoopte dat het op een makkelijke manier op te lossen viel.
De auto doet het voor de rest prima en deurvergrendeling werkt ook naar behoren, het was meer
omdat ik het vervelend vind dat ik geen signalering krijg bij het openen en sluiten van de deuren.

Toch bedankt.
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

22 jul 2022, 22:19 0 x

Misschien is het zoiets simpels als een schakelaar: gaat je binnenverlichting aan als je je linker deur opent? Als ie dat rechts wel doet en links niet, dan zou dat het probleem kunnen zijn.

En gaat die deur wel op slot met ab?
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1548
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

22 jul 2022, 22:53 1 x

Beste Philip ,

Als jouw dongle met NLD software werkt en je kunt de foutcodes uitlezen dan kan je hem waarschijnlijk ook coderen. Feit dat je deur niet op de-safed, heeft niks te maken met het wel of niet knipperen van de richtingaanwijzers bij sluiten of openen.

***** Voordat je verder gaat, noteer de huidige code om terug te gaan naar de uitgangspositie voordat je iets wijzigt ******

In VCDS gaan naar groep 46 en dan coderen/ coding selecteren. Je krijgt dan een dropdown menu waarbij je de gekozen waarden bij elkaar optelt voor de code. Klik ‘ Do it’ en controleer de werking.

Succes!
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jul 2022, 23:00 0 x

Ticcie schreef:
22 jul 2022, 22:19
Misschien is het zoiets simpels als een schakelaar: gaat je binnenverlichting aan als je je linker deur opent? Als ie dat rechts wel doet en links niet, dan zou dat het probleem kunnen zijn.

En gaat die deur wel op slot met ab?
Hi, bedank voor je reactie.
Ja alles werkt gewoon, bij elke deur die je opent, gaat de binnenverlichting aan.
Afstandsbediening werkt goed, als je de deur met de AB opent, gaat netjes de binnenverlichting aan en alle deuren gaan open en/of dicht.

Het enige wat niet aanwezig is dat de knipperlichten niet reageren op openen of sluiten.
En de deuren gaan niet automatisch op slot bij het rijden.

Ook gaan de deuren automatisch op slot als je met de AB opent, maar niet de deuren opent binnen een minuut.
Als je met de sleutel de deur dichtdraait en even vast hou, sluiten de openstaande ramen en andersom bij het openen even vast houden en de ramen gaan open.
Kortom, alles werkt normaal.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

22 jul 2022, 23:04 0 x

DED@2, bedankt, dit wilde ik even weten, ga er morgen mee aan de slag.
Ik zal idd noteren wat de waarden zijn om het eventueel weer terug te zetten.

Ik laat weten of het iets heeft opgeleverd.
Super bedankt.
Gebruikersavatar
chipsoer
Berichten: 1548
Lid geworden op: 15 mei 2009, 19:15
Locatie: Schiermonnikoog
Motortype: Weet ik niet

23 jul 2022, 08:43 0 x

Comfortmodule en microswitch van het slot, slot kost via de onderdelenlijn rond de 40 euro, komfortmodule word een ander verhaal, zijn er niet meer zoveel te vinden, maar daar staat hier in andere topics al veel over geschreven. Succes.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jul 2022, 13:09 0 x

Hi chipsoer, bedankt voor je reactie, ik wist niet dat een microswitch los van het slot te verkrijgen was,
dit is dan zeker de moeite waard om te proberen.
De module van mijn auto is de T uitvoering en als het aan het module ligt, is reparatie ervan wellicht voordeliger.
Ik rij weinig met de auto, want binnen Rotterdam is dit niet verstandig.
Als het een week of twee duurt, is mij dat prima.
Misschien heeft iemand van dit forum er ervaring mee, en ik zou graag horen waar deze reparatie plaatsvind en de naam van dit bedrijf.
Ik ben er nog niet aan toe gekomen om het met de software uit te proberen, want de auto staat hier volop in de zon, dus een dikke 40 graden in de A2

Ik ga op zoek op het web naar de microswitch van het slot, want ik denk dat de onderdelensite waar je het over hebt, wellicht het set compleet wil houden.
Hopelijk kan ik spoedig reageren met positief nieuws, maar het belangrijkste is al het geval, de auto doet het prima.

Nogmaals bedankt voor je inbreng.
Gebruikersavatar
Philip1960
Berichten: 29
Lid geworden op: 23 feb 2018, 14:57
Locatie: Rotterdam
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

23 jul 2022, 13:23 0 x

Deurslot Mechaniek 4Deurs links-achter van een Audi A2 01.jpg
Deurslot Mechaniek 4Deurs links-achter van een Audi A2 01.jpg (61.22 KiB) 1411 keer bekeken
Deurslot Mechaniek 4Deurs links-achter van een Audi A2 02.jpg
Deurslot Mechaniek 4Deurs links-achter van een Audi A2 02.jpg (62.29 KiB) 1411 keer bekeken
voor de kenners; zit hier de microswitch op?
Ze vragen er 45 euro voor met twaalf maanden garantie + nog de verzendkosten.
En ze hebben het over 7 draads aansluiting.
Plaats reactie