Diagnosekabel en VAG-COM software

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
@lf

08 jul 2009, 00:18 0 x

Vandaag binnen gekreen en met succes in gebruik genomen:
VAG-COM 409.1 kabel (USB aansluiting)
Hiermee kan ik nu zelf storingen uitlezen, resetten, gegevens loggen, printen, etc.

De kabel wordt geleverd voor € 12,25 door http://www.obdtools.nl

De kabel werkte aanvankelijk niet waarna ik contact heb opgenomen met obdtools. Daar werd ik goed geholpen en hij stuurde mij een extra handleiding per mail. Hierdoor kon ik nu wel de juiste instellingen maken voor de USB -> serial COM poort en kreeg ik de boel snel aan de praat. De software wordt bijgeleverd op een mini-cd rom en betreft een shareware versie. Dat betekent dat je niet elke foutcode direct vertaald krijgt samen met verklarende tekst. Voor wie dat wil moet registreren of..... even op FTD gaan zoeken naar een geschikte spot ;)
De uitleg van de foutcodes staan overigens ook op http://www.gerritspeek.nl/vag-com.html
Ook leuk om eens te kijken zonder dat je de software hebt.
De software draait overigens zowel op XP als onder Vista (bij installatie krijg je eerst een foutmelding maar daarna start de installatie in de compatibiliteitsmodus)
Peter

08 jul 2009, 09:53 0 x

Kun je met die versie ook de cruise-control activeren ?
Bob

08 jul 2009, 10:09 0 x

Handig!

Hoewel ik de hele procedure toch een beetje "houtje-touwtje" vind klinken (kabel werkt niet, installatie geeft foutmeldingen ...)

Ik vind mezelf er niet technisch genoeg voor, dus ik rijd voor een uitlees wel even langs mn garage
@lf

08 jul 2009, 12:26 0 x

Ik moet ook wel zeggen dat ik bij het installeren en het maken van de wijzigingen in het configuratiescherm wel besefte dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Enige computervaardigheid is wel gewenst ook al is de handleiding wel duidelijk.

Met deze kabel en software is het inderdaad ook mogelijk om de cruise control te activeren.
Peter

08 jul 2009, 13:50 0 x

[quote="@lf"]Ik moet ook wel zeggen dat ik bij het installeren en het maken van de wijzigingen in het configuratiescherm wel besefte dat dit niet voor iedereen weggelegd is. Enige computervaardigheid is wel gewenst ook al is de handleiding wel duidelijk.

Met deze kabel en software is het inderdaad ook mogelijk om de cruise control te activeren.[/quote]
Oke, dat is mooi. Kun je een screenshot plaatsen van het scherm waar de cruise-control activeert ?
@lf

08 jul 2009, 17:54 0 x

Onderstaande tekst komt van de site van Gerritpeeks en de VAG-COM beschrijving. Gewoon even op die site kijken en zoeken op activeren cruise control.

Succes!

(De)Activeren van de Cruise Control

De Cruise Control is een functie waardoor je auto op dezelfde snelheid kan blijven doorrijden zonder je voet op het gaspedaal te houden. Voorwaarde is wel dat je een Cruise Control hendel moet hebben om deze functie te kunnen gebruiken.

Pas op ! De voorbeelden op deze website zijn (meestal) voor een Golf-4.
Per automerk en -model verschilt vaak het aantal modules, en het aantal en de betekenis van de kanalen in die modules.

ga naar [Select]
dan naar [01 - Engine]
dan naar [Login - 11]
voer in 11463 om de cruise control te activeren
voer in 16167 om de cruise control te dé-activeren
dan [Do It!]
Nadat je de cruise control hebt geactiveerd behoort de letter 'G' in het Component veld te staan.
N.B. Splinternieuwe ECU's komen soms met de cruise control gedé-activeerd. Dan is er dus geen letter 'G' in het Component veld van VAG-COM te zien.

Pas op: enkele Motronic 7.1 modules (tot sofwareversie 04) vormen een uitzondering. Daar zijn de volgende login-in-codes van toepassing:
00003 to activate cruise control
00004 to de-activate cruise control

Kijk hier voor login codes voor andere VAG-merken en modellen.
Bob

08 jul 2009, 18:36 0 x

Ik vond het echt té link om zelf te doen, mag er niet aan denken dat daarmee iets misgaat ... heb het dus door mn garage laten doen, dan maar een klein bedragje extra betalen...
Richie2710

03 mar 2010, 11:16 0 x

Waar zit de aansluiting om de kabel te connecten eigenlijk?
Ik kan hem niet vinden? :?
Richie2710

03 mar 2010, 13:43 0 x

Ik krijg foutmelding "interface not found", en " Car is NOT ISO/OBD-II Compatible if this car is vw skoda seat auditry Select -> Individual controllers"

Kan je de handleiding die je gemaild hebt hier posten aub?
chipsoer
Audi A2 clublid
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

03 mar 2010, 18:53 0 x

Hoi Richie, ik denk dat ik het probleem wel ken. Jou wagen werkt niet met dit systeem, alleen voor wagens met can-bus, en die hebben de wagens van 2001 helaas niet.
Plaats reactie