Airco doet het niet na vullen

Diagnose apparatuur en software zoals VAG-COM.
Gebruikersavatar
4$$
Berichten: 513
Lid geworden op: 26 jan 2020, 18:22
Locatie: Voerendaal
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

17 jun 2021, 12:37 1 x

Inschakelen door op off te drukken? Of op. Een andere manier?
Audi A2 1.4 75PK(2001 AUA) | OSS black top | RNS-D navigation plus | Parc Distance Control | Cruise Control | BT | Mistlampen |
Gebruikersavatar
Paulus
Audi A2 clublid
Berichten: 734
Lid geworden op: 14 dec 2017, 16:41
Locatie: Hillegom
Motortype: BAD (1.6 FSI 110pk)

17 jun 2021, 12:46 1 x

Klopt, inschakelen met dezelfde knop waarmee je hem uit zet. De OFF knop dus.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

17 jun 2021, 15:24 0 x

Net even geprobeerd en helaas…
Het zal ongetwijfeld goed werken voor een stervende ventilator, maar de airco wordt er niet mee geactiveerd.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2021, 11:11 1 x

Gisteren toch maar besloten om gebruik te maken van het aanbod van @Spinazie.

Na wat mailcontact kon ik gisterenavond nog langskomen, dus dat heb ik gedaan.
Nog bedankt voor je tijd, het meedenken en het gezellige praatje! :)

Uiteraard ook eventjes een foto’tje gemaakt van de 2 A2’s.
7D6F1370-731B-4D12-9CE9-B56EEEC4975C.jpeg
7D6F1370-731B-4D12-9CE9-B56EEEC4975C.jpeg (1.43 MiB) 6587 keer bekeken
Zeer mooie en rijk uitgeruste Audi A2 uit 2000, die er voor zijn leeftijd en kilometerstand echt nog zeer netjes bijstaat. Mijn complimenten! En ja, ik heb toestemming het kenteken openbaar te plaatsen. :tongueclose

Toen aan de slag gegaan met uitlezen.
Eerst met de Vgate VS450 en op één storing na van de fresh air blower is er verder helemaal niets gevonden. Ook niet de blijkbaar standaard storingen van temperatuurklepjes enzovoorts. Volgens Wouter best bijzonder en hij vertelde dat hij nog niet eerder een A2 heeft uitgelezen die compleet storingsvrij is.
Kijk, dat is mooi nieuws, want dan heb ik al met al toch wel een gezonde auto. :)
Nu duidelijk is dat de auto de blower ook echt als storing aangeeft, ga ik deze sowieso dit jaar nog wel vervangen.
Nu is alleen nog steeds niet duidelijk waarom de airco het niet doet...
VCDS-Lite er maar eens bij gepakt, in de hoop daar wel wat meer uit te kunnen halen.
We hebben daarna de A2 van Wouter zijn vriendin uitgelezen en als vergelijkingsmateriaal gebruikt.
Het valt op dat er in de meetblokken wel enige afwijkingen zijn te vinden, zoals bijvoorbeeld het aantal bar.
Onderstaande afbeelding zijn de meerwaarden van mijn gele CS:
9540B76A-A488-48F1-80AF-1FCDD3211E21.jpeg
9540B76A-A488-48F1-80AF-1FCDD3211E21.jpeg (6.5 MiB) 6587 keer bekeken
Dit zijn de meerwaarden van de Jaipurrode A2:
3BEB5E64-15C2-48A0-98B1-F9E16A8CDC01.jpeg
3BEB5E64-15C2-48A0-98B1-F9E16A8CDC01.jpeg (6.9 MiB) 6587 keer bekeken
Verder geen defecte sensoren of dergelijken tegengekomen, dus zowel Wouter als ik achten de kans zeer aanwezig dat er dan toch blijkbaar ergens een lek aanwezig is.
Verklaart ook waarom de airco bij bezichtiging en proefrit in november niets deed, want waarschijnlijk was-ie toen al lek. Nee, het was wel warmer dan 5 graden boven 0, dus de compressor zou wel aan moeten slaan.

Anyway, ik wilde vertrekken richting huis en over storingen gesproken...
Loopt mijn motor ineens op 3 cilinders en heb ik gewoon een misfire op cilinder 2. :joy:
Zul je altijd zien.
Gelukkig stond ik letterlijk een paar meter om de hoek en kon Wouter de storing nog even wissen, waarna de motor weer als een zonnetje liep.
Voor de zekerheid wel de ECON stand geactiveerd om de compressor te beschermen. Vermoedelijk liep daarom de motor ook ineens op 3 cilinders.
6D1B2352-0B1E-4966-8CD0-4673C2E3D8E1.jpeg
6D1B2352-0B1E-4966-8CD0-4673C2E3D8E1.jpeg (2.22 MiB) 6587 keer bekeken
Ik heb de obd kabel van Wouter meegekregen en mag deze lenen tot ik mijn eigen setje ontvang van Sint Ali.
Nogmaals dank!
Ik heb inmiddels VCDS-Lite gedownload, dus ik kan in ieder geval nu al zelf wat dingetjes gaan uitlezen, mocht dat nodig zijn.

Ik heb overigens vandaag een afspraak gemaakt met een auto airco specialist in eigen dorp. Ik wist niet eens dat we die hadden...
Aankomende dinsdag kan mijn auto daar terecht voor reparatie.
Gebruikersavatar
Peter_Audi_A2
Audi A2 clublid
Berichten: 3779
Lid geworden op: 04 feb 2012, 16:45
Locatie: Rhenen
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2021, 14:48 0 x

TJT schreef:
18 jun 2021, 11:11

Anyway, ik wilde vertrekken richting huis en over storingen gesproken...
Loopt mijn motor ineens op 3 cilinders en heb ik gewoon een misfire op cilinder 2. :joy:
Zul je altijd zien.
Gelukkig stond ik letterlijk een paar meter om de hoek en kon Wouter de storing nog even wissen, waarna de motor weer als een zonnetje liep.
Voor de zekerheid wel de ECON stand geactiveerd om de compressor te beschermen. Vermoedelijk liep daarom de motor ook ineens op 3 cilinders.

Ik heb de obd kabel van Wouter meegekregen en mag deze lenen tot ik mijn eigen setje ontvang van Sint Ali.
Nogmaals dank!
Ik heb inmiddels VCDS-Lite gedownload, dus ik kan in ieder geval nu al zelf wat dingetjes gaan uitlezen, mocht dat nodig zijn.

Ik heb overigens vandaag een afspraak gemaakt met een auto airco specialist in eigen dorp. Ik wist niet eens dat we die hadden...
Aankomende dinsdag kan mijn auto daar terecht voor reparatie.
Mooi dat je wat meer duidelijkheid hebt gekregen, hopelijk blijven de kosten voor de reparatie binnen de perken.
De hulp van een forumlid is in dat opzicht wel prettig, kan ik mij voorstellen.

Wat betreft het op 3 poten lopen, dit kan ook een penbobine zijn die bezig is te overlijden.
Ik help het zelf ook 2 keer gehad. De eerste keer merkte ik af en toe een keer overslaan en niet gladjes optrekken.
De garage heeft deze toen vervangen na het uitlezen van de storingen.
Bij de 2e penbobine liep de auto als een oude trekker en was de gang er helemaal uit. Ben toen door de Wegenwacht weer op weg geholpen.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2021, 15:02 1 x

Ja, zeker heel fijn, die behulpzaamheid van sommige forumleden!

Bedankt voor jouw tip!
Ik heb dit nog niet eerder meegemaakt en de motor heeft altijd stabiel gelopen. Voor de grote beurt had ik soms wat startproblemen en vond ik het accelereren matig, maar na de grote beurt is dit allemaal verholpen.
Zelf denk ik dat het gewoon stom toeval was, wellicht veroorzaakt door een defecte airco.
Gebruikersavatar
DED@2
Berichten: 1547
Lid geworden op: 05 dec 2016, 23:06
Locatie: Zoetermeer
Motortype: ATL (1.4 TDI 90pk)

18 jun 2021, 20:00 0 x

Aan de waardes te zien zit er niet voldoende koudemiddel in het systeem. Je weet het pas zeker als je hem leeg laat trekken en weet wat er uitkomt vs wat erin moet. Als het lek verholpen is en weer gevuld met juiste hoeveelheid ( dus niet teveel, want dan slaat hij ook niet aan uit voorzorg voor de componenten) en hij slaat nog niet aan, dan kan ook de N280 klep vastzitten. De bepaalt hoeveel koudemiddel in het systeem rondgepompt wordt. Deze is los te wisselen zonder systeem weer leeg te halen. Uitsluiten door uitlezen met vcds MWB HVAC.

Ik hoop dat het meevalt voor je . Aircoproblemen kunnen kostbaar zijn.
A2 ATL | PTW | Advance | Style | Bilstein S-line | OSS | APS | Afn TRHK | MFL | BT FSE | Full LED front + sensor | Courtsey lights | ColorFIS | Footwell lights | LED mirror | audio upgrades | 288/41mm Polo GTI brakes | S-line 17” | A1 armsteun
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

18 jun 2021, 20:53 1 x

Volgende week moet je m eigenlijk eerst laten vullen met formeergas, dat is heel dun en daarmee zijn lekkages goed op te sporen. Dan weer t gas eruit en vullen met koudemiddel als er niks lek is. Bij mij dus de vulnippel… gelukkig maar, die was 5 euro ipv een dure condensor oid.
Gebruikersavatar
TJT
Berichten: 732
Lid geworden op: 18 jun 2019, 15:11
Locatie: Utrechtse Heuvelrug
Motortype: BBY (1.4 benzine 75pk)

21 jun 2021, 12:41 0 x

Bedankt voor jullie tips!
Bij uitlezen wordt de N280 klep niet genoemd, dus ik vermoed dat deze nog correct functioneert.
Ik zal aan de airco specialist vragen of hij het lek gaat opsporen via formeergas.

Gisteren de auto van mijn ouders en mijn eigen auto nog eens uitgekeken.
Auto van mijn ouders heeft gelukkig ook weinig storingen op het moment, behalve het sluiten van de portieren en G89, iets met fresh air intake. Ik heb ‘m maar gewist en hij kwam niet terug.
Airco waarden zijn bij de blauwe AUA prima.
Toen mijn gele CS nogmaals uitgelezen en het is toch wel om te huilen...
C66EAF32-5EBB-43DF-8299-0857E6D147DF.jpeg
C66EAF32-5EBB-43DF-8299-0857E6D147DF.jpeg (6.6 MiB) 6457 keer bekeken
In nog geen 4 dagen tijd van 7.2 bar naar 3.8.
Ik ben toch wel heel benieuwd wat er nu uiteindelijk lek is aan het systeem...
Ticcie
Audi A2 clublid
Berichten: 489
Lid geworden op: 15 okt 2019, 20:05
Locatie: Bussum
Motortype: AUA (1.4 benzine 75pk)

21 jun 2021, 13:06 0 x

Ik weet niet precies wat de druk moet zijn, maar hij verandert wel flink door oa temperatuur en gebruik dacht ik. Dus het kan best zijn dat bij een hogere buitentemperatuur je druk weer oploopt naar de 7 bar.
Plaats reactie