OBD-II

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
Gideon
Berichten: 196
Lid geworden op: 21 aug 2014, 22:26
Locatie: Twenterand
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

12 jan 2016, 22:15 0 x

Hij is hier vast al een paar keer langs gekomen en bevalt mij uitstekend: de Autodia S101. Bijna net zoveel mogelijkheden als Vagcom/VCDS, maar een stuk goedkoper en wat handzamer dan een laptop. Kan echter niet overweg met het modernere spul zoals bijvoorbeeld een Polo 6R.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2020, 17:04 0 x

Ik wil ook graag een goede(redelijke) obd scanner kopen om op zijn minst fouten uit te kunnen lezen en evt resetten. Heb het forum doorgelezen en kom hier bijzonder weinig over tegen behalve dat originele ross tech materiaal de voorkeur geniet. Echter wil ik er niet zoveel geld aan uitgeven en tevens heb ik geen laptop of PC.

Na wat research kwam ik wil de volgende twee tegen. Zijn er mensen met ervaring hiermee of hebben jullie aanbevelingen. Een van die twee is specifiek gericht op VAG auto's en de andere universeel.

https://www.obd24u.nl/vgate-vs450-diagn ... reset.html

https://www.obd24u.nl/vgate-obd2-scanne ... lands.html

Overigens zijn beide scanners via de bekende chinese leverancier een stuk voordeliger te krijgen.

PS: Ik heb al een ELM327 bluetooth dongle icm torque app maar heb niet het idee dat die het heel erg goed doen en slechts beperkt zijn in mogelijkheden.
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 apr 2020, 18:25 1 x

Heb de VS450, gekocht in China en ben er tevreden over.
Foutcodes uitlezen en wissen gaat goed.
Programeren of modules aanpassen/aanzetten, zoals cruise control gaat niet, maar daar heb ik ook geen noodzaak toe. Kan een nadeel zijn, maar dan moet je voor VCDS gaan.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Spinazie
Forum beheerder
Berichten: 982
Lid geworden op: 15 jan 2018, 11:45
Locatie: Nijmegen
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2020, 19:12 1 x

Ook ik heb de VS450; werkt prima voor uitlezen codes en resetten ervan. En je hoeft niet met laptops te zeulen zoals met VCDS.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

16 apr 2020, 21:30 0 x

Dankjewel voor jullie antwoorden.

Heeft de vs450 voordelen tov de vs890 omdat hij specifiek voor VAG is. Kan hij daardoor fabrieksspecifieke zaken zien die een universeel apparaat niet kan zien?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

16 apr 2020, 22:10 2 x

Geen idee welke beter of voordeel kan bieden.

Als je een A2 hebt is het denk ik een vereiste om iets te hebben om uit te kunnen lezen.
Je wordt er wijzer van, en het scheelt je een rit naar de garage.
En als je er toch naar toe moet weet je al of de garage je een smoes gaat verkopen als je 'm van te voren zelf uit gelezen hebt.

Persoonlijk heb ik de VS450 gekozen omdat ie juist op VAG geprojecteerd is.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 apr 2020, 10:17 2 x

Spinazie schreef:
16 apr 2020, 19:12
Ook ik heb de VS450; werkt prima voor uitlezen codes en resetten ervan. En je hoeft niet met laptops te zeulen zoals met VCDS.
Ja, ik moet echt wel een paar uur bijkomen na het zeulen met 1311 gram VCDS... :sweat:

Maar je moet wat overhebben voor een overzichtelijk scherm en eenvoudig (op de pc) vastleggen van parameters, logs, grafieken, etc. :mrgreen:

IMAG1752.jpg
IMAG1752.jpg (413.08 KiB) 4579 keer bekeken
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 apr 2020, 10:29 0 x

@Peter_Maathuis

Wakosda?(exclusief laptop)
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Spits
Berichten: 707
Lid geworden op: 08 jun 2018, 12:39
Locatie: Rotterdam
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

17 apr 2020, 11:58 1 x

VCDS is perfect om alles uit te lezen, wat dat zeulen en rondsjouwen betreft; Als je onderweg bent en je hebt een storing dan heb je (denk ik) dat systeem niet (altijd) bij de hand......
Zo'n VS 450 is goedkoop en handzaam, geen externe stroom nodig (behalve de voeding van de OBD poort), en ligt dus (in ieder geval bij mij) gewoon in de auto en is altijd bij de hand in geval van storingen.
ATL | PTW 6-bak | SMF Conversie | Weitec Schroefset | A8 D2 Winterfelgen | Seat Adagio/Concert II+ Radio.
Gebruikersavatar
Peter_Maathuis
Moderator
Berichten: 2538
Lid geworden op: 10 nov 2015, 20:42
Locatie: Valkenswaard
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 apr 2020, 13:56 0 x

4$$ schreef:
17 apr 2020, 10:29
@Peter_Maathuis

Wakosda?(exclusief laptop)
Ongeveer € 10 (Chinese kloon met VCDS-lite) tot € 600 (officiële Ross-Tech kabel waarmee je onbeperkt software updates kunt downloaden en onbeperkt auto's kunt "behandelen"). Software met beperking tot 3 of 10 VINs is goedkoper (en later uit te breiden van 3 naar 10 en van 10 naar onbeperkt). Je kunt met beperking wel onbeperkt uitlezen, maar instellingen veranderen "kost" een VIN.

Heel recent werd op dit forum een (oudere) originele Ross-Tech kabel hier aangeboden voor € 75 hetgeen Rolf (N) de terechte vraag ontlokte of het al sinterklaastijd was :flushed:
Mijn originele (2 maanden oude) Ross-Tech kabel (met 10-VIN licentie waarvan 2 gebruikt) vond ik op Marktplaats voor € 250.

Ik heb overigens ook een stand alone Vident iLink400 VAG-uitleeskastje dat op zich aardig werkt voor uitlezen, maar ik vind het kleine scherm toch wel erg beperkend als je meetwaardeblokken wilt bekijken. Overigens wel een goed idee om die in de auto te bewaren voor als er onderweg iets geks gebeurd.
Plaats reactie